تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۱۵۶۰۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه ریزی وزارت صمت برای تسهیل روند واردات و صادرات

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت در راستای تسهیل روند واردات و صادرات کشور نهایت تلاش خود را خواهد داشت، اگرچه بخشی از این فرآیند نیز در اختیار بانک مرکزی است.
برنامه ریزی وزارت صمت برای تسهیل روند واردات و صادرات

برنامه ریزی وزارت صمت برای تسهیل روند واردات و صادرات | خبرگزاری فارس

به گزارش می متالز، علیرضا رزم حسینی عصر امروز و در جمع تعدادی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان در سالن کرامت استانداری با اشاره به محدودیت‌های شرایط کرونایی و تحریمی بر صنعت و تجارت کشور بیان کرد: البته لطف خدا و مقاومت مردم سبب شد تا در همین شرایط نیز رشد را در انواع صنایع و تولیدات کشور مانند لوازم خانگی، فولاد، آلومینیوم، سیمان، مس و ماشین آلات کشاورزی در 9 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد باشیم.

وی سپس به رشد اشتغال در بخش صنعت در سال جاری توجه داد و افزود: البته بخش خدمات و بخش گردشگری در شرایط کرونایی در زمینه اشتغال با رشد مواجه نبودند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به ظرفیت و موقعیت ممتاز قم برای تبدیل شدن به مرکز تجاری و صنعتی در کشور اشاره و اظهار کرد: وزارت صمت در راستای تسهیل روند واردات و صادرات کشور نهایت تلاش خود را خواهد داشت، اگرچه بخشی از این فرآیند نیز در اختیار بانک مرکزی است.

رزم حسینی همچنین درباره تفویض برخی اختیارات وزارتخانه متبوع خود به استان‌ها یادآور شد: ما مشکلی در زمینه تفویض اختیارات نداریم، اما قانون اساسی وزیر را در برابر مجلس پاسخگو می‌داند و اگر استانداران هر یک از استان‌ها، تبعات تفویض برخی اختیارات را پذیرا باشند، وزارت صمت هم از این امر استقبال می کند، اگرچه مواردی مانند تشکیل شورای معادت در استان‌ها و یا ستاد تنظیم بازار استانی نشانه‌هایی از همین تفویض اختیارات است.

وی وزارت صمت را در شرایط امروز کشور در خط مقدم جبهه اقتصادی دانست و گفت: تقویت تولید داخلی و رقابت بین تولیدکنندگان داخلی از سیاست‌های وزارت صمت است، چراکه بر این باوریم که انحصار، سبب فساد و عدم رشد و تعالی است.

رزم حسینی اضافه کرد: وزارت صمت نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از واردات بی رویه انجام خواهد داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره حوزه معادن نیز خاطر نشان کرد: معادن در حال حاضر تنها 5 درصد از جغرافیای کشور را در اختیار دارند، در حالی که اگر پهنه‌های موجود آزاد شوند، صنعت معدن هم می‌تواند با تحول رو به رو شود.

وی راه اندازی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را از قوانین مترقی مجلس شورای اسلامی خواند و افزود: تصمیمات این ستاد باید دارای ضمانت اجرایی باشد.

رزم حسینی همچنین فرش ایران را جزو تاریخ و فرهنگ ایرانی عنوان و بیان کرد: در این حوزه نیز آماده واگذاری تصدی گری‌ها وجود دارد.

عناوین برگزیده