تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۸
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۵۴۸۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
استاندار کردستان:

عملکرد سرمایه‌گذار معدن طلای قلقله سقز رضایت بخش نیست

می متالز - استاندار کردستان گفت: سرمایه‌گذار معدن طلای قلقله سقز به طور جدی پای کار نیست و تا کنون روند قابل قبولی از خود ارایه نکرده است.
عملکرد سرمایه‌گذار معدن طلای قلقله سقز رضایت بخش نیست

به گزارش می متالز، بهمن مرادنیا روز پنجشنبه در نهمین  جلسه شورای معادن استان که در سالن شهدای گمنام استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: سه سال از کلنگ زنی طرح معدن طلای قلقله سقز می‌گذرد و هنوز حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اعلام اینکه با درخواست تعطیلی موقت این معدن در سال ۹۹ با توجه به مشکلات پیشروی احداث واحد فرآوری از سوی بهره بردار، موافقت نمی‌شود، افزود: یک ماه به این بهره‌بردار فرصت داده شده تا به بررسی مشکلات آن به طور جدی بپردازد.

مرادنیا با اشاره به بند پنج ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر جبران خسارت از سوی بهره‌برداران معادنی که موجب خسارت به اهالی ساکن در منطقه شدند، اضافه کرد: باید با تصویب شورای معادن استان یک درصد از فروش معادن به جبران خسارت اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی معادن در استان یکسان نیست، گفت: معادنی که فعالیت آنها در حال حاضر توجیه اقتصادی ندارد مشمول این بند قانون برنامه ششم در استان نمی‌شوند ولی معادن طلا، سنگ آهن و مرمر باید این موضوع را اجرایی کنند و سازمان صنعت، معدن و تجارت هم آنرا پیگیری و در جلسات آینده نتیجه را اعلام کند.

استاندار کردستان یادآور شد: سازمان صمت استان موظف بوده در ارتباط با هزینه کرد حقوق دولتی معادن که به استان بازگشته است از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع رسانی لازم را انجام دهد تا در جریان اقدامات مربوط به انجام اقدامات زیرساختی و بهسازی، مسیر و جاده‌های موجود در محدوده معادن قرار گیرند.

ناحیه قلقله در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان سقز و در شمال غرب استان کردستان واقع شده و این ناحیه از دیدگاه زمین شناسی عمومی بخشی از زون دگرگونه سنندج - سیرجان است؛ اکتشاف ماده معدنی در محدوده قلقله از سال های ۷۳ تا ۷۴ توسط سازمان زمین شناسی آغاز و سال ۸۷ این اکتشافات تکمیل و ذخیره ۷.۳ میلیون تُنی طلای خالص در آنجا محرز شد.

عملیات اجرایی بهره برداری از معدن طلای قلقله سقز هفتم دی سال ۹۶ با حضور علی ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهمن مرادنیا استاندار کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد.

 ۴۷۳ معدن در کردستان وجود دارد که از این تعداد در حال حاضر ۱۸۷ معدن فعال و ۱۳۹ معدن همن غیرفعال است؛ تنوع مواد معدنی استان کردستان شامل ۱۸ نوع مواد فلزی، مهم غیرفلزی، مهم مصالح ساختمانی است و از جمله معادنی که دارای پروانه بهره برداری هستند طلا، سنگ آهن، منگنز، سرب و روی، باریت، سیلیس، فلدسپات، سنگ های تزئینی (مرمر، مرمریت، گرانیت و تراورتن)، پوکه، پوزولان، سنگ آهک و سنگ لاشه است.

عناوین برگزیده