تاریخ: ۲۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۹
بازدید: ۶۳
کد خبر: ۱۵۴۵۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان؛

برای حضور در بازار رقابتی ارمنستان، حرفه‌ای عمل کنید

می متالز - عباس ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان در نشست فوق‌العاده شورای گفت‌وگوی استان آذربایجان شرقی، ضمن تشریح شرایط بازار کشور ارمنستان، به فعالان اقتصادی توصیه کرد برای حضور در این بازار رقابتی، حساب‌شده و به‌صورت حرفه‌ای وارد عمل شوند.
برای حضور در بازار رقابتی ارمنستان، حرفه‌ای عمل کنید

عباس ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان در نشست فوق‌العاده شورای گفت‌وگوی استان آذربایجان شرقی، ضمن تشریح شرایط بازار کشور ارمنستان، به فعالان اقتصادی توصیه کرد برای حضور در این بازار رقابتی، حساب‌شده و به‌صورت حرفه‌ای وارد عمل شوند.

به گزارش می متالز، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان گفت: بازار ارمنستان یک فضای رقابتی است که باید به‌صورت حرفه‌ای وارد عمل شویم و قرار نیست این بازار را دو دستی به ما تقدیم کنند.

عباس ظهوری روز پنجشنبه در نشست فوق‌العاده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، ضمن قدردانی از تعامل و همدلی دستگاه‌های آذربایجان شرقی جهت پیشبرد اهداف برای توسعه استان، اظهار کرد: ارتباطات عمیق تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان بر کسی پوشیده نیست و یک رابطه دلی مابین مردمان دو کشور وجود دارد.

او ادامه داد: ۴۵۰ سال است که ارامنه عزیز، هم‌وطنان ما هستند و این عقبه‌ تاریخی و ظرفیت‌های گفتمانی مابین دو کشور زمینه را برای تعامل بیشتر فراهم می‌کند.

ظهوری تأکید کرد: افتخار جمهوری اسلامی ایران این است که باوجود همه‌ اقوام در داخل کشور، تعاملات خوب، ارزشمند و هدفمندی را با اقلیت‌های قانونی را دنبال می‌کند و احترام به این اقلیت‌های قانونی، از افتخارات جمهوری اسلامی است.

ظرفیت‌های بالا برای ارتباط بین دو کشور

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان با بیان اینکه در کشور ما کلیساها آزادانه در کنار مساجد فعالیت می‌کنند، متذکر شد: این موارد مایه افتخار است و باید بیان شود. همزیستی مسالمت‌آمیز نشان از درایت و پختگی مسوولین ما دارد و پیام‌هایی که از دیدارهای رهبر معظم انقلاب با شهدای ارامنه صادر می‌شود، نشان از ظرفیت بالای ارتباط مابین دو کشور است.

او اضافه کرد: همه این موضوعات به ما قدرت می‌دهد تا در سایر عرصه‌ها نیز ورود کنیم و یکی از اصولی‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برقراری ارتباط سازنده با کشورهای همسایه مخصوصاً آنهایی که نجیب و همراه هستند و هیچ مشکلی با ما ندارند.

او ادامه داد: ارمنستان ازجمله کشورهایی است که همیشه طرفدار جمهوری اسلامی ایران بوده و در همه مجامع بین‌المللی رأی مثبتی به نفع ما داده است.

ظهوری افزود: کشوری که بعد از استقلالش همیشه همراه جمهوری اسلامی ایران بوده و کمتر می‌توان کشوری را یافت که این‌گونه از ما حمایت کند، لذا ارمنستان کشوری قابل‌اتکا است و باید حواسمان باشد به کشوری که همراه ما بوده، کمک کنیم.

ظرفیت بالای ارمنستان در حوزه فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان تأکید کرد: حدود ۱۱ میلیون ارامنه در خارج از ارمنستان هستند که قوی‌ترین لابی مخالف رژیم صهیونیستی و حامی جمهوری اسلامی هستند. آیا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم؟ ارمنستان ظرفیت بالایی برای فعالیت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد که هر بخشی از این ظرفیت‌ها استفاده نکند، باید پاسخگو باشد.

او با تأکید بر اینکه باید از ریزترین منابع این کشور نیز استفاده کرد، گفت: متأسفانه علی‌رغم سابقه تاریخی و تمامی قابلیت‌هایی که در آذربایجان شرقی و تبریز وجود دارد، ارتباط قابل قبولی با ارمنستان برقرار نشده است که این موضوع باید آسیب‌شناسی شده تا مشخص شود که چه بخش‌هایی می‌توانستند کار کنند اما نکرده‌اند.

باید خلأهای اطلاعاتی خود را پرکنیم

ظهوری در ادامه‌ سخنان خود اظهار کرد: ما خلأ اطلاعاتی داریم و حتی شناخت از ظرفیت ایران برای خودمان نیز مشخص نیست و شناخت نداریم و عدم وجود شناخت نسبت به توانمندی‌های خود یک ضعف است. باید با طراحی سایت، کلیپ، بروشور و استفاده حرفه‌ای از بستر فضای مجازی این خلأ پر شود.

بازار ارمنستان یک بازار رقابتی است

او مهم‌ترین ویژگی این‌ بازار را رقابتی بودن آن برشمرد و گفت: قرار نیست بازار را دو دستی به ما تقدیم کنند بلکه یک بازار رقابتی است و به‌سختی می‌توانیم این بازار را در اختیار بگیریم که ورود به این بازار حرفه‌ای و رقابتی، بسیار مهم است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان به وجود دلالان و قاچاقچیان در بازار ارمنستان نیز اشاره کرد و افزود: در کنار تجّار عزیزی که در ارمنستان هستند، متأسفانه دلال‌بازی‌هایی نیز وجود دارد که فضا را نابود می‌کند و عدم وجود استراتژی صادرات، ما را از امر صادرات حرفه‌ای و به‌روز شده، محروم کرده است.

به‌صورت حرفه‌ای وارد بازارهای تجاری شویم

او ادامه داد: شاهد هستیم که هرروز بازار تغییر می‌کند و با به وجود آمدن پدیده‌ای مثل کرونا، بسیاری از کارخانجات خط تولید را تغییر می‌دهند لذا ما نیز باید به‌روز باشیم و چون به‌صورت حرفه‌ای وارد بازارها نمی‌شویم، و خیلی زود یا خارج می‌شویم یا خارجمان می‌کنند.

ظهوری با تأکید بر اینکه همه امکانات سفارت در اختیار فعالان اقتصادی است، ادامه داد: باید با انجام تحقیقات علمی و دقیق، همه نقاط ضعف را تشخیص داده و بصیرت و آگاهی لازم را کسب کنیم و این آگاهی به حدی باید باشد که تجار ما ضرر نکنند.

شرایط ارمنستان برای ورود حرفه‌ای فعالان اقتصادی مساعد است

سفیر ایران در ایروان، شرایط کنونی ارمنستان را برای ورود حرفه‌ای فعالان اقتصادی مساعد خواند و اظهار کرد: یکی از اقدامات می‌تواند برپایی نمایشگاه‌ها و رفت آمد هیات‌های اقتصادی و حرفه‌ای دو طرف باشد و من همین‌جا تأکید می‌کنم تا زمانی که من به‌عنوان سرباز در سفارت هستم، اجازه نخواهم داد نمایشگاه‌های ضعیف برپا شود چون که این قسم نمایشگاه‌ها چهره ایران را نابود می‌کنند.

او ادامه داد: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که ۷۰ درصد نیازهایمان را خودمان تأمین می‌کنیم، چرا نباید بتوانیم خودمان را به‌خوبی معرفی کنیم؟ برازنده ایرانی‌ها نیست که چند قاچاقچی آبروی تجّار ایرانی را در ارمنستان ببرند.

دفتر اتحادیه اوراسیا در تبریز تأسیس شود

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه را از اولویت‌های اصلی استان برشمرد و گفت: مسوولیت توسعه مناسبات کشورمان با کشورهای همسایه از سوی مسوولان ارشد دولت به استان آذربایجان ‌شرقی واگذار شده است.

او با اشاره به مواضع کشورمان در قبال مناقشه قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، گفت: جمهوری اسلامی ایران در جریان این مناقشه، با رویکرد بی‌طرفانه تمامی تلاش خود را برای حفظ مرزهای بین‌المللی، پایان جنگ و توسعه صلح و دوستی در بین دو کشور به کار گرفت.

استاندار آذربایجان ‌شرقی با اشاره به موقعیت ترانزیتی ویژه استان آذربایجان شرقی، گفت: توسعه مناسبات اقتصادی و احداث بازارچه‌ها و شهرک‌های صنعتی مرزی از برنامه‌های جدی استان برای توسعه مناسبات با کشورهای دوست و همسایه است.

پورمحمدی همچنین‌ بر توسعه همکاری‌های مشترک از قبیل نمایشگاه مشترک توانمندی‌ها و توسعه ارتباطات علمی و دانشگاهی تأکید کرد.

آمادگی فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برای حضور در بازار کشور ارمنستان

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز نیز در این نشست اظهار کرد: تنها راه ورود ایران به کشور ارمنستان و اتحادیه اوراسیا از استان آذربایجان شرقی است که یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کریدور خلیج‌فارس به دریای سیاه و روسیه محسوب می‌شود.

او افزود: ارمنستان نقش پررنگ و تأثیرگذاری در پذیرش ایران به‌عنوان عضو ناظر اوراسیا و توسعه روابط اقتصادی با اعضای این اتحادیه داشته است.

ژائله تصریح کرد: رشد فزاینده صادرات به ارمنستان مبین ظرفیت و علاقه موجود میان طرفین برای توسعه مناسبات چندجانبه و در چارچوب اتحادیه اوراسیا است.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ خاطرنشان کرد: در جریان این جنگ که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری تبریز به وقوع پیوست، زمین‌های جمهوری آذربایجان آزاد شد که قدم بسیار مطلوبی برای صلح در منطقه به شمار می‌رود و امید است بین دو کشور صلح و دوستی برقرار باشد.

این فعال اقتصادی با اشاره به شیوع کرونا و سختی شرایط ارتباط حضوری بین تجار و بازرگانان، از آمادگی فعالان اقتصادی به‌ویژه شرکت‌های آذربایجانی برای حضور در کشور ارمنستان خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس و جلفا ظرفیت بسیار مناسبی برای افزایش ارتباط و صادرات کالا دارند.

او با اشاره به نقاط قوت و ضعف، همچنین تهدیدها و فرصت‌های روابط بین ایران و کشورهای همسایه ازجمله ارمنستان اذعان داشت: یکی از مسائل تجار ایرانی در کشورهای آذربایجان و ارمنستان عدم همکاری بانک‌های ایرانی است؛ درحالی‌که وجود یک کانال امن برای انتقال سرمایه در چارچوب بین‌المللی ضروری است.

ژائله متذکر شد: عدم تداوم قوانین و ناآشنایی با قوانین و مقررات باعث شده سرمایه تجار ایرانی از بین برود؛ ما باید در چارچوب قوانین داخلی ارمنستان بتوانیم از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم.

رئیس اتاق تبریز اعلام کرد: دولت ارمنستان باید امنیت و بازگشت سرمایه‌گذاری تجار ایرانی را تضمین کند و دستورالعمل‌های لازم دراین‌ارتباط باید ایجاد شود.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای ایجاد دفتر نمایندگی اتاق تبریز در منطقه آزاد ارس

همچنین در حاشیه این نشست، تفاهم‌نامه همکاری مابین اتاق تبریز و سازمان منطقه آزاد ارس برای ایجاد دفتر نمایندگی اتاق در منطقه آزاد ارس در محدوده جلفا و محدوده نوردوز جهت ارائه خدمات صدور گواهی مبدأ، صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت در محدوده‌های تفاهم‌نامه و سایر خدمات مرتبط به فعالان تجاری منعقد شد.

عناوین برگزیده