تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۱۵۴۵۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
وزیر صمت:

شرکت ملی صنایع مس ایران می‌تواند محور توسعه منطقه‌ای در استان کرمان باشد

می متالز - طی مراسمی با حضور علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی زینی‌وند استاندار کرمان، حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار، حجت‌الاسلام اصغر عسگری امام جمعه رفسنجان، مجید فصیحی هرندی فرماندار رفسنجان، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس، احمد انارکی محمدی رئیس هیات مدیره شرکت مس و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی، 7 طرح توسعه‌ای در حوزه تولید و مسوولیت و خدمات اجتماعی در شهرستان رفسنجان و مجتمع مس سرچشمه افتتاح و کلنگ‌زنی شد.
شرکت ملی صنایع مس ایران می‌تواند محور توسعه منطقه‌ای در استان کرمان باشد

به گزارش می متالز، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی تعداد 7 پروژه در مجتمع مس سرچشمه و شهرستان رفسنجان گفت: مجتمع مس سرچشمه به عنوان محور توسعه منطقه‌ای قلمداد می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران از شرکت‌های مهمی است که می‌تواند و باید محور توسعه منطقه‌ای در استان کرمان باشد.
مهندس علیرضا رزم‌‌حسینی، ۱۹ دی‌ماه در نشستی در مجتمع مس سرچشمه اظهار داشت: در آستانه سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار داریم که یاد ایشان را گرامی می‌داریم و همچنین یاد سردار دل‌ها، شهید حاج‌قاسم سلیمانی را که عزیز مردم ایران است، گرامی می‌داریم که با شهادت ایشان واقعا غم بزرگی برای ملت ایران و منطقه ایجاد شد، اما راه ایشان الگویی برای نسل جدید و نسل‌های آینده خواهد بود.


وی با بیان اینکه امروز فرصتی شد که در شهرستان رفسنجان و مجتمع بزرگ مس سرچشمه حضور پیدا کنیم، افزود: در کشور ما یکی از ذخایر بسیار مهم و اثرگذار در توسعه، بحث معادن کشور است و معادن ایران از جمله مس و فولاد در چند دهه اخیر حرکت‌های بسیار خوبی را در عرصه توسعه داشته‌اند.
وزیر صمت با بیان اینکه در کشور ما نزدیک به ۳۰ میلیون تن فولاد و ۲۸۰هزار تن کاتد تولید می‌شود، افزود: صنایع معدنی به‌عنوان صنایع مادر در کشور ما قلمداد می‌شوند و همین امروز نزدیک به ۳۰هزار میلیارد تومان پروژه جدید شرکت مس با برنامه‌ و زمان‌بندی مشخص آغاز شده است.


رزم‌حسینی تصریح کرد: شرکت‌های مادر و صنعتی بزرگ، محور توسعه منطقه‌ای هستند و باید باشند و ما باید به سمتی برویم که مدلی اجرا شود تا شرکت‌های بزرگ با استفاده از ظرفیت دولت، استان و کشور را بسازند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران از شرکت‌های مهمی است که می‌تواند و باید محور توسعه منطقه‌ای در استان کرمان و کشور باشد.
رزم‌حسینی عنوان کرد: با همه مشکلات و تحریم ملت ایران و دولت، اگر صنایع فولاد، مس، پتروشیمی، آلومینیوم و بخشی از صنایع غذایی نبودند نمی‌توانستیم از دوران تحریم عبور کنیم و حالا داریم عبور می کنیم و با همه مشکلاتی که بود، ملت و دولت مقاومت کرد و در ۲۹ قلم محصولات صنعتی رشد فوق‌العاده‌ای داشتیم؛ در حوزه تولید خودرو ۲۸درصد رشد داشتیم و در سایر صنایع هم رشد داشتیم.


وزیر صمت خاطرنشان کرد: در ۹ماهه اخیر رشد صنعت و معدن کشور به 5.4 درصد رسید و تا پایان سال ۶درصد خواهد شد که این موضوع نشان می‌دهد در شرایط تحریم حرکت صنعتی کشور استمرار پیدا کرد و در معادن هم همین‌گونه بود؛ البته در تجارت به‌دلیل شرایط کرونا خساراتی دیدیم که البته در همه دنیا بود و منحصر به ایران نبود و امیدواریم با تولید واکسن، بخش تجارت کشور هم رونق بهتری پیدا کند.
رزم‌‌حسینی اضافه کرد: صادرات در ۹ماه اخیر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و روند افزایشی دارد و تا پایان سال رشد صادراتی افزایش خواهد داشت و تراز مثبتی در پیش است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد: افزایش تولید کاتد مس به ۲۸۰هزار تن تا پایان سال

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: تا به امروز ۲۲۰هزار تن کاتد تولید شده و تا پایان سال به ۲۸۰هزار تن کاتد مس خواهیم رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲درصد جلوتر هستیم.
دکتر اردشیر سعدمحمدی، ۱۹ دی‌ماه در آیین کلنگ‌زنی پروژه مکانیزاسیون معدن، پالایشگاه جدید و فاز سوم توسعه تغلیظ مجتمع مجتمع مس سرچشمه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: شرکت ملی صنایع مس ایران امروز برنامه دو میلیارد و ۴۸۰ میلیون یورو به‌علاوه ۳۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید را شروع می‌کند.
وی این میزان سرمایه‌گذاری را موجب درآمد دو میلیارد دلاری شرکت مس عنوان کرد و گفت: تا پنج‌سال آینده این ظرفیت را به 5/4 میلیارد دلار می‌رسانیم و رشد 5/2 برابری برای شرکت مس اتفاق می‌افتد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه هدف ما این است که جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا باشیم، تاکید کرد: در مرکز نوآوری برای صنایع پایین‌دستی از نخبگان کشوری و استانی استفاده می‌کنیم تا در صنایع هایتک بتوانیم طرح‌های جدید برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.
سعدمحمدی ادامه داد: با انجام پروژه‌های جدید مس، میزان ظرفیت کنسانتره به دو میلیون و ۵۰۰هزار تن افزایش می‌یابد و خوشحالیم که استان‌های یزد‌، اردبیل، آذربایجان غربی و محدوده‌ای از سیستان و بلوچستان، استان‌های جدید ما هستند که در آینده به تولیدات مس اضافه خواهند کرد.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خاطرنشان کرد: با توجه به تقاضای رو به رشد دنیا در بازارهای جهانی، شرکت مس برنامه‌ریزی کرده تا بتواند میزان تقریبا دو درصد از سهم فروش بین‌المللی دنیا را از آن ایران کند، ورود به بازار ترکیه عملیاتی شده و کیفیت مس ما در دنیا به ۵-۹ معروف است و مس با عیار  999/99 تولید می‌شود‌.
سعدمحمدی یادآور شد: در حال حاضر در دنیا ۲۳ میلیون و ۹۰۰هزار تن مس تولید می‌شود، ۹ میلیون و ۸۰۰هزار تن در چین و سهم تولید مس ایران ۱.۱ درصد تولید دنیاست و به همین دلیل ارتقای دو برابری را در دستور کار داریم.


مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با تاکید بر اینکه سال آینده سه کارخانه جدید کنسانتره در کرمان شامل درآلو، دره‌زار و معدن ۷۲هزارتنی حاصل از سرباره‌های مس افتتاح خواهیم کرد، گفت: روش ipcc برای اولین‌بار در معدن سرچشمه اجرا می‌شود که سیستم انتقال بار کاملا مکانیزه شکل می‌دهد و از نظر ایمنی انتقال پیوسته بار صورت می‌گیرد که معادن بزرگ دنیا از این سیستم استفاده می‌کنند.
سعدمحمدی ادامه داد: ۴۰ دستگاه تراک جدید ۱۳۶تنی بار برای تجهیز ناوگان سرچشمه خریداری شده و به‌دنبال این هستیم که تراک‌های ۲۴۰ تنی برای اولین‌بار در ایران، در سرچشمه راه‌اندازی کنیم و به بقیه معادن انتقال دهیم تا هزینه‌های بارگیری و حمل و نقل و استخراج کاهش یابد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: تا به امروز ۲۲۰هزار تن کاتد تولید شده و تا پایان سال با تلاش تمامی پرسنل مس به ۲۸۰هزار تن مس خواهیم رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۱۲درصد جلوتر هستیم.
سعدمحمدی به پروژه‌های شرکت مس در بخش ورزش نیز اشاره و عنوان کرد: سه ورزشگاه در استان کرمان در دست احداث است و برنامه‌ریزی شده تا در سه‌ماه اول سال آینده یک ورزشگاه ۳۰هزار نفری در کرمان و ۱۵هزار نفری مدرن در رفسنجان و یک ورزشگاه ۱۵هزار نفری در شهر بابک افتتاح شود.
وی اضافه کرد: ۷۰ زمین چمن مصنوعی هم در روستاهای این استان اجرا شده است تا برای جوانان علاقه‌مند به ورزش کاری انجام شده باشد و این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

مراسم کلنگ‌زنی کارخانه تولید مواد شیمیایی فلوتاسیون در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان


مراسم کلنگ‌زنی کارخانه تولید مواد شیمیایی فلوتاسیون با حضور وزیر صمت در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با ظرفیت ۲۰ هزار تن مواد شیمیایی و ۵ هزار تن سولفید کربن در سال با اشتغال‌زایی ۱۵۸ نفر و سرمایه‌گذاری ۲۹۹۴ میلیارد ریال و سرمایه ارزی ۲۸ میلیون یورو قرار است در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.
 

افتتاح مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری از مصوبات سفر ریاست جمهوری

 در ادامه این مراسم مرکز نوآوری و شتابدهی شهید ستاری که از مصوبات سفر ریاست جمهوری در سفر وزیر صمت، استاندار کرمان و هیات همراه به شهرستان رفسنجان توسط مجتمع مس سرچشمه راه‌اندازی شده و به عنوان هاب در سه حوزه صنعت مس، پسته و بحران آب، آماده حمایت برای تبدیل ایده صاحب‌نظران و ایده‌پردازان به محصول خواهد بود افتتاح شد.

 افتتاح مرکز بحران ۵۰ تختخوابی شهدای صنعت مس سرچشمه در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) شهرستان رفسنجان

در ادامه سفر ۱۹ دی ماه وزیر صمت، استاندار کرمان و هیات همراه به شهرستان رفسنجان، مرکز بحران ۵۰ تختخوابی شهدای صنعت مس سرچشمه در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) به متراژ ۱۱۰۰ مترمربع، دارای سیستم فشار منفی، تریاژ ورودی و cpr، مجهز به فیلتر هپا و سه اتاق ایزوله افتتاح شد.

 کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه آب آشامیدنی شهرستان رفسنجان

تصفیه‌خانه آب؛ ۳۰ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت دارد و ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط مجتمع مس سرچشمه در آن انجام شده است. 
بنا به اعلام مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، مدت زمان اجرای این پروژه ۱۸ ماه خواهد بود و تمام عناصر فلزی آب شهر رفسنجان را تصفیه می‌کند.
براساس این گزارش، کلنگ‌زنی پروژه مکانیزاسیون معدن مس سرچشمه، پالایشگاه جدید و فاز سوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، با حضور وزیر صمت، مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران و جمعی از مسوولان استان و شهرستان انجام شد. 

فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه


پروژه فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه، در زمینی به مساحت 5/6 هکتار و با زیربنای 4/5 هکتار احداث خواهد شد که با راه‌اندازی آن ۱۵۵ نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود و زمان راه‌اندازی این کارخانه در سال ۱۴۰۳ است.
ظرفیت فاز سوم تغلیظ مجتمع مس سرچشمه ۳۳۰هزار تن کنسانتره مس و ۳۸۰۰ تن کنسانتره مولیبدن در سال است که این محصولات خوراک ورودی به کوره فلش جهت تولید مس را فراهم می‌کند. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲۲هزار میلیارد ریال و  4 میلیون یورو به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه

پروژه پالایشگاه جدید مجتمع مس سرچشمه، با توجه به انجام فازهای توسعه در بخش‌های مختلف تولیدی در مجتمع مس سرچشمه و ایجاد ظرفیت تولید آند در شرایط کنونی به میزان ۳۵۰هزار تن در سال، علاوه بر ظرفیت تولید امور پالایشگاه و ریخته‌گری‌های موجود، نیاز به احداث و راه‌اندازی یک پالایشگاه با ظرفیت تولید ۲۰۰هزار تن کاتد مس در سال، با عنایت به چشم‌انداز آینده شرکت ملی صنایع مس ایران است.
این پروژه با اشتغالزایی ۲۰۰ نفر و ۴۱هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید.

پروژه مکانیزاسیون معدن مجتمع سرچشمه


باتوجه به گذشت بیش از ۴۰سال از عمر معدن مس سرچشمه، ساختار مهندسی و شکل دیواره‌ها تغییرات چشمگیری داشته است. استخراج و جابه‌جایی باطله و سنگ‌های مس سولفوری توسط تراک مابین فواصل به ترتیب بیش از 7/6  کیلومتر و ۵.۵ کیلومتر راندمان استخراج از معدن را کاهش داده و ضمن کاهش ظرفیت استخراج، منجر به انباشت حجم باطله فراوانی در معدن شده است.
به همین منظور لازم است از روش‌های روز جهانی که شاخص‌ترین آن سیستم انتقال و سنگ‌شکنی داخل معدن (IPCC) است استفاده شود.
در این پروژه، استفاده از یک سنگ‌شکن نیمه‌متحرک به ظرفیت ۷۰۰۰ تن در ساعت برای سنگ‌های سولفوری مس و دو سنگ‌شکن نیمه‌متحرک به ظرفیت ۴۰۰۰-۳۵۰۰ تن در ساعت برای باطله استفاده می‌گردد. باتوجه به طرح نهایی معدن برای بازه‌های زمانی ۵ و ۱۵ و ۲۹ساله، جانمایی مربوط به سنگ‌شکن‌ها انجام می‌گیرد و انتقال مواد از معدن به‌وسیله نوار نقاله انجام می‌شود. این پروژه با میزان سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون یورو، در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

عناوین برگزیده