تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۱۹
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۱۵۴۶۷۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمتی در بازار محصولات فولادی ترکیه/ پیش خرید، سنگ‌آهن را گران کرد

می متالز - امروز با نگاهی بر قیمت محصولات فولادی طی یک هفته گذشته می بینیم که بازار محصولات فولادی در ترکیه از شمش گرفته تا میلگرد و مفتول با ثبات قیمتی همراه شده و دلیل آن بررسی شرایط توسط تولیدکنندگان فولاد و تامین کنندگان مواد اولیه آنها بوده است.
ثبات قیمتی در بازار محصولات فولادی ترکیه/ پیش خرید، سنگ‌آهن را گران کرد

به گزارش می متالز، بازار شمش منطقه CIS که بر مبنای آن بهای پایه شمش فولاد در ایران نیز قیمتگذاری می‌شود تا حدودی به ثبات رسیده اما افزایش قیمت همچنان دیده می‌شود. به این شکل که در ابتدای هفته جاری 19 دی ماه (8ژانویه) برابر با 600 دلار CFRبر هرتن در آسیا قیمتگذاری شده و این عدد در بازار ترکیه 618دلار برهرتن CFRقیمت خورده است . همچنین قیمت شمش در منطقه دریای سیاه به 585دلار فوب بر هرتن و در بازار داخلی چین نیز به بهای 539دلار برهرتن نرخ گذاری شده است.

 با کمی بررسی بیشتر می بینیم که قیمت‌های یاد شده نسبت به یک هفته گذشته یعنی 1ژانویه با رشد قیمتی همراه بودند؛ برای مثال در منطقه CFR بهای شمش در اول ژانویه 588دلار بوده است و بعد از گذشت یک هفته با رشد 12 دلاری به 600دلار رسیده است. همچنین در منطقه دریای سیاه نیز با رشد منفی 15 دلاری از 600دلار به 585دلار رسیده و در بازار داخلی چین نیز رشد 16دلاری داشته است، اما در بازار ترکیه نرخ 600دلار در این هفته ثابت مانده است.

 

نگاهی بر قیمت میلگرد و مفتول

طی هفته گذشته، بازار میلگرد و شمش ترکیه همچنان ضعیف باقی مانده و شاید دلیل آن تلاش فولادسازان ترکیه برای ایجاد ثبات قیمتی است. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به میزان 650دلار برهرتن قیمتگذاری شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده است؛ البته در حوزه خلیج فارس نیز قیمت میلگرد وارداتی طی یک هفته گذشته ثابت بوده و 650دلار CPT قیمت خورده است؛ میلگرد صادراتی روسیه هم در قیمت 671دلار ثابت مانده است؛ اما در کنار این ثبات قیمتی تنها رشد قیمتی برای میلگرد وارداتی جنوب شرقی آسیا بوده است که از 640 دلار در اول ژانویه به 650دلار در 8ژانویه رسیده است.

در خصوص قیمت مفتول نیز می‌توان گفت که طی یک هفته گذشته با رشد قیمتی همراه شده است؛ به این شکل که مفتول صادراتی اوکراین از 723دلار به 745دلار FOB رسیده و مفتول صادراتی چین نیز با رشد 5دلاری از 665دلارFOBبه 670دلار رسیده است. اما در بازار صادراتی ترکیه، مفتول همچون میلگرد و شمش فولاد با ثبات قیمتی همراه شده و در عدد 740دلار ثابت باقی مانده است.

 

افزایش قیمت قراضه متوقف شد

در میان محصولات فولادی، می بینیم که قراضه به عنوان یکی از مواد اولیه مهم برای صنعت فولاد به ویژه ترکیه رشدی نداشته و ثابت مانده است. به این شکل که قراض وارداتی از امریکا طی یک هفته اخیر در قیمت 475دلار ، قراضه وارداتی از اروپا 468دلار و قراضه وارداتی از حوزه بالتیک در عدد 470دلار ثابت مانده است.

به نظر می‌رسد که این ثبات قیمتی به دلیل ارزیابی معاملات از سوی کارخانه های فولادی و همچنین تامین کنندگان برای تامین قراضه مورد نیاز است.

 

رشد قیمت سنگ آهن

طی دوهفته گذشته شاهد رشد قیمت سنگ آهن در بازار جهانی بودیم. به این شکل که نرخ سنگ آهن با عیار 65درصد از 174دلار به 186دلار رسید و یا سنگ آهن با عبار 62درصد از 159دلار به 166دلار جهش کرد. حتی نکته جالب افزایش قیمت سنگ آهن با عیار 58درصد است که از 148دلار به 158دلار رسیده و رشد قابل قبولی را طی این دوهفته به ثبت رسانده است. گفته می شود یکی از دلایل اصلی این افزایش قیمت پیش خرید سنگ آهن توسط کارخانه های فولادی است.

عناوین برگزیده