تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۱۵۴۷۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وقتی تحریم ها فعالیت معادن را هدف قرار داده اند؛

پهنه معدنی جنوب کرمان گرفتار مشکلات بخش اقتصاد/ گم شدن مطالبات کارگری در بخش خصوصی

می متالز - جنوب کرمان یکی از مناطقی است که غنی از نعمت خدادادی معادن مختلف است اما اخیرا به دلیل مشکلات اقتصادی فراوان علاوه بر وقفه در عملکرد معادن، کارگران آن منطقه هم دچار مشکلاتی شدند.
پهنه معدنی جنوب کرمان گرفتار مشکلات بخش اقتصاد/ گم شدن مطالبات کارگری در بخش خصوصی

به گزارش می متالز، معادن همواره یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد یک کشور هستند که با توجه ویژه به آن ها می توان علاوه بر اشتغال زایی زمینه شکوفایی اقتصادی را نیز فراهم کرد.

وجود معادن ارزشمند در مناطق محروم این فرصت را برای اهالی آن منطقه ایجاد می کند تا به واسطه گسترش معدن به توسعه نسبی منطقه نیز کمک شود.

جنوب کرمان یکی از مناطقی است که غنی از نعمت خدادادی معادن مختلف است اما اخیرا به دلیل مشکلات اقتصادی فراوان علاوه بر وقفه در عملکرد معادن، کارگران آن منطقه هم دچار مشکلاتی شدند.

گم شدن مطالبات کارگری لا به لای چرخ دنده های بخش خصوصی

تحمل شرایط برای کارگران به اندازه ای سخت شد که آن ها مجبور به تعطیلی کار معدن و اعتراض برای تحقق مطالبات عقب افتاده چندین ساله خود شدند.

درخواست های کارگران شامل رسیدگی به طرح طبقه بندی مشاغل، رفع نقص و اجرای آن، تنظیم قراردادهای سالانه، توجه به مباحث ایمنی کارگران بود.

علاوه بر این کارگران از کارفرما درخواست داشتند که تعهدی از کارگران در شرایط فعلی اخذ نشود و معوقات آن ها نیز پرداخت شود.

مسلم مروجی فرد رئیس سازمان صمت جنوب کرمان در این خصوص گفت: برای بررسی مشکلات کارگران معادن جنوب کرمان شورای تامین استان وارد عمل شده و با همکاری اداره کار در تلاش برای رفع این مشکلات هستند.

وی افزود: در جلسه ای که با حضور مدیرعامل این معادن برگزار شد، از هیئت رئیسه این معادن درخواست شد تا توجه ویژه به مطالبات کارگری را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان بیان کرد: به فرمانداری منوجان هم اعلام شد که مجموعه صنعت، معدن و تجارت جنوب استان آمادگی همکاری برای رفع مشکلات است ما در مرحله اول باید اداره کار استان وارد عمل شود.

شرایط سخت اقتصادی، فعالیت معادن را زمین گیر کرده است

مروجی فرد عنوان کرد: اگرچه مسوولان معدن در ارتباط با تحقق مطالبات کارگران اعلام آمادگی کردند تا هر چه سریعتر این مشکلات حل شود اما نیازمند بررسی و تصمیم گیری اداره کار استان در برخی مباحث است.

وی در ارتباط با مدیریت تک نفره معادن جنوب و فعالیت اندکی آن ها توضیح داد: با توجه به اینکه شرایط کنونی شرایط جنگ اقتصادی و مقابله با تحریم ها است، فعالیت اقتصادی غالب متولیان با مشکلات متعددی رو به رو شده است.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان مطرح کرد: در این بین بخش هایی وجود دارند که با وجود همه این مشکلات باز هم سرپا هستند و نیازمند حمایت ما هستند و لازم است کارگران که در خط مقدم این جبهه قرار دارند همکاری لازم را با کارفرمایان داشته باشند.

مروجی فرد تاکید کرد: با توجه به اینکه محصول حاصل از استخراج این معادن غالبا صادراتی است، بازگشت ارز به کشور با در نظر گرفتن تحریم های بانکی ایران به شدت سخت است و مشکلات عدیده ای برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر باید توجه داشت که وظیفه کارفرما توجه به مطالبات کارگری است و نباید آن ها را نادیده گرفت، سازمان صمت با قدرت ایستاده و با ورود اداره کار استان این مشکلات رفع خواهد شد.

واگذاری معادن جنوب کرمان بر اساس قانون انجام شده، به شایعات توجه نکنید

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان تصریح کرد: اینکه گفته می شود معادن منطقه به یک شخص واگذار شده اشتباه است چرا که واگذاری معادن بر اساس قانون انجام می شود، هر شخص حقیقی و حقوقی در هر کجای کشور می تواند بر اساس قانون معادن نسبت به ثبت معدن اقدام کند.

مروجی فرد متذکر شد: بر اساس قانون هیچ منعی برای فردی وجود ندارد که چند معدن را به ثبت برساند، در جنوب کرمان همه معادن در اختیار یک شخص قرار ندارد و این گفته اشتباه است.

وی ادامه داد: در جنوب کرمان برای ۵۳ کارخانه صنایع معدنی مجوز صادر شده و به دنبال فعال کردن معادن هستیم چرا که می دانیم تنها راه توسعه جنوب کرمان سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی است.

رئیس سازمان صمت جنوب کرمان عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل وزارت صمت معادن غیر فعال فرصتی ۳ ماهه برای راه اندازی خود داشتند که با پایان این مهلت در شورای معادن استان معادنی که همچنان غیر فعال هستند پروانه آن ها ابطال و به مزایده گذاشته می شوند.

اجرای طرح طبقه بندی مهم ترین خواسته کارگران معادن جنوب کرمان

در ادامه رضا اسماعیلی مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان در این رابطه توضیح داد: کارگران معدن منوجان که استخراج کرومیت را انجام می دهند و مربوط به بخش خصوصی است مدتی است که نسبت به تحقق مطالباتی اعتراض دارند.

وی افزود: این شرکت چند ماهی است که با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کند، همین امر سبب شده تا پیش از بیش کارگران نسبت به مطالبات خود اعتراض داشته باشند.

مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان ابراز کرد: اجرای طرح طبقه بندی یکی از مطالبات کارگران این معدن است، برای بررسی این مطالبه تیمی به جنوب کرمان اعزام شده تا شرایط را بررسی کرده و ایرادات احتمالی موجود در طرح طبقه این کارگران را حل کنند.

اسماعیلی گفت: پرداخت حقوق مربوط به شیفت های کاری و حق اولاد نیز از خواسته های دیگر کارگران است که در حیطه اختیارات اداره کار قرار دارد، با بررسی این اطلاعات این مطالبات نیز محقق می شوند.

وی یادآور شد: در حال حاضر کارگران این معادن در محل کار خود حاضر شده و فعالیت معدن همچون گذشته ادامه داد، این کارگران حقوق معوقه ای ندارند و همه مطالبات آن ها پرداخت شده است.

مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که میزان حقوق دریافتی کارگران کفاف گذران زندگی آن ها را ندهد و یا این که حداقل های حقوق اداره کار پرداخت نشود قطعا تصمیماتی برای بهبود شرایط اتخاذ می شود.

به دنبال پیگیری بیشتر این موضوع خبرنگار تماس های مکرری با نماینده ۵ شهرستان جنوبی کرمان در مجلس شورای اسلامی برقرار کرد که متاسفانه حاضر به پاسخگویی نشد.

امید است با همکاری مجموعه کارگری و مدیران معدن مطالبات به حق کارگران محقق شده و آرامش به این مجتمع معدنی بار دیگر بازگردد و کارگران بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند.

عناوین برگزیده