تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۱۵۵۵۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

ورود کمیسیون اقتصادی در خصوص ساماندهی وضعیت بازار سرمایه

می متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود کمیسیون اقتصادی در خصوص ساماندهی وضعیت بازار سرمایه و برگزاری جلسات نظارتی از روز گذشته خبر داد.
ورود کمیسیون اقتصادی در خصوص ساماندهی وضعیت بازار سرمایه

ورود کمیسیون اقتصادی در خصوص ساماندهی وضعیت بازار سرمایه

به گزارش می متالز، محمدرضا پور ابراهیمی گفت: با اهتمام مجلس و پیگیری دولت امیدواریم در آینده نزدیک شرایط بازار سرمایه بهبود یابد و اعتماد مردم به این بازار بازگردد و نگرانی‌هایشان برطرف شود.

وی اظهار کرد: باتوجه‌ به اتفاقات هفته‌های اخیر در بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی در خصوص ساماندهی وضعیت بازار سرمایه ورود کرد و جلسات نظارتی از روز گذشته شروع شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل اهمیت موضوع روز گذشته جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور رئیس مجلس و وزیر اقتصاد و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد و راهکار‌های مناسبی برای برون‌رفت بازار سرمایه از شرایط فعلی مطرح شد.

پور ابراهیمی تصریح کرد: اولین اشکال عدم اجرای مصوبات قبلی شورای‌عالی بورس در ارتباط با ساماندهی بازار سرمایه بود و حتی بخش‌هایی از مصوباتی است که در قالب رویکرد حکومتی به شورای‌عالی بورس است و شاید بخشی از دلایل ریزش بازار و افت شاخص مربوط به همین موضوع است.

وی تأکید کرد: این موضوعات و مسائل نظارتی در جلسه روز گذشته موردبحث قرار گرفت و امروز هم جلسه دوم کمیسیون اقتصادی در مورد بازار سرمایه با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه، معاونان وزیر و تعدادی از اعضای شورای‌عالی بورس تشکیل می‌شود تا اجزای مربوط به این حوزه بررسی شود و در محور‌های مورد توافق هرچه سریعتر سازمان بورس ورود کند و سریعاً نسبت به اجرایی کردن مصوبات اقدام کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: جای تأسف دارد که حتی بخش‌هایی از نرم‌افزار‌های نظارتی که از قبل در مجموعه فعالیت‌های بازار سرمایه برای رصد فعالیت‌ها، جلوگیری از تخلفات و ضرر و زیان مردم به‌کار گرفته شده بودند از حوزه تصمیم‌گیری خارج شده و مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

پور ابراهیمی خاطرنشان کرد: اقدامات نظارتی در دستور کار قرار دارد و ماحصل تصمیمات کمیسیون اقتصادی در قالب یک بسته پیشنهادی از طریق همکاری مشترک کمیسیون اقتصادی و دولت نهایی می‌شود و رؤسای دو قوه مجریه و مقننه هم قرار است این جمع‌بندی را مبنا قرار دهند و در روز‌های آتی امیدواریم شاهد اقدامات مثبتی برای برون‌رفت بازار سرمایه از شرایط فعلی باشیم.

وی ابراز داشت: در خصوص پرونده‌های تخلفات در بورس بر اساس گزارش‌های واصله آن دسته که در حوزه رسیدگی خود سازمان بورس قرار دارد متأسفانه گزارش دقیقی از تعداد تخلفات و رسیدگی در دست نیست و بخشی هم که به جرائمی برمی‌گردد که دستگاه قضائی باید پیگیری کند تعداد پرونده‌هایی که به قوه قضائیه ارجاع شده نسبت به تخلفات عدد بسیار کمی است.

۲۰۰ پرونده تخلف اصلی داریم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دویست پرونده تخلف اصلی داریم که ۵ درصد آن ارجاع شده و در دستور کار قرار گرفته است و به بخش عمده تخلفات و جرائم رسیدگی نشده است که کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرده و فعال‌شدن پرونده‌های مرتبط با دست‌کاری قیمت و ایجاد حمایت از فضای مجازی برای تصمیم‌گیری را خواستار شده است.

پور ابراهیمی افزود: استعفای رئیس سازمان بورس در جلسه هم اعلام شد و ایشان اعلام کردند استعفا را از مدت‌ها قبل مطرح کرده‌اند و قرار است وزیر اقتصاد و شورای‌عالی بورس استعفا را بررسی و تصمیم‌گیری کنند، در خصوص استعفای وزیر اقتصاد هم موضوعی مطرح نشده است و ایشان کارشان را ادامه می‌دهند و البته ما روند بازار سرمایه را فارغ از تغییرات مدیریتی دنبال می‌کنیم.

وی ابراز کرد: امیدواریم که با اهتمام مجلس و دولت بتوانیم شاهد بهبود بازار سرمایه و کاهش نگرانی مردم و بازگشت اعتماد به بورس باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامیتسنیم تأکید کرد: اگر بازار سرمایه دچار مشکل شود رشد و توسعه اقتصادی دچار مشکل می‌شود.

عناوین برگزیده