تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۱۵۴۷۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قرار گرفتن «توریل» بر ریل صعود/ وضعیت نامطلوب هتل کوثر در بورس

می متالز - توکاریل در نقطه مقابل فولاد حرکت کرده و در دو ماه اخیر رشد ۱۰۰ درصدی را تجربی کرده است، توریل این هفته نیز علی‌رغم ریزش شاخص کل و نزولی بودن بیشتر نمادها با رشد ۲۰۰ تومانی در هر سهم مواجه شد تا هر سهمش به عدد ۳۴۲۲ تومان برسد.
قرار گرفتن «توریل» بر ریل صعود/ وضعیت نامطلوب هتل کوثر در بورس

به گزارش می متالز، هفته پایانی دی ماه بازارهای به ثبات رسیده در ماه‌های اخیر را در سراشیبی قرار داده و تحلیل‌ها حکایت از ریزش قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو دارد.

رئیس‌جمهور امروز قیمت دلار را در صورت آزادسازی منابع ایران دره کره جنوبی، ۱۵ هزار تومان اعلام کرد تا غیرمستقیم بگوید در سال ۹۹ هر آنچه دلار رشد کرده حباب بوده و قیمت آن باید به فروردین امسال برگردد، این موضوع یک شوک منفی به بازار وارد کرده و باعث افزایش عرضه شده است.

بنا بر اعلام صرافی ملی نرخ رسمی فروش هر دلار به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده که نسبت به یک هفته قبل ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد، صاحب‌نظران معتقدند نتیجه نهایی مذاکره ایران و کره جنوبی و تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۰ در مجلس می‌تواند بر وضعیت دلار در روزهای آتی بسیار مؤثر باشد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار که هفته گذشته بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شد طی یک هفته حدود ۱۰ درصد ریزش داشته و به زیر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آمده، هر سکه طرح جدید نیز از ۱۲.۲ میلیون تومان به ۱۱ میلیون رسیده و بعید نیست وارد کانال ۱۰ میلیون هم بشود.

بازار سرمایه نیز این روزها با سایر بازارها همراه شده و ریزش‌های پی در پی را تجربه می‌کند، شاخص کل بورس همچون هفته گذشته ۶ درصد در ۵ روز ریخت و با افتی که امروز تجربه کرد به کف قبلی خود نزدیک‌تر شد، ۲۰ آبان بود که شاخص به عدد یک میلیون و ۲۱۱ هزار رسید و پس از آن وارد روند صعودی شد، پس از گذشت دو ماه شاخص کل به یک میلیون و ۲۲۹ هزار رسیده است. 

 

بازاری که بیشتر از یک روز تحمل مثبت بودن را ندارد

دوشنبه ۲۲ دی ماه؛ بازار نشان داد تحمل یک روز مثبت شدن را ندارد و پس از رشد مناسب روز یکشنبه مخصوصاً در سهام بزرگ و شاخص ساز با عرضه زیادی در روز دوشنبه روبروی شد، سهام‌هایی که ۵ ماه پیش فشار احساسی خرید داشتند الان دچار فشار فروش احساسی فروش شده‌اند.

شپنا پس از فملی و خودرو بیشترین تأثر منفی را بر افت ۰.۴۱ درصدی شاخص کل داشت و به ۱.۳۰۱ میلیون واحد رسید، شاخص هم وزن افت بیشتری تجربه کرد، این شاخص با ریزش ۰.۵۸ درصدی به ۴۶۹ هزار واحد رسید.

سه‌شنبه ۲۳ دی ماه؛ بازاری سراسر عرضه و فشار فروش را شاهد بودیم، با این که در طول روز بارها صف فروش نمادها جمع‌آوری شد ولی باز هم فشار عرضه بر تقاضا برتری داشت و یکی از سخت‌ترین روزها در هفته‌های اخیر بود.

شاخص کل بورس امروز با افت ۳.۱۲ درصدی و کاهش ۴۰ هزار واحدی به ۱.۲۶۰ میلیون واحد رسید، شاخص هم‌وزن هم ۱.۳۱ درصد افت کرد و با مثبت ۶۱۶۵ واحد به ۴۶۳ هزار واحد رسید.

روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه؛ شرایط بازار متأثر از دو روز قبل با فشار عرضه کار خود را آغاز کرد به طوری که در ۲۵ دقیقه ابتدایی ۲۵ هزار واحد ریزش به ثبت رسید، به صف خرید رسیدن شستا هم نتوانست مسیر بازار را عوض کند و عمده نمادهای بازار قرمز شروع کردند و قرمز به پایان رسیدند.

حقوقی‌ها در بازار امروز فعال‌تر و قوی‌تر ظاهر شدند اما خرید آن‌ها هم نتوانست از افت ۳۰ هزار واحدی شاخص کل جلوگیری کند تا به عدد ۱.۲۲۹ میلیون واحد برسد، شاخص هم‌وزن نیز ۱.۸ درصد افت کرد. 

 

رشد ۲.۵ برابری «شپلی» طی ۲ ماه

این هفته در بین شرکت‌های اصفهانی حاضر در بورس، پلی اکریل بهترین وضعیت را داشت و تمام روزها در صف خرید معامله شد، هر سهم شپلی چهارشنبه هفته قبل به عدد ۱۱۳۴ تومان رسیده بود امروز در قله ۱۳۶۲ تومان قرار گرفت تا با رشد ۲.۵ برابری طی ۲ ماه به بیشترین قیمت تاریخ این شرکت برسد آن هم در روزهای قرمز بازار سرمایه.

فولاد مبارکه اصفهان که این هفته با رکورد ضخیم‌ترین تختال (اسلب) کشور با ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر برای اولین بار در ایران خبرساز شده بود، روند کاهشی‌ای که از ۲۳ آذر شروع شده را ادامه داد طی یک ماه حدود ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

حقوقی‌های فولاد که در تابستان و در محدوده قیمتی بالای ۲ هزار تومان سهام خود را فروخته بودند در آذر و دی ماه در طرف خریدار قرار گرفته و سهام را به نصف قیمت تابستان می‌خرند؛ در پایان معاملات امروز پس از جابجا شدن ۱۵۰ میلیون سهم، قیمت هر سهم فولاد ۱۰۸۴ تومان رسید.

قرار گرفتن «توریل» بر ریل صعودی

توکاریل، از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه در نقطه مقابل فولاد حرکت کرده و در دو ماه اخیر رشد ۱۰۰ درصدی را تجربی کرده است، توریل این هفته نیز علی‌رغم ریزش شاخص کل و نزولی بودن بیشتر نمادها با رشد ۲۰۰ تومانی در هر سهم مواجه شد تا هر سهمش به عدد ۳۴۲۲ تومان برسد.

توریل تیر ماه و در اوج صعود بورس از ۳۲۰۰ تومان بیشتر نشده بود در هفته های اخیر با وجود افت بیشتر نمادهای بورسی عملکردی درخشانی را به ثبت رسانده و از سقف تاریخی خود نیز عبور کرده است.

یکی دیگر از شرکت‌های اصفهانی پربازده این هفته شیر پاستوریزه پگاه بود که هفته گذشته را با ۳ هزار تومان به پایان رساند و امروز هر سهم آن در صف خرید و با قیمت ۳۵۶۰ تومان معامله شد؛ غشصفها پس از افزایش سرمایه در فروردین امسال همواره کمتر از ۴ هزار تومان معامله شده، باید دید این بار می‌تواند از سقف تاریخی خود عبور کند یا نه.

ریزش ۳۵ درصدی گکوثر طی دو هفته

در طرف مقابل هتل کوثر اصفهان قرار داشت که هفته یک دست قرمز رنگی را تجربه کرد، گکوثر پس از افزایش سرمایه ۷ دی ماه با رشد ۲۰ درصدی و یک روز بعد با رشد ۱۰ درصدی باز شده بود، دو هفته‌ای است که نزولی شده و از ۵۹۴ تومان به ۳۷۴ تومان رسیده است.

ذوب روی اصفهان با نماد فروی با پشت سر گذاشتن یک رشد حدود ۱۰۰ درصدی در آذرماه، در ابتدای دی ماه متوقف و طی هفته جاری از ۷۷۰۰ تومان به ازای هر سهم به ۶۴۰۰ تومان کاهش یافته، از چهارشنبه هفته قبل تا به امروز حقوقی فروی فروشنده سهام نبوده اما ۴ میلیون سهم خریداری کرده است.

داروسازی فارابی که در دو هفته اخیر ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده، امروز شگفتی‌ساز شد و به صف خرید نشست، دفارا از جمله سهم‌هایی است که نسبت به رشد بازار عقب مانده به طوری که یک سال در چنین روزهایی شاخص کل بورس ۴۰۰ هزار واحد و هر سهم دفارا حدود ۴ هزار تومان بود، امروز شاخص کل بیش از ۳ برابر شده اما هر سهم دفارا به عدد ۶۳۴۴ تومان رسیده است.

عناوین برگزیده