تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۱۵۴۵۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فراخوانی برای آزادسازی پهنه‌های معدنی؛

۲۳ دی‌ماه نقطه عطفی برای معادن کشور

می متالز - طبق فراخوان وزیر صمت تا ۲۳ دی‌ماه یک هزار و ۴۰۰ هکتار از مساحت استان قم که معادنی بلوکه شده هستند آزادسازی خواهند شد.
۲۳ دی‌ماه نقطه عطفی برای معادن کشور

به گزارش می متالز، ۲۳ دی‌ماه امسال با فراخوان و بخشنامه‌ای که وزیر صمت در حوزه معدن صادر کرده است قرار است اتفاقات مطلوبی در حوزه معادن کشور رخ دهد، شاید به عبارتی بتوان گفت که ۲۳ دی‌ماه رأس ساعت ۱۰ صبح نقطه عطفی برای معادن کشور و به ویژه استان باشد.

طبق آمار به دست آمده در سامانه کاداستر ۲۳۱ هزار و ۸۹۴ محدوده ثبتی در حوزه معادن ثبت شده که بلوکه شده است؛ حال یا به دلیل غیر فعال بودند و این که بهره‌برداری جدیدی در آن صورت نمی‌گیرد و یا این که در محدوده اکتشافاتی که باطل شده قرار گرفته و یا این که علاوه بر آن برخی هم با مخالفت‌های برخی دستگاه‌های دولتی روبرو بودند و برخی هم با طرح‌های شرکت‌های بزرگ معدنی ثبت شدند در ۲۳ دی‌ماه طبق این فراخوان و بخشنامه اخیر وزیر صمت آزادسازی آن‌ها شروع می‌شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت از ۲۳ دی‌ماه امسال درصدد است تکلیف حدود ۱۳ هزار معدن در سطح کشور را که از آنها به‌عنوان راکد یاد می‌شود، روشن کند؛ پیش از این وزارت صمت بر اساس بخشنامه ابلاغی، مهلت سه ماهه‌ای منتهی به ۲۲ دی‌ماه ۹۹ را برای فعال‌سازی معادن راکد پیش‌بینی کرده بود اما طبق آمارهایی که در گذشته از سوی وزارت صنعت، ارائه شده گویای این امر است که سالانه از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال کشور به طور متوسط ۴۰۰ میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج می‌شود.

طبق آمار سال گذشته این میزان ۴۱۰ میلیون تن اعلام شده است، این در حالی است که سهم مصالح ساختمانی از میزان استخراج مواد معدنی ۶۰ تا ۶۵ درصد است و انتظار می‌رود امسال نیز این رویه تداوم داشته باشد لذا با ظرفیت‌هایی که معادن در زمینه اقتصادی و درآمدزایی و هم‌چنین تولید اشتغال دارند در سال جهش تولید و درست در زمانی که در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار داریم با این فراخوان می‌توان شاهد رخدادهای مطلوبی در زمینه معدن در کشور باشیم.

ایران اسلامی از نظر تنوع مواد معدنی با ۶۸ نوع ماده معدنی در جایگاه دهم و از نظر ذخایر شناسایی شده رتبه پانزدهم جهان را با رقم حدود ۶۰ میلیارد تن که نزدیک به ۴۰ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است به خود اختصاص داده است، این یعنی اگر در این بخش سرمایه‌گذاری شود می‌تواند عاملی برای دوری از وابستگی به نفت باشد.

شاید آمارهایی که به استان قم در ارتباط با بخش معادن و ظرفیت‌های آن بشنویم دور از انتظار باشد؛ در استان کوچک قم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین معدن منگنز کشور وجود دارد، هم‌چنین در این استان ۲۵ معدن آهک و گچ فعالیت دارد، زمانی هم قم قطب مهم کشور در تأمین گچ و مصالح ساختمانی بود ولی در کنار بی‌توجهی برخی دستگاه‌های دولتی به اهمیت معادن امروز استان‌های دیگر با وضع قوانین مطلوبی در حوزه معدن از ما پیشی گرفته‌اند.

اما هم‌زمان با سراسر کشور ۲۳ دی‌ماه رأس ساعت ۱۰ صبح متقاضیان آزادسازی معادن با ثبت نام در سامانه کاداستر نسبت به آزادسازی معادن و پهنه‌های مورد نظر خودمی توانند طبق قانون اقدام کنند.

 

آزادسازی یک هزار و ۴۰۰ هکتار از معادن قم

رئیس اداره امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: ۲۲ آذرماه وزیر صمت بخشنامه‌ای با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های معادنی کشور صادر کرد و طبق آمار سامانه کاداستر ۲۳۱ هزار و ۸۹۴ محدوده ثبتی در کشور وجود دارد که بلوکه شده است و طبق این بخشنامه آزادسازی آن در ۲۳ دی‌ماه صورت می‌گیرد.

محمدتقی کاظم‌زاده افزود: در سازمان صمت استان هم در ۳ ماه گذشته پایشی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که حدود ۱۸۰ محدوده شناسایی شده یعنی یک هزار و ۴۰۰ هکتار از استان قم معادن بلوکه شده وجود دارد که امکان ثبت آن‌ها نبوده و در ۲۳ دی‌ماه با ثبت نام در سامانه کاداستر آزادسازی می‌شوند و ما در این زمینه فراخوان دادیم.

به گفته وی، متقاضیان باید در سامانه سازمان صمت ثبت نام کنند که لینک آن در پورتال سازمان صمت وجود دارد و متقاضیان با ثبت نام رمز کاربری و پسورد را وارد و نقطه و پهنه مورد نظر را اعلام و بعد از مشخص خواهد شد که این نقطه شامل آزادسازی می‌شود، افراد مورد نظر با راهنمایی نسبت به ثبت معدن وارد عمل شوند.

 

ثبت نام در سامانه و رعایت عدالت نسبت به سرمایه‌گذاران معادن

رئیس اداره امور معدنی سازمان صمت قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که چرا باید در یک زمان مشخص متقاضیان وارد سامانه و ثبت نام کنند، بیان کرد: تقریباً از سال ۹۵ به بعد ثبت‌هایی در سامانه کاداستر برای معادن صورت گرفته بود که به دلیل این که در این مورد اشباعی صورت گرفت امکان ثبت وجود نداشت اما با این فراخوان در تاریخ ۲۳ دی‌ماه و رأس ساعت ۱۰ صبح عدالت برای متقاضیان در یک زمان برقرار می‌شود تا همه در یک زمان از این امکان استفاده کنند.

وی از متقاضیان خواست، متقاضیان هنگام ثبت نام باید از یک سیستم مطلوب و اینترنت قوی استفاده کنند هم‌چنین هنگام مراجعه مهم‌ترین مدرکی که باید همراه داشته باشند برگ صلاحیت فنی و مالی است که از نظام مهندسی سازمان معدن باید دریافت کنند به دلیل ترافیک باید صبور باشند تا سامانه بالا آمده مراحل ثبت نام صورت گیرد.

به گفته کاظم‌زاده، امتیاز آن معدن در سامانه باید ثبت شود که تاکنون ۴۰ فقره برگه صلاحیت مالی و فنی ما در سازمان صمت صادر کردیم.

 

صدور پروانه بهره‌برداری برای ۱۸۲ معدن در استان قم

وی در ادامه عنوان کرد: در استان ۱۸۲ پروانه بهره‌برداری صادر شده است که ۵۰ محدوده آن به دلیل عدم تعهدات سلب صلاحیت آن صورت گرفته است که باید فرآیند مزایده در این معادن صورت گیرد و ۱۰۰ معدن هم دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

رئیس اداره امور معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: ۱۰۰ معدن در قم فقط هم به دلیل مخالفت برخی دستگاه‌ها و یا اعتراض‌هایی غیر فعال هستند؛ ما ظرفیت معادن فلزی هم داریم که ۲۴ معدن اگر استعلام می‌شد، اکنون فعالیت داشتند اما به دلیل مخالفت برخی دستگاه‌های دولتی امکان فعالیت ندارند.

به گفته وی، طبق قانون ماده ۲۴ سازمان صمت پیگیر فعالیت این نوع معادن است و در صورت موافقت قم هم استانی با معادن فلزی تبدیل خواهد شد.

کاظم‌زاده افزود: در حال حاضر امکان اکتشاف معادن در ۳۴۰ هکتار در استان قم در حال پیگیری است.

 

ظرفیت معادن قم

وی گفت: معدن منگنز بهترین معدن کشور است که در حال حاضر با ۲۵۰ نفر ظرفیت اشتغال و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در قم در حال فعالیت است و قم ۲۵ معدن با بهترین کیفیت آهک در استان با قدمت ۷۰ ساله دارد و قم قطب گچ کشور بود اما به دلیل بهره‌برداری و تعاملات بین دستگاهی در دیگر استان‌ها در حوزه معادن از ما پیشی گرفتند.

گفتنی است، در شرایط تحریم تأثیر منفی بر فعالیت معادن صورت نگرفته است فقط در زمینه تجهیزات و ماشین آلات مشکلاتی وجود دارد که با بومی سازی آن می‌توان به فرصت تبدیل کرد و دولت تسهیلاتی هم برای نوسازی و خرید تجهیزات در اختیار معدن کاران قرار داده است.

عناوین برگزیده