تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۵۴۵۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرسودگی ماشین آلات مهمترین چالش بخش معدن است

می متالز - رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: فرسودگی ماشین آلات در حوزه معدن مهمترین چالش این بخش است که هزینه تولید را در حوزه فرآوری و صنایع معدنی افزایش داده است.
فرسودگی ماشین آلات مهمترین چالش بخش معدن است

به گزارش می متالز، حبیب الله ترشیزیان روز جمعه افزود: با وجود ذخایر قابل توجه معدنی در کشور، فرسودگی ماشین آلات در این بخش باعث شده است معدنکاران ایرانی در شرایط ناعادلانه با معدنکاران جهانی رقابت کنند.

وی ادامه داد: امسال و همزمان با شیوع کرونا، تامین ماشین آلات بخش معدن به دلیل مشکلات ارزی، ارتباطات جهانی و بوروکراسی اداری در کشور با مشکل مواجه شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: مدتی بود که به دلیل مشکلاتی در تخصیص ارز، ورود ماشین آلات بخش معدن به کشور ممنوع شده بود اما به تازگی ورود ماشین آلات به کشور آزاد شده و خانه معدن نیز در شتاب بخشی به این حوزه فعالیتهای خوبی انجام داده است.

وی اظهار امیدواری کرد با گشایش‌های ارزی و تخصیص بودجه لازم، بوروکراسی اداری کاهش یابد زیرا یک معدنکار نمی‌تواند فعالیت خود را در معدن تعطیل کند و ۶ ماه منتظر بماند تا یک سری ماشین آلات از خارج کشور وارد شود.

ترشیزیان افزود: سازمان  نظام مهندسی معدن خراسان رضوی از سه هزار و ۴۰۰ عضو برخوردار است که از این تعداد هزار نفر پروانه اشتغال دارند به این معنا که ۹ درصد از جامعه مهندسان معدن کشور در خراسان رضوی شاغل هستند.

وی تعداد مسوولان فنی مستقر در معادن خراسان رضوی را ۴۰۰ نفر ذکر و بیان کرد: رکود فعلی در صنعت ساختمان باعث تعطیلی بخشی از معادن استان بویژه حوزه معادن شن و ماسه، سنگ لاشه و مصالح ساختمانی شده و مسوولان فنی آن را بیکار کرده است.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: این سازمان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در حال شناسایی معادن فاقد مسوول فنی در استان است تا این نقیصه اصلاح شود.

تعداد پروانه بهره برداری معدنی معتبر در خراسان رضوی ۹۱۴ فقره با ذخیره ۲.۷۷ میلیارد تن و استخراج اسمی ۳۹.۶ میلیون تن با سرمایه گذاری ۱۰۹ هزار و ۷۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۰ هزار و ۳۳۶ نفر است.

۴۶ نوع ماده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که عمده مواد شناخته شده در کشور را شامل می‌شوند. مواد فلزی شامل سنگ آهن، منگنز، طلا، کرومیت و مس و مواد غیرفلزی شامل خاک صنعتی، سلیس، کائولن، ذغال سنگ، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی، عمده معادن استان خراسان رضوی را تشکیل می‌دهند.

عناوین برگزیده