تاریخ: ۱۲ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۱۵۴۸۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تبریز:

مسوولان باید مشکلات بخش خصوصی و موانع تولید را رفع کنند

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تبریز گفت: مسوولان کشور در قوای سه گانه باید مشکلات بخش خصوصی و موانع تولید را رفع کنند.
مسوولان باید مشکلات بخش خصوصی و موانع تولید را رفع کنند

به گزارش می متالز، یونس ژائله عصر جمعه، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوولان استانی برگزار شد، اظهار کرد: آذربایجان شرقی، از استان های قدیمی در بحث تجارت و تولید است، بطوریکه در سال ۱۲۸۹ شمسی اتاق بازرگانی برای اولین بار در تبریز تاسیس شد که بعدها در سال ۱۳۰۷ با تصویب مجلس، اتاق بازرگانی ایران تاسیس شد.

وی ادامه داد: سابقه‌ی تجارت در آذربایجان شرقی به چند صد سال قبل برمی‌گردد اما متاسفانه ما در این خصوص نه تنها پیشرفت نکرده ایم، حتی پسرفت هم داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان اشتغال در کارخانجاتی مانند ماشین‌سازی، لیفتراک‌سازی، کمپرسور سازی و موتورسازان ایدم بود، گفت: این مجموعه ها توسط توکلی ایجاد شده بود اما ما نتوانستیم اینها را حفظ کنیم و در حال حاضر منطقه صنعتی غرب تبریز بیمار است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تبریز ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت صمت، ادامه داد: قدم های بزرگی برای بخش صنعت، معدن و تجارت کشور برداشته شده و همین که بتوانیم مواد اولیه را به راحتی وارد کنیم و از خان های پر تعداد بانک مرکزی رها شویم، جای قدردانی دارد.

وی با بیان اینکه در بخش صادرات همچنان تعداد زیادی از واحدها گرفتار هستند، متذکر شد: مسوولان کشور در قوای سه گانه باید نگرانی‌های فعالان بخش خصوصی را از بین ببرند چون که بدون نقش آفرینی بخش خصوصی مشکلات کشور حل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که بنگاه های دولتی چقدر به اقتصاد کشور ضربه زده اند و علاوه بر سرمایه گذاران داخلی، باید در سرمایه گذاران خارجی نیز انگیزه‌ی سرمایه گذاری در ایران ایجاد شود.

ژائله خطاب به وزیر صمت گفت: افرادی در کشور وجود دارند که توانایی متحول کردن اقتصاد را دارند. اگر به هزار نفر اعتقاد ندارید، لااقل ۱۰۰ نفر توانمند را می‌شناسید. پس بیایید موانع را برداشته و با مهیا کردن فضا، عقب ماندگی های موجود را حل کنید.

وی با انتقاد از اینکه در طول سال‌های گذشته آذربایجان شرقی از محل بودجه های صندوق توسعه ملی محروم بوده، اظهار کرد: ظاهرا ضوابط و مسائلی در تهران وجود دارد که ما تاکنون نتوانسته ایم خودمان را با پایتخت هماهنگ کنیم.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی یکی از استان های معدنی کشور است اما حتی یک کارخانه فراوری هم نداریم و علی رغم تصویب ممنوعیت خام‌فروشی، باز هم شاهد این موضوع هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تبریز اضافه کرد: ترکیه منابع انسانی و سرمایه ما را جذب می‌کند که این موضوع ناشی از عفلت مسوولان ماست.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم رابطه‌ی خوب اتاق تبریز با تجّار ترکیه و آذربایجان، ما از روند تجارت با این کشور ها حذف شده ایم ،در حالیکه در باکو تبریز را بیشتر از سایر استانهای ایران می‌شناسند. لذا فضای اقتصادی تبریز باید بزرگ شود.

وی اضافه کرد: اتاق ایران - ارمنستان در تهران مستقر است اما کالایشان را ما رد می‌کنیم. تبریز باید به عنوان مرکز شمالغرب، این مسائل را فرماندهی کند.

ژائله در پایان با تاکید بر اینکه مشکلات بسیاری در مسایل زیرساختی وجود دارد، اظهار کرد: در همه جای دنیا در مقابل سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می‌کنند اما سرمایه گذاران ما مشکلات زیادی دارند که نمی‌دانم علت بعضی از این دشمنی ها چیست. چرا باید سرمایه گذاران ما راهی کشور ترکیه شوند؟

گفتنی است، در این جلسه، تعدادی از فعالین اقتصادی استان، تشکل ها و کمیسیون های اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تبریز به بیان مشکلات واحد های تولیدی و صادرات استان پرداختند.

عناوین برگزیده