تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۳۴
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۱۶۲۰۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش:

دست بانکی‌ها بر خرخره بازار

می متالز - به نظر می‌رسد که گزارش‌های مثبت گروه پالایشی تا حدی بتواند منجر به تغییر ولو کوتاه‌مدت روند در این گروه شود.
دست بانکی‌ها بر خرخره بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش می متالز، روز گذشته همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد شاهد تشکیل صف‌های فروش در نماد‌های اصلی بازار بودیم. علی‌رغم اینکه سهامداران حقوقی در برخی نماد‌ها اقدام به جمع‌کردن صف‌های فروش کردند، اما همچنان و با توجه به محدود بودن دامنه منفی قیمت‌ها به دو درصد شاهد تشکیل مجدد صف فروش بودیم.

بااین‌حال سهامداران حقیقی که در بازار سرمایه از انواع و اقسام رانت‌ها در سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه بهره‌مند هستند و در بسیاری از نماد‌ها و به‌ویژه گروه بانکی شاهد تزریق نقدینگی بانک‌ها در جهت جمع‌کردن صف‌های فروش بوده‌اند و یا در گروه پالایشگاهی شاهد انواع کاهش قیمت نفت‌خام در کنار تخفیف‌های قبلی ۵درصدی نفت خام، نرخ نازل حامل‌های انرژی، نرخ نزدیک به‌رایگان خوراک پتروشیمی و ... هستیم. همچنان خواهان دریافت امتیاز‌های بیشتری از سوی دولتمردان هستند و نه‌تن‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خود احساس مسئولیتی ندارند بلکه دولت و حاکمیت و نهاد‌های نظارتی بازار سرمایه را موظف به سودده کردن سرمایه‌گذاری‌های خود می‌دانند. این رویه که در هیچ کشور دیگری به‌جز کشور ما دیده نمی‌شود نشان از بی‌خاصیت بودن مفاهیمی همچون سرمایه‌گذاری، تحلیل، هزینه فرصت و اولویت منافع ملی به منافع گروهی و همچنین کارایی فعالیت‌های اقتصادی است.

شاخص کل با افت بیش از ۱۱.۴۰۰ واحدی به یک میلیون و ۲۴۵ هزار واحد کاهش یافت. بااین‌حال و با توجه به تزریق نقدینگی سفته‌بازی پس از افزایش دامنه نوسان قیمت به ۶ درصد در برخی از شرکت‌های کوچک شاهد مثبت شدن روند شاخص کل هم‌وزن هستیم. شاخص کل هم‌وزن در پایان معاملات روز گذشته با افزایش ۸۰۲ واحدی به بیش از ۴۳۸ هزار واحد رسید.

 

سیاست و اقتصاد کلان

رئیس‌جمهور در گفتگو با رئیس‌جمهور سوئیس بابیان اینکه راهبرد تهران در قبال برجام کاملاً مشخص بوده، تصریح کرد: لغو عملی و نه صرفاً بر روی کاغذ تحریم‌ها از سوی آمریکا بازگشت ما را به اجرای تعهداتی که طبق برجام آن‌ها را کاهش داده‌ایم، به همراه خواهد داشت. روحانی همچنین باز کردن و بحث مجدد پیرامون برجام به‌عنوان محصول تلاش طولانی کشور‌های مختلف را غیرممکن و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست و گفت: راهبرد تهران در قبال برجام کاملاً مشخص است. لغو عملی و نه صرفاً بر روی کاغذ تحریم‌ها از سوی آمریکا بازگشت ما را به اجرای تعهداتی که طبق برجام آن‌ها را کاهش داده‌ایم، به همراه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اکنون توپ در زمین آمریکا بوده و هر موقع تحریم‌های غیرقانونی را به‌طور عملی کنار بگذارد، همه‌چیز در مسیر درست قرار خواهد گرفت.

در بازار ارز شاهد ثبات نرخ دلار صرافی ملی در سطح ۲۴.۹۸۰ تومان بودیم. روز گذشته نوسان قیمتی را در دلار شاهد بودیم. قیمت دلار در بازار آزاد که به کمتر از ۲۵.۵۰۰ تومان رسیده بود مجدداً در پایان معاملات روز گذشته افزایشی شد و به بیش از ۲۵.۷۰۰ تومان رسید.

قیمت سکه طلا نیز به بیش از ۱۲ میلیون تومان بازگشت. این در حالی است که قیمت هر اونس طلا در معاملات شب گذشته و در زمان تهیه این گزارش با کاهش بیش از یک درصدی مواجه شده بود. در خبری دیگر از بازار‌های جهانی، قیمت هر بشکه نفت خام برنت در سطح ۶۳دلار باقی ماند. قیمت مس نیز در سطوح بالای ۸.۴۰۰ دلار باقی ماند.

سخنگوی گمرک گفت: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در دی‌ماه، ۶‌میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار بود که سهم صادرات، دو میلیارد و ۹۵۱میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار بوده است. سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: کارنامه تجارت کشورمان درمجموع ۱۰ ماه سال جاری، ۱۲۲میلیون و ۷۹۰هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیارد و ۷۰۲ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۹۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیارد و ۶۳ میلیون دلار و سهم واردات ۲۸ میلیون و ۲۴۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار بوده است.

لطیفی در مورد عملکرد تجارت خارجی کشور در دی‌ماه گفت: تجارت خارجی کشور در دی‌ماه، رشد ۵۵ میلیون دلاری در واردات و کاهش ۶۹۳ میلیون دلاری در صادرات را نسبت به آذرماه تجربه کرده، وی افزود: در آذرماه ماه عملکرد تجارت خارجی کشور ۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۷۲۶میلیون دلار بوده، اما در دی‌ماه، تجارت خارجی به ۶میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار رسید که نسبت به آذرماه، ۶۳۸ میلیون دلار کاهش تجارت را با ۸.۶ درصد شاهد بودیم که در این میان صادرات با کاهش ۱۹ درصدی به دو میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار و واردات با رشد ۱.۵ درصدی به سه میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار رسید.

در خبری از بازار سرمایه، مجوز افزایش سرمایه بانک دی که در بورس حضور دارد، از سوی بانک مرکزی اعلام شد. بر اساس اطلاعیه‌ای که در سامانه اطلاعات ناشران بورسی کدال بارگذاری شده است.

بانک مرکزی اعلام کرد: مجوز افزایش سرمایه بانک بورسی دی در نماد "دی" صادرشده و این افزایش سرمایه به میزان ۱۴۳هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مشتمل بر ۱۲۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل مازاد تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران انجام می‌شود. در ماه‌های اخیر نحوه ارزش‌گذاری شرکت نیروگاه دماوند توسط بانک دی حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرده بود.

در خبری دیگر از حوزه بازار سرمایه، شاهد انتشار گزارش عملکرد ۹ماهه شرکت‌های گروه پالایشگاهی هستیم. نکته قابل‌توجه در این گزارش‌ها رشد محسوس سودآوری شرکت‌های این گروه در فصل پاییز است.

افزایش حاشیه سود عملیاتی این شرکت که به دلیل کاهش نرخ خرید نفت و میعانات گازی روی‌داده منجر به افزایش سودآوری این شرکت‌ها شده است.

درواقع وزارت نفت با اعطای رانتی مازاد بر رانت‌های قبلی ارائه‌شده به این صنعت (شامل تخفیف ۵درصد نرخ نفت خام و پرداخت هزینه‌های ارسال مواد اولیه و هزینه‌های توزیع و فروش)، امکان افزایش سودآوری این شرکت‌ها را به بهای افزایش کسری بودجه دولت و تحمیل تورم ناشی از آن به‌کل جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشورمان فراهم کرده است.

به‌طورقطع فعالین بازار سرمایه از رانت‌های این‌چنینی نه‌تنها حمایت می‌کنند بلکه برافزایش روزافزون آن نیز اصرار خواهند داشت و رانت درزمانی مورد اعتراض قرار خواهد گرفت که سود شرکت‌ها و درنهایت قیمت سهام شرکت‌ها را با کاهش ولو جزئی مواجه سازد..


بازار امروز

به نظر می‌رسد که گزارش‌های مثبت گروه پالایشی تا حدی بتواند منجر به تغییر ولو کوتاه‌مدت روند در این گروه شود.

همچنین احتمال معاملات مثبت این گروه می‌تواند در ساعات ابتدایی بازار منجر به برخی تحرکات در سایر گروه‌های اصلی بازار همچون فلزات و پتروشیمی و بانکی نیز گردد. بااین‌حال، انتظار داریم که در پایان معاملات مجدداً شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار باشیم.

عناوین برگزیده