تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۱۵۴۸۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت خارجی و امنیت رابطه‌ای مستقیم دارند/ توسعه اقتصادی با توسعه تولید شکل می‌گیرد

می متالز - شافعی گفت: حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه در گرو «توسعه اقتصادی» است و این مقوله نیز با «توسعه تولید» پیوند خورده است.
تجارت خارجی و امنیت رابطه‌ای مستقیم دارند/ توسعه اقتصادی با توسعه تولید شکل می‌گیرد

به گزارش می متالز، شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امروز مکرر هر سه قوه از معیشت مردم سخن می‌گویند، اما توجه داشته باشید که حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه در گرو «توسعه اقتصادی» است و این مقوله نیز با «توسعه تولید» در پیوند بوده و رشد و تعالی تولید نیز به «توسعه صادرات» منوط است و تحقق این مولفه را هم باید در گرو «حمایت و تشویق صادرکنندگان» بدانیم.

او افزود: مسوولان نباید فراموش کنند که بار عدم توسعه صادرات کشور، بر دوش معیشت مردم قرار می‌گیرد چرا که این جنس مباحث به مثابه حلقه‌های زنجیر در عرصه اقتصاد، به همدیگر پیوند خورده اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: بار‌ها تاکید کرده‌ایم که تجارت خارجی و امنیت نیز رابطه‌ای مستقیم دارند. کشور‌هایی که کالا میان مرزهایشان در حال مبادله است یا ظرفیت سرمایه گذاری خارجی را فراهم می‌کنند، در عرصه تعاملات سیاسی و بین المللی خود نیز با احتیاط بیشتری عمل کرده و از منافع اقتصادی خود به واسطه اختلافات سیاسی چشم نمی‌پوشند.

جای برندسازی در کشور ما، برندکُشی رقم می‌خورد

شافعی به موضوع عدم وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی، اشاره‌ای داشت و بیان کرد: هر بار فرصت تجاری ارزشمندی ایجاد شد (به مثابه گشایش‌هایی که در بازار روسیه فراهم آمد)؛ این ایراد را مطرح کردند که عدم وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی یکی از مشکلات ایران در تجارت با این کشور است، اما به واقع ناپایداری قوانین، مجالی برای ایجاد چنین ساختار‌هایی فراهم نکرده و تجار ما مکرر سرمایه خود را به واسطه تصمیمات خلق‌الساعه، در خطر می‌بینند.

او تصریح کرد: متاسفانه به جای برندسازی در کشور ما، برندکُشی رقم می‌خورد به دفعات دیده‌ایم و شنیده‌ایم که یک فعال اقتصادی، عمر خود را صرف توسعه و حضور در یک بازار بین المللی و جلب اعتماد مشتریان خارجی خود نموده، اما یک مقررات یا بخشنامه یا دستورالعمل جدید (بی‌توجه به شرایط بخش خصوصی) صادرات کالای او را ممنوع و تجارت وی را نابود کرده است. همین حالا هم نمی‌دانیم اگر امشب سر بر بالین بگذاریم، فردا صبح با چه شوک جدیدی مواجه خواهیم شد. در چنین شرایطی، سرمایه گذاری لازم برای ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی و برندسازی در این عرصه، پُرریسک تلقی می‌شود و طبیعتا افراد سمت و سوی آن نمی‌روند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران تاکید کرد: تا سیاستگذاری‌های ما از این جنس بی ریشه گی رنج می‌برد، ظرفیت تازه و شاخصی در عرصه سرمایه‌گذاری و صادرات شکل نمی‌گیرد.

ضرورت بررسی کارشناسی مشکل هزینه‌های حمل و نقل در صادرات

شافعی با تقدیر از تلاش‌های کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پیگیری مشکلات فعالان حوزه تجارت خارجی اظهار کرد: تاکید ما این است که کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها بر چند موضوع مشخص تمرکز یافته و در باب آن یک بسته پیشنهادی کارآمد، با اخذ نظر متخصصان آن حوزه، تدوین کنند.

او افزود: یکی از مشکلات حوزه صادرات با موضوع حمل و نقل پیوند خورده است. بحث تامین واگن صادراتی و هزینه‌های آن، موضوعی است که بار‌ها در جلسات مختلف و با حضور مقامات دستگاه‌های متولی بررسی شده، اما راه به جایی نبرده است. اگر قرار باشد که بخش خصوصی به موضوع چاره جویی و حتی سرمایه گذاری برای تامین این واگن‌ها و یا هر سیستم حمل و نقل تجاری دیگر ورود کند، باید برای آن مجموعه‌ای از راهکار‌های بررسی و بسته‌ای کارشناسی ارائه گردد تا سرمایه گذاری‌های مذکور به درستی هدایت شده و با دقت انجام بگیرند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران به بحث بازگشت ارز اشاره و از مصوبه ۱۷۷ شورای سران سه قوه به عنوان یک ظرفیت مطلوب برای گره گشایی از بعضی مشکلات بخش خصوصی و صادرکنندگان یاد کرد و ادامه داد: البته اختلافاتی بین مصوبه ۱۷۷ شورای سران سه قوه با آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی وجود داشت. به همین دلیل، موضوع را در جلسات مشترکی با وزارت صمت بررسی نمودیم و ماحصل سلسله نشست‌های مشترک در این حوزه، پیشنهادات کاربردی برای اصلاح‌گری در این بحث بود. توجه وزارت صمت به پیشنهادات بخش خصوصی قابل توجه است و هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صمت، انتظار گشایش‌های جدید را ایجاد کرده است.

عناوین برگزیده