تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۷۵
کد خبر: ۱۵۴۶۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت تاکیدکرد:

برنامه‌ریزی برای تحقق نهضت ساخت داخل در صنعت لوازم‌خانگی

می متالز - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر بسترسازی برای تحقق نهضت ساخت داخل در صنعت لوازم‌خانگی، گفت: محدودیت‌های بین‌المللی فرصتی در اختیار قرار داد که باید با استفاده از آن توان تولید در صنایع راهبردی را بیش از پیش افزایش دهیم.
برنامه‌ریزی برای تحقق نهضت ساخت داخل در صنعت لوازم‌خانگی

برنامه‌ریزی برای تحقق نهضت ساخت داخل در صنعت لوازم‌خانگی - ایرنا

به گزارش می متالز، روز چهارشنبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، «مهدی صادقی ‌نیارکی» در نشست بررسی وضعیت زنجیره ارزش صنعت لوازم‌خانگی با حضور «علی آقامحمدی» رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار تدوین نقشه راه برای توسعه صنعت لوازم‌خانگی به عنوان یکی از صنایع پیش‌ران در کشور شد.

وی افزود: سیاست‌گذاری در این نشست‌ها بر توانمندسازی زنجیره‌ها اعم از زنجیره تولید و ارزش متمرکز است.

صادقی‌نیارکی ادامه‌ داد: ایجاد همکاری مشترک و تقسیم کار در بخش تشکل‌ها، صنایع پیش‌ران و دستگاه‌های اجرایی، از جمله رویکردهای وزارت صنعت برای توسعه صنعت لوازم خانگی است.

وی با تاکید بر تجمیع تقاضا در کل زنجیره، بیان‌داشت: درصدد هستیم با همکاری صاحب‌نظران صنعت لوازم‌خانگی و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در این بخش، نقشه‌راه مشخصی برای حداکثرسازی تولید و صادرات در این صنعت تدوین شود.

معاون امور صنایع وزارت صنعت تاکیدکرد: باید مسیر منسجمی طراحی شود و نگاه تامین و لجستیک مشترک در این صنعت شکل بگیرد.

وی افزود: پیش‌تازان این صنعت باید در قالب مجموعه‌ای منسجم، برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه توسعه ساخت داخل، توسعه برند، نوآوری رسوخ فناوری و دانش فنی و غیره طراحی کنند.

صادقی‌نیارکی تصریح‌کرد: «جهش تولید» در انواع لوازم خانگی با رعایت الزام‌ها و استانداردهای مصرف انرژی و زیست‌محیطی، توسعه صادرات برخی لوازم‌خانگی به کشورهای همجوار و توازن و پایداری نسبی زنجیره تامین در این صنعت متناسب با شرایط موجود، از جمله اهدافی است که در این برنامه اجرایی دنبال می‌شود.

وی اظهار داشت: در زنجیره صنعت لوازم‌خانگی، باید پیش‌ران‌ها را تعریف کنیم تا با توجه به توانایی‌هایشان‌ حرکت کنند، همچنین مراکز تحقیق و توسعه در این واحدها ایجاد شود و توسعه یابد و صنایع کوچک‌تر در ذیل آن‌ها اقداماتی براساس منافع جمع انجام دهند.

معاون وزیر صنعت اضافه‌کرد: محدودیت‌های اعمال شده یک فرصت در اختیار ما قرار داد که باید از آن استفاده کنیم و توان خود را بیش از پیش برای حداکثرسازی تولید و صادرات افزایش دهیم.

وی گفت: با تدوین برنامه راهبردی برای این صنعت، همه زنجیره صنعت مورد حمایت قرار خواهد گرفت و قطعه‌سازان و بنگاه‌های کوچک و متوسط در کنار پیشران‌ها رشد خواهند کرد.

آمارهای ۹ ماهه

بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۵۹.۱ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

در این مدت، کارخانجات داخلی ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید ۵۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون) رشد ۵۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تولید یخچال و فریزر به عنوان یکی دیگر از اقلام اصلی و پر مصرف لوازم‌خانگی در کشور در این مدت به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. تولیدی که در مقایسه با ۹ ماهه ۹۸ رشد ۲۸.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال، تولید کولر آبی در ۹ ماهه امسال افت ۸.۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد و به ۷۸۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.

عناوین برگزیده