تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۷
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۱۵۵۵۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با «مى متالز»:

استفاده هوشمندانه فولاد مبارکه از تحریم ها/ موفقیت فولاد مبارکه با مدیریت چابک محقق شد

می متالز - استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: چابکى مدیریت فولاد مبارکه منجر به عملکرد خوب این شرکت شد.
استفاده هوشمندانه فولاد مبارکه از تحریم ها/ موفقیت فولاد مبارکه با مدیریت چابک محقق شد

به گزارش می متالز، محمد حسین بصیری استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با پایگاه خبری «مى متالز» درباره تحریم دوباره فولاد مبارکه از سوى آمریکا، بیان کرد: قبل از اشاره به این موضوع باید گذرى بر شرکت فولاد مبارکه داشته باشیم. شرکت مبارکه از بدو تاسیس در مقایسه با ذوب آهن از تکنولوژى جدید ترى برخوردار بود و با نگاهى جدید فعالیت خود را در صنعت فولاد آغاز کرد. 


وى افزود: باید به این نکته اشاره داشت که چابکى مدیریت فولاد مبارکه در کنار تکنولوژى هاى جدید آن باعث شد تا این شرکت عملکرد موفقى در داخل کشور و بازارهاى صادراتى داشته باشد. 


به گفته بصیرى، تکنولوژى فولاد مبارکه در زمان خود منحصر به فرد بود و امروز با اتکا به دانش داخلى و بکارگیرى نیروهاى متخصص داخلى آن را مدرن و به روز کرده است. 


وى ادامه داد: تمامى این موارد دست به دست هم داد تا فولاد مبارکه شرکتى قوى در کشور باشد و نقش مهمى در اقتصاد ایفا کند. درواقع مبارکه جز شرکت هاى مطرح کشور محسوب مى شود.

 

استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: تحریم در بخش هایى از اقتصاد توانست اثر گذار باشد اما این اثرگذارى در بخش معدن و صنایع معدنى نسبت به دیگر حوزه ها بسیار کمتر بود زیرا صنایع معدنى توانستند تکنولوژى هاى مورد نیاز را بومى کرده و وابستگى به خارج از کشور را کاهش دهند. همین موضوع باعث شد تا تحریم ها در بحث تولید بى اثر شوند.


بصیرى با اشاره به تاثیر تحریم مبارکه بر صادرات بیان کرد: هرچند در حوزه صادرات تحریم کمى کارها را مشکل کرده است، اما باید به این نکته توجه داشت که بخش زیادى از محصولات فولاد مبارکه در صنایع پایین دستى کشور مصرف مى شود و بخشى دیگر با استفاده از راهکارهاى مدیریتى راهى بازارهاى صادراتى کشورهاى منطقه و کشورهاى اروپایى مى شود. درنتیجه این تحریم بر حوزه صادرات نیز بى تاثیر خواهدبود. 


وى در ادامه بیان کرد: تحریم اخیر آمریکا بی تاثیر و جاى هیچ نگرانى براى آن وجود نخواهد داشت. 


بصیرى همچنین با اشاره به تغییرات سیاسى در آمریکا تصریح کرد: در حال حاضر جایگاه سیاسى آمریکا تغییر کرده و مسوولان کشور باید هوشمندانه از این موقعیت استفاده کنند. متاسفانه ما در برخى موارد خودتحریمى داشتیم که باید درباره آنها تجدید نظر کنیم. دولت باید آیین نامه هایى را تدوین کرده تا جلوى خودتحریمى گرفته شود.


وى با اشاره به مدیریت هوشمندانه فولاد مبارکه افزود: درسال هاى تحریم فولاد مبارکه از فرصت بدست آمده استفاده کرد و نیروهاى متخصص را بکار گرفت تا تکنولوژى و تولید خود را ارتقا دهد. بى تردید چنین موفقیت هایى منجر به این تحریم در آخرین روزهاى دولت ترامپ شد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده