تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۱۵۵۶۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه:

دولت منابع مالی را به بازار برگرداند

می متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت منابع زیادی از بازار در قالب فروش سهام یا مالیات معاملات خارج کرده و باید بخشی از آن را برگرداند تا بحرانی که ایجاد شده از بین برود.
دولت منابع مالی را به بازار برگرداند

دولت منابع مالی را به بازار برگرداند

به گزارش می متالز، مهدی سوری درباره روند مثبت امروز بازار اظهار کرد: استعفای رئیس سازمان بورس نه در ایران بلکه در هیچ جای دیگر خبر خوبی نیست که موجب مثبت شدن بازار شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: تحرکاتی از ناحیه مجلس، شورای عالی بورس و فعالان بازار شکل‌گرفته که دولت را باید موظف کرد که تعهداتی که به مردم داده را اجرایی کند، این موضوع امیدواری ایجاد کرده تا شاید دولت حداقل روی سهامی که عرضه کرده بخواهد یک نقش حمایتی انجام دهد.

وی بابیان اینکه سبز شدن بازار صرفاً بحث روانی است، گفت: اگر حمایت عملی از بازار صورت نگیرد قاعدتاً این رشد گذرا و کوتاه‌مدت خواهد بود.

سوری درباره تأثیر کاهش سود بانکی بیان کرد: همیشه با دخالت مستقیم و دست‌کاری یا حمایتی که جنبه خرید داشته باشد در بازار سرمایه مخالف بودم، اما امروز بازار در شرایط بحرانی قرار دارد که بخشی از مردم حدود ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را از دست دادند و این افراد اگر به‌جایی برسند که چیزی برای باختن نداشته باشند می‌تواند بحران‌های شدیدی به وجود بیاورند بنابراین در شرایط فعلی بازار باید اقدامات ضربتی برای جلوگیری از بحران صورت گیرد و در شرایط فعلی دولت و ارکان نظام باید در وضعیت بازار دخالت کنند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تمام کشور‌ها زمانی که وارد بحران شدن هم‌بسته‌های حمایتی در قالب تزریق نقدینگی به بازار‌های مالی را داشتند و هم کاهش تعرفه‌های دولتی را اعمال و هم کاهش نرخ بهره را اجرایی کردند بنابراین این راهکار‌های استاندارد برای بحران باید در کشور اجرا شود.

وی بابیان اینکه باید نرخ بهره کاهش یابد، خاطرنشان کرد: نکته مهم منابع زیادی است که دولت از بازار در قالب فروش سهام یا مالیات معاملات خارج کرده و باید بخشی از آن را برگرداند تا بحرانی که ایجادشده از بین برود.

سوری تأکید کرد: اگر تزریق پول مستقیم نداشته باشیم، سود بانکی کاهش نیابد، اگر روی نرخ خوراک برخی از صنایع تعدیلی صورت نگیرد که منجر به بالا رفتن سود شرکت‌ها شود این بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه درباره ورود بانک‌ها برای خرید سهام افزود: در شرایط نرمال این اقدام مناسب نیست، اما در شرایط فعلی باید منابع مختلف صرفاً حمایت از بازار شود، اما باز ترجیح این است به‌جای ورود مستقیم به خریدوفروش، اوراق تبعی اختیار فروش منتشر و قیمت آن در یک ریال ثابت بماند، زمانی که سرمایه‌گذاران مشاهده کنند سودی بالاتر از سود بانکی و تضمین‌شده به دست می‌آورند خودشان منابع را محل‌های دیگر وارد بازار سرمایه می‌کنند، اما اگر مستقیم وارد خریدوفروش شوند و حمایت مستقیم صورت گیرد، سرمایه‌گذاران سهام خود را به پول‌های حمایتی می‌فروشند و پول را خارج می‌کنند و این راهکار پایداری برای حمایت از بازار نیست.

عناوین برگزیده