تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۱۵۴۶۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گفت‌وگو با معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه

سال، سال تولید داخلی است

می متالز - «نجف شیخی»، با تأکید بر این‌که سال 97 سال حمایت از تولیدات داخلی است، گفت: «یکی از برنامه‌های امسال ما در این زمینه تشکیل کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی و استفاده از تولیدات داخلی است.»
سال، سال تولید داخلی است

به گزارش می متالز، معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه در گفت‌وگو با «عصرمس آنلاین» با اشاره به برنامه‌های این معاونت در سال جاری گفت: «محوریت اصلی کار در حوزه معاونت مهندسی همچون سال‌های گذشته حمایت از تولید پایدار و بی‌دغدغه است. تولید پایدار امری ضروری است اما کافی نیست. شرط کافی بودن تولید، بی‌دغدغه بودن آن است؛ چرا که شرکت مس تاکنون همواره برنامه تولید خود را محقق کرده؛ پس ‌تولید ما تولیدی پایدار است.»

شیخی ادامه داد: «اما ما باید شرط کافی یعنی بی‌دغدغه بودن تولید را هم مدنظر قرار دهیم. تولید وقتی بی‌دغدغه نباشد ما مشکلاتی مثل ناایمن بودن محیط کار، زمان‌های تلف‌شده بسیار و سایر موارد را پیش روی خود خواهیم داشت. اگر ما در تمام بخش‌هایی که به تولید مربوط است این مسأله را که باید از این به بعد تولید پایدار را به تولید پایدار و بی‌دغدغه تبدیل کنیم، مدنظر قرار دهیم در این صورت می‌توانیم بر برنامه‌ریزی در زمینه استراتژی‌های مهم تمرکز کنیم.»

سال، سال تولید داخلی است

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه با تأکید بر این‌که سال 97 سال حمایت از تولیدات داخلی است، گفت: «در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌هایی که در زمینه‌های مختلف وجود داشت شرکت مس به این سمت پیش رفت که به طرق مختلف و با کمک گرفتن از سازوکارهای متفاوت برخی از تجهیزات مورد نیاز خود را بسازد و در طول این مدت با تعاملی که بین واحدهای شرکت مس  و سازندگان در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات به وجود آمد، توفیقات قابل ملاحظه‌ای حاصل شد.»

او ادامه داد: «یکی از برنامه‌های امسال ما در این زمینه تشکیل کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی و استفاده از تولیدات داخلی است. از جمله مواردی که در صنعت مس وجود دارد این است که تجهیزات مورد استفاده در این صنعت مخصوص کار سنگین هستند و جایگزین کردن تجهیزات جدید به‌ جای آن‌ها نیازمند مطالعات ویژه‌ای است. در نتیجه در حوزه ساخت باید فرایند دقیقی توسط  شرکت‌های سازنده لحاظ شود.»

شیخی با اشاره به اهمیت حمایت از صنایع داخل استان کرمان گفت: «در حال حاضر از 100 درصد قطعات قابل‌ ساختی که شرکت خدمات بازرگانی برای مس سرچشمه و شهربابک تأمین می‌کند، تقریباً 43 درصد آن در استان کرمان ساخته می‌شود؛ از این میزان، بخشی کاملاً مطابق با استاندارد ساخته می‌شود. اما هنر ما این است که کاری کنیم که آن بخش باقی‌مانده هم مطابق با استاندارد بشوند و با این کار به شعار حمایت از کالای ایرانی جامه عمل پوشانده‌ایم.»

او افزود: «در فاز بعدی هم باید میزان ساخت داخل استان را افزایش دهیم. پس می‌توان این‌گونه گفت که باید در درجه اول کالاهایی که تا به امروز ساخته شده دوباره مطالعه و با دقت بیشتری ساخته شود و در مرحله بعدی کالاهای دیگری را که به هر دلیل در خارج استان در حال ساخت است، با تشویق و کمک به سازندگان قدیمی و جدید، در داخل استان بسازیم.»

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه همچنین تأکید کرد: «یکی از کارهایی که می‌توانیم در زمینه حمایت از کالای داخلی بکنیم این است که به‌جای استفاده از یک قطعه خارجی با عمر بالا از یک قطعه داخلی با عمر کمتر استفاده کنیم. این کار به مرور دانش و تجربه ما را در زمینه ساخت قطعات در داخل بالا می‌برد. همین بخش از کالای باکیفیتی که در خود استان تولید می‌شود به مرور زمان به دست آمده است.»

او افزود: «البته باید این را هم در نظر داشت که در بعضی مواقع ما تنها به تعداد اندکی از بعضی قطعات که واقعاً هم ارزشمند است، نیازمندیم و در بسیاری از مواقع سازنده‌های بومی توان سرمایه‌گذاری روی آن تجهیزات را ندارند. درواقع در هیچ جای دنیا هم کالاها 100 درصد تولید داخلی نیستند؛ با این حال ما شرایط خاص خود را داریم و اگر لازم شود برای همان یک قطعه هم باید کار کرد.»

تدوین نقشه‌راه متناسب با تکنولوژی جدید

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مس سرچشمه به بخش دیگری از برنامه‌های امسال این معاونت اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر بخش برنامه‌ریزی این معاونت در حال تهیه نقشه راه معاونت مهندسی و مدیریت انرژی در سال 97 است و به یاری خداوند امیدوایم که بتوانیم نقشه راه متناسب با نیاز امروز مجتمع مس سرچشمه را به‌صورت جامع و با ضمانت اجرایی آماده و ارائه ‌دهیم.»

او ادامه داد: «در این نقشه راه تمام واحدها در حال بازتعریف وظایف و مسئولیت‌های خودشان هستند؛ چرا که با تغییر تکنولوژی‌ و راه‌اندازی کارخانجات جدیدی که ما در صنعت مس داشته‌ایم این امر برای هر امور در حوزه معاونت مهندسی و مدیریت انرژی ضروری است.»

دستاوردهای ریز و درشت سال 96

شیخی همچنین درباره اقدامات و دستاوردهای سال گذشته معاونت مهندسی و مدیریت انرژی گفت: «در سال 96 در بخش‌های مختلف این معاونت کارهای قابل توجهی انجام شده است. در امور طراحی و بهره‌وری انرژی علاوه بر نقشه‌کشی، انجام طرح‌های مختلف و استانداردسازی در مرکز اسناد، فعالیت منسجم و منظمی در سطح مس منطقه کرمان در خصوص فرهنگ‌سازی و اجرای مدیریت انرژی انجام شد که حاصل آن کسب گواهینامه ISO50001  در سال 96 بود. طراحی، راه‌اندازی و تثبیت عملکرد درایوهای الکتروموتور نوار 2 مجتمع مس سرچشمه که توسط آقای مهندس جاودانی، مدیر امور طراحی و بهره‌وری انرژی انجام گرفت از دیگر کارهای بسیار مهم این امور است.»

او افزود: «همچنین در امور خدمات فنی و مهندسی در جریان راه‌اندازی کوره فلش و استفاده از تجهیزات جانبی متعلق به این کوره همکاری بسیار زیاد و موثری با طرح توسعه ذوب سرچشمه شده است. یکی از کارهای برجسته این امور ساخت یک دستگاه ماشین کاتدکنی برای واحد لیچینگ میدوک در کارگاه ساخت است که مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد. از دیگر فعالیت‌های انجام شده واحد مذکور انجام تعمیرات موثر روی جرثقیل‌های مجتمع به‌خصوص جرثقیل‌های پالایشگاه و دمونتاژ کلگی جرثقیل دوبل جنوبی پالایشگاه و نصب کلگی‌های جدید و همچنین همکاری با دیگر صنایع فعال در استان است که اقدام اخیر در راستای ارائه دانش فنی و خدمات به صنایع داخل استان صورت گرفته است.»

معاون مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: «با توجه به وضعیت بارش طی سال‌های گذشته و محدودیت منابع آب در منطقه، امور آب و بازیافت با برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب و تعامل با واحدهای مصرف‌کننده سعی در بهره‌برداری بهینه از این منابع با کنترل کمیت و کیفیت آب داشته است. نقش این امور با توجه به مسولیت‌های اجتماعی شرکت مس بسیار با اهمیت است.»

شیخی همچنین گفت: «یکی از کارهای بسیار مهم در سال گذشته تعامل و همکاری امور برق و نیروگاه‌ها با برق منطقه‌ای، با افزایش تولید نیروگاه گازی و کاهش مصرف در زمان پیک مصرف بوده که این امر علاوه بر مدیریت مصرف انرژی چند میلیارد تومان آورده برای شرکت مس داشته است. همچنین در زمینه بازپیچی و تعمیر الکتروموتورهایی که اهمیت بسیار بالایی برای خط تولید دارد کارهای مهمی از جمله سیم‌پیچی و تعمیر استاتورالکتروموتور hp4500 آسیای اولیه شماره چهار تغلیظ در کارگاه الکترومکانیک انجام شد. کارهای قابل توجه دیگری که در این امور انجام شده است به اختصار شامل اجرای سیستم ATS سوییچ گیرهای 9/6 کیلوولت و 400 ولت کارخانه اسید، برنامه‌نویسی و مانیتورینگ راه‌اندازی سیستم آلارم فلو و فشار پمپ‌های آب نیروگاه به فلش در اتاق فرمان، هوشمندسازی روشنایی قفسه‌های انبار کاترپیلار و دمونتاژ و رفع عیب دو دستگاه ترانسفورماتور 250 کیلوولت آمپر و 200 کیلوولت آمپر و یک‌دستگاه ترانس 800 کیلوولت آمپر پمپ خانه هیدرومتالورژی می‌شود.»

او ادامه داد: «همچنین پروژه‌ها و فعالیت‌های مهمی در طرح جامع برق در دست انجام است و بعضی از آن‌هایی که پایان یافته‌اند منافع قابل ملاحظه‌ای برای منطقه داشته است که می‌توان احداث و بهره‌برداری از پست میمند یا جایگزین کردن کلید فیوز روغنی با RMU  برای آزمایشگاه مرکزی را به عنوان نمونه نام برد.»

شیخی در پایان خاطرنشان کرد: «آن‌چه بیان شد مختصری از کارها و فعالیت‌های بسیار زیادی است که در حوزه معاونت مهندسی و مدیریت انرژی انجام شده است. امیدواریم به یاری خداوند و همت همه واحدها در سال 1397 بتوانیم نیازهای مجتمع را با در نظر گرفتن شرایط و واقعیت موجود تأمین کنیم و انجام دهیم.» 

منبع: عصر مس
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده