تاریخ: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۵۱۰
کد خبر: ۱۵۴۱۰۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

صنعت در و پنجره درگیر مشکلات اقتصادی و کرونا

می متالز - پروفیل آلومینیوم یکی از محصولات خروجی از فرآیند اکستروژن آلومینیوم است که در ابعاد مختلف و سطح مقطع‌های متنوع به بازار ارائه می‌شود. همچنین با توجه به کاربردهای متفاوت این پروفیل‌ها و نیاز به ویژگی‌های متفاوت، سطح آن با مواد مختلفی پوشانده می‌شود و می‌توان پروفیل‌های آلومینیومی را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع نیز یافت که به‌صورت گسترده کاربرد ندارند؛ اما به نظر می‌رسد از ابتدای سال جاری این پروفیل‌ها که در صنعت در و پنجره کاربرد دارند وضعیت مناسبی از لحاظ عرضه و تقاضا ندارند.
صنعت در و پنجره درگیر مشکلات اقتصادی و کرونا

به‌ گزارش می متالز به‌ نقل از دنیای اقتصاد، به گفته بسیاری از فعالان صنعت ساخت‌وساز زمانی ساخت در و پنجره آلومینیومی از رونق و کشش خوبی بهره‌مند بود، ولی بازار این حوزه با کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز و افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه، سقوط چشمگیری داشت و آینده این رشته از فعالیت‌ها تاریک شد به‌گونه‌ای که برخی از تولیدکنندگان با پیش‌بینی آینده این صنعت و برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر اقدام به تعطیلی مجموعه کرده‌اند. به اعتقاد این عده تغییرات شرایط اقتصادی طی چند موج‌ بر این صنعت تاثیر گذاشت. موج اول زمانی بود که بازار در تمام حوزه‌ها به‌خصوص در زمینه تامین مصالح و مواد اولیه ساختمانی راکد شد. در موج دوم، فعالیت‌های ساختمان‎سازی متوقف شد و در نهایت با کاهش قدرت خرید و درآمد مردم، موج بعدی تغییرات را در این حوزه شاهد بودیم که باکمی تأخیر تاثیرات منفی خود را بر این حوزه گذاشت و هم‌اکنون با کمترین درخواست و تقاضا از سوی مشتری روبه‌رو هستیم.

به گفته این تولیدکنندگان یکی از دلایلی که تولیدکنندگان را مجبور به توقف کار و فعالیت در این حوزه کرده است تغییرات لحظه‌ای قیمت مواد اولیه، به‌خصوص مقاطع آلومینیومی است به‌گونه‌ای که قیمت این مواد، از سال گذشته تاکنون چند برابر شده است و تولیدکنندگان این صنایع توانایی مالی خرید مواد اولیه را ندارند.

کاهش ظرفیت تولید به‌‌رغم توانایی تولید

در همین راستا مدیرعامل شرکت پارسیس آلومینیوم گفت: میزان تقاضا برای پروفیل آلومینیومی و سایر محصولات ساخته ‌شده از آن به دلایلی ازجمله افزایش قیمت‌ها و افت ساخت‌وساز، کاهش‌یافته و این موضوع باعث شده است تا بسیاری از تولیدکنندگان میزان تولید محصول را به حد زیادی کاهش دهند.

مسعود نوری بابیان مطلب فوق افزود: شرکت پارسیس آلومینیوم کویر به مدت ۶ سال است که در زمینه تولید پروفیل آلومینیومی و در و پنجره دوجداره با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ تن محصول فعالیت می‌کند. وضعیت بازار در ۶ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، به‌شدت نامطلوب است و به جرات می‌توان گفت میزان فروش محصولات شرکت به نصف تقلیل پیداکرده است. به علت نوسانات قیمتی و کاهش میزان تقاضا در چند ماه اخیر، در حال حاضر در یک نوبت‌کاری آن‌ هم با نصف ظرفیت اسمی محصول تولید می‌کنیم.

به گفته وی در وضعیت کنونی در طول روز حدود سه تن پروفیل تولید می‌شود، البته این میزان تولید در کل روزهای هفته صادق نیست، بلکه طی دو تا سه روز بسته به میزان سفارشی که از سوی مشتریان داریم، دستگاه‌های خط تولید را فعال می‌کنیم. شمش و بیلت آلومینیومی موردنیاز خود را در بورس کالا و عمدتا از شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) خریداری می‌کنیم و مابقی مواد اولیه موردنیاز ازجمله رنگ و پلی آمید را از بازار آزاد تامین می‌کنیم. مدیرعامل شرکت پارسیس آلومینیوم کویر در خصوص تکنولوژی مورد استفاده در شرکت اشاره کرد: دستگاه‌های پرس هیدرولیک و خط رنگ مدرنی را در مدار تولید قرار داده‌ایم که همگی دارای تکنولوژی پیشرفته‌ای هستند و با استفاده از آنها می‌توان میزان و سرعت تولید را افزایش داد. متاسفانه به‌رغم اینکه از خط تولید به‌روز و پیشرفته‌ای استفاده می‌کنیم، اما به دلیل کاهش تقاضا برای پروفیل، در و پنجره آلومینیومی، تمام ظرفیت تولید شرکت فعال نیست. علت اصلی کاهش تقاضا برای محصولات آلومینیومی، افزایش قیمت مواداولیه و به دنبال آن هزینه تولید و قیمت تمام ‌شده محصول نهایی است و مشتریان به ‌نوعی در انتظار کاهش یا ثبات قیمت، دست از خرید کشیده‌اند.

نوری با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار محصولات آلومینیومی، تصریح کرد: اگر این اوضاع نابسامان اقتصادی ادامه داشته باشد، یعنی مانند ۶ ماه ابتدایی سال نوسانات قیمت مواد اولیه و نرخ ارز کماکان به روند خود ادامه دهد، بازار به‌سرعت دچار رکود خواهد شد. اگر قیمت‌ها کاهش نیابد، مصرف‌کنندگان نهایی محصولات این شرکت و دیگر تولیدکنندگان درو پنجره دوجداره آلومینیومی، به خرید در و پنجره‌های UPVC روی خواهند آورد که اگرچه قیمت پایین‌تری دارد، اما کیفیت و ماندگاری کمتری نسبت به آلومینیوم دارد و نتیجه این خرید ایجاد رکود در تولید همه شرکت‌های تولیدکننده در و پنجره آلومینیومی خواهد بود. باید تدابیری اندیشیده شود تا قیمت‌ها سیر نزولی طی کنند و مردم مجدد به سمت خرید محصولات آلومینیومی سوق پیدا کنند و تولیدکنندگان ‌هم از نظر میزان تولید و فروش به دوران قبل از شیوع کرونا برگردند.

این تولیدکننده در خصوص آینده صنعت محصولات آلومینیومی تاکید کرد: اگر با همین شرایط بخواهیم به سال آینده ورود پیدا کنیم، قطعا صنعت آلومینیوم وضعیت بسیار خطرناکی را تجربه خواهد کرد. در حال حاضر نیز بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی به علت اقتصاد ناکارآمد و همچنین افت نقدینگی، تک نوبت‌های کاری را نیز متوقف کرده‌اند و عملا فعالیتی ندارند. این اتفاق اگر در سال آینده نیز کماکان ادامه داشته باشد، صنف تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی به‌طور کامل نابود خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پارسیس آلومینیوم کویر در پاسخ به سوالی در ارتباط با اثر افزایش نرخ ارز و همچنین شیوع کرونا بر فعالیت شرکت اذعان کرد: با توجه به اینکه قیمت شمش و سایر محصولات آلومینیومی به‌طور مستقیم بر اساس قیمت جهانی آلومینیوم تعیین می‌شود، افزایش نرخ ارز نیز این اثر را می‌تواند دوچندان کند. بیشترین تاثیر منفی که شیوع کرونا بر فعالیت شرکت ما گذاشته نیز افت ساخت‌وساز و توقف بسیاری از پروژه‌های عمرانی است که موجب شده میزان فروش محصولات شرکت کاهش پیدا کند.

وی در پایان گفت: از مسوولان توقع داریم با تصمیم‌گیری‌های موثر و به‌موقع، بتوانند افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را مدیریت کنند و نگذارند بیش‌ازپیش، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی که همان مردم هستند، تحت‌فشارهای سنگین اقتصادی قرار بگیرند. در حال حاضر، نظارت منطقی و درستی بر قیمت‌گذاری‌ها وجود ندارد.

ارتقای خطوط تولید باعث افزایش کیفیت محصولات می‌شود

همچنین در همین راستا مصطفی دخایی مدیرعامل شرکت آلومینیوم کهن بنیاد اراک گفت: طی یک سال اخیر، به‌رغم تشدید تحریم‌ها و تاثیر شیوع کرونا بر بازار فلزات، هیچ‌گونه افتی در کیفیت مواد اولیه مشاهده نکرده‌ایم و با به‌روزرسانی و ارتقای خطوط تولید توانسته‌ایم کیفیت محصولات خود را افزایش دهیم که نتیجه آن، حفظ مشتریان قدیمی و جذب متقاضیان جدید بوده است.

وی اظهار کرد: شرکت آلومینیوم کهن بنیاد اراک حدود ۲۰ سال سابقه کار در زمینه تولید در و پنجره دارد و حدود پنج سال است که در زمینه تولید تیغه کرکره آلومینیومی و در‌های خودکار فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید این شرکت ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن بوده که تمام ظرفیت آن نیز فعال است.

دخایی عنوان کرد: وضعیت فروش این شرکت در ۶ ماه ابتدایی سال‌جاری ازنظر سفارش و سودآوری مطلوب و رضایت‌بخش بود. اگرچه از ابتدای امسال تاکنون، افزایش بیش‌ازاندازه نرخ ارز و به دنبال آن، افزایش قیمت آلومینیوم، تمام تولیدکنندگان ازجمله شرکت ما را تحت‌فشار قرار داده است.

دخایی در تشریح چالش‌های به وجود آمده در این مدت، بیان کرد: بیش از هر چیزی، نوسانات نرخ ارز ما را دچار سردرگمی کرده است. علاوه بر تولیدکنندگان، مشتریان محصولات نهایی نیز، تصمیم گرفته‌اند میزان خرید را کاهش دهند تا ثبات قیمتی بر نرخ ارز و سایر قیمت‌ها حکمفرما شود. علاوه برجهش نرخ ارز و تاثیر آن بر بازار، شیوع کرونا نیز به این وضعیت دامن زده و شرایط معاملات را بیش‌ازپیش آشفته‌ کرده است. البته در همین آشفتگی بازار، برخی افراد سودجو همچنان از طریق رانت به سودآوری مشغول هستند و حتی توانسته‌اند منافع بیشتری از قبل به دست آورند. مدیرعامل آلومینیوم کهن بنیاد در خصوص برنامه توسعه‌ای این شرکت اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون در نظر داشته‌ایم از کوره‌های DC جدیدتر و پیشرفته‌تری بهره‌مند شویم و همچنین خط آنادایزینگ مجموعه را به‌روزرسانی کنیم. در سال گذشته موفق شدیم یک دستگاه پرس اکستروژن به خط تولید اضافه کنیم و امیدوار هستیم این روند به‌روزرسانی برای سایر تجهیزات و ماشین‌آلات مجموعه نیز ادامه داشته باشد. خط الکترواستاتیک و دستگاه اکستروژن مجموعه بومی‌سازی شده است و در تلاش بوده‌ایم در تامین یا تعمیر ماشین‌آلات مجموعه به واردات متکی نباشیم. دخایی درباره تغییر کیفیت محصولات تولیدشده از آغاز سال‌جاری تاکنون خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون نه‌تنها کاهش کیفیت نداشته‌ایم، بلکه به‌واسطه به‌روزرسانی خطوط تولید، موفق شده‌ایم کیفیت محصولات را نیز افزایش دهیم. همواره تلاش کرده‌ایم در جلب رضایت مشتری موفق عمل کنیم تا علاوه بر حفظ مشتریان چندساله، بتوانیم میزان تقاضا برای محصولات شرکت را نیز افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم کهن بنیاد اراک در پایان اظهار کرد: معاملات شمش آلومینیومی در مدت اخیر کاهش ‌یافته است که یکی از دلایل آن بالاتر بودن نرخ محصولات در بورس کالا نسبت به بازار آزاد است. به‌این‌ترتیب، اختلاف چند هزارتومانی بین این دو نرخ، باعث شده تقاضاها به سمت بازار آزاد سرازیر شود و اکثر تولیدکنندگان برای کم کردن هزینه‌های تولید، ترجیح می‌دهند ماده اولیه موردنیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند. علت دوم نیز این است که بخشی از خریداران شمش آلومینیومی از بورس کالا، در واقع دلالان هستند که در ماه‌های قبل به میزان کافی محصول خریداری و انبارهای خود را پر کرده‌اند و نیازی به خرید تازه آن‌هم در شرایط متلاطم ندارند.

عناوین برگزیده