تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۱۶۲۵۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در گفت‌وگو با مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر تشریح شد

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در ۱۴۰۰

می متالز - ورود سرمایه‌گذاری غدیر به ابر پروژه‌ها و تکمیل آنها و سرمایه‌گذاری پایدار که سبب بازدهی بیشتر برای سهامداران خرد و کلان می‌شود در اولویت کاری مدیرعامل جدید این شرکت جای دارد.
سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در ۱۴۰۰

به گزارش می متالز، سرمایه‌گذاری غدیر، یک شرکت چند رشته‌ای است که راهبری  پروژه‌های هلدینگ‌های تابعه خود را در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی، معدن و صنایع معدنی، مالی و سرمایه‌گذاری و شرکت‌های دانش بنیان و...  در دست بررسی و اجرا دارد. سید امیر عباس حسینی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در این باره بر این باور است که توسعه سبد سرمایه‌گذاری و دارایی‌ها در غدیر می‌تواند مسیر تحقق اهداف و استراتژی این شرکت را هموار سازد و ریسک سرمایه‌گذاری را در مقاطع مختلف با کاهش همراه کند.

وی لازمه این امر را پایش مستمر و تمر کز بر ساختار حرفه‌ای هلدینگ‌داری آنها می‌داند. حسینی از این مدل به عنوان مدل والدینی یاد کرد و گفت: با دخالت استراتژیک در پروژه‌ها، آنها را راهبری کرده و در همه لایه‌ها، حتی در پروژه‌های کوچک  خود را مسوول می‌دانیم، زیرا پایش پروژه‌های در دست اجرا و تکمیل آنها، توامان افزایش جریان نقدینگی و سودآوری غدیر را به دنبال دارد.

 

ورود غدیر به چالش کسب‌وکار در قرن جدید

وی به چالش تغییر سبک کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی و اثر شیوع ویروس کرونا که بر سرعت آن افزود، تصریح کرد: مدل‌های جدید کسب و کار، تکنولوژیک هستند و برای ورود به قرن جدید، تغییر رویکرد و توجه به تکنولوژی‌های نوظهور در دنیا امری حیاتی برای ادامه حیات بنگاه‌های اقتصادی  است.

وی تحریم‌ها را اثرگذار بر ورود تکنولوژی‌های روز دنیا به کشور دانست و خاطرنشان کرد: اگر در پیشبرد اهداف و اجرای استراتژی جدید غدیر بخواهیم موفقیت حاصل شود، توجه به توسعه صادرات با مفهوم ایجاد بازار‌های جدید صادراتی می‌تواند در حل مشکلات تامین مالی پروژه‌ها مفید واقع شود.

 

بازار سرمایه مرکز ثقل تامین مالی شفاف

وی در بحث تامین مالی پروژه‌های شرکت‌های تابعه غدیر علاوه بر محل توسعه صادرات برای کسب منابع ارزی، به تامین مالی از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بیشترین بار تامین مالی با نسبت ۸۰ به ۲۰ بر دوش بازار پولی است و بازار سرمایه تنها ۲۰ درصد نقش تامین کنندگی دارد. از این رو  دیگر برنامه جدی  در استراتژی جدید غدیر تامین مالی پروژه‌ها با استفاده از ابزارهای بدهی مانند انتشار اوراق در بازار سرمایه است.

وی بر نظر سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری غدیر مبنی بر اهمیت داشتن فعالیتی شفاف در این هلدینگ و شرکت‌های تابعه تاکید کرد و گفت: ساتا و صندوق بازنشستگی و کارکنان بانک‌ها جملگی با اعتقاد به اصل شفافیت که در نهاد بازار سرمایه جای دارد ،بر استفاده از اهرم‌ها به ویژه ابزار مشتقه، اوراق تبعی و اجاره تاکید دارند.

حسینی براین باور است که سرمایه‌گذاری غدیر برای تکمیل پروژه‌های در دست اقدام به بیش از ۲ میلیارد دلار یا ۵۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی نیازمند است.

او گفت: بازار پول، روش تامین مالی با (دارایی) ASET کمتر است. این در حالی است که به کمک مفاهیم تعریف شده در قرن جدید برای حوزه مالی، منابع و دریافتی‌ها را به نحو بهتری می‌توان در سال آتی مدیریت کرد.

 

حجم سرمایه‌گذاری در ابر پروژه‌ها چقدر است؟

سرمایه‌گذاری غدیر از حجم دارایی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برخوردار است و به طور متداول به سرمایه‌گذاری در ابرپروژه‌ها ورود می‌کند که  این اقدام را عاملی شتاب‌دهنده برای ایجاد اشتغال‌زایی بیشتر در کشور می‌داند. در حالی که سرمایه‌گذاری غدیر به واسطه فعالیت زیرمجموعه‌هایش بیش از ۱۷ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم دارد و تا پایان سال ۹۹ این رقم برای اشتغال‌زایی غیرمستقیم معادل ۵۰ هزار نفر گزارش می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به اینکه ضرایب اشتغال غیر مستقیم در هر یک از هلدینگ‌های این شرکت متفاوت عمل می‌کند در این باره گفت: با توجه به تکمیل اکثر طرح‌های توسعه‌ای وابسته به غدیر، گمان می‌رود که اشتغال غیرمستقیم از سوی آن در بدو ورود به قرن جدید، به بیش از ۶۰ هزار نفر بالغ شود.

حسینی در این رابطه به بزرگی میزان سرمایه‌گذاری برای حضور غدیر در مگاپروژه‌ها تاکید کرد و افزود: حضور غدیر در ابر پروژه‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش تولید در حوزه‌های نفت و پتروشیمی ‌و فولاد، بسیار کلیدی است.

وی درباره میزان تولید در هلدینگ‌‌های تابعه به قطع برق و گاز در فصل زمستان اشاره کرد که در هر دو هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی‌ و سیمان شاهد توقف‌هایی به دلیل قطعی گاز و برق بودیم، اما هلدینگ پارسیان با توجه به تلاش مضاعف مدیران و کارکنان با افت تولید مواجه نشد. آمارهای تولید زیرمجموعه‌های هر دو هلدینگ یادشده نشان از بهبود راندمان تولید دارد که ریسک قطعی برق و گاز را پوشش می‌دهد.

 

ابر پروژه‌های متعلق به هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی‌

مدیرعامل جدید غدیر بر ارزنده بودن پروژه‌های در دست تکمیل به خصوص پروژه‌های مربوط به هلدینگ نفت و گاز پارسیان تاکید کرد و با اشاره به این مطلب که دارایی‌های ایجاد شده از بابت طرح‌های توسعه طول عمر کوتاهی ندارند گفت: با نگاهی رو به آینده، در تکمیل طرح‌های توسعه ارزش افزوده و حاشیه سود مطلوبی در کنار دارایی ثابت،  ایجاد می‌شود.

وی به ضرورت رویکرد توسعه در بخش پالایش در کشور اشاره و تصریح کرد: دو پروژه پالایشگاهی سیراف و جاسک از پروژه‌های تحت کنترل مدیریتی غدیر از این دست هستند، علاوه بر این دو پروژه پتروشیمی ‌کیان در راستای تکمیل زنجیره ارزش در دست اجرا قرار  دارد.

وی از این پروژه‌ها به عنوان ارزشمندترین دارایی‌های غدیر یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که تا هنگام مجمع سال آتی پیشرفت به موقع از سه طرح مزبور رسما گزارش شود.

حسینی در خصوص قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به تعاملات هلدینگ مربوطه با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل مهم در توجیه موضوع به متولی قیمت گذاری، بحث تامین کود مورد نیاز بخش کشاورزی است که هر گونه افزایشی سبب افزایش بهای محصول می‌شود. اکنون توافقی صورت گرفته که مابه‌التفاوت نرخ لحاظ شود که به نظر می‌رسد با این شیوه جای نگرانی برای سهامداران وجود نداشته باشد.

 

اهمیت صاحب دانش شدن بیشتر است

از آنجا که غدیر فعالیت چندرشته‌ای در اقتصاد کشور دارد، بنابراین کاهش بهای تمام‌شده پروژه‌ها و صرفه اقتصادی آنها در سودآوری این شرکت بسیار متمایز از سایر پارامترها جلوه می‌کند؛ این امر در نهایت به نحوه مدیریت و پیاده‌سازی استراتژی از سوی مدیریت شرکت ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی غدیر بازمی‌گردد. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بر به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا تاکید دارد و در خصوص بومی‌سازی معتقد است صاحب دانش شدن و بومی‌کردن دانش بر کپی‌برداری از تکنولوژی و بومی‌کردن آن در اثر پرتکرار ساختن، ارجحیت دارد.

وی تاکید دارد: مفهوم بومی‌سازی لزوما به معنی کاهش ارزبری مستقیم نیست و ممکن است برای مالک دانش  شدن هزینه‌های بسیاری صرف شود، اما آینده بهتر و پایدارتری را برای صنعت رقم زند.

حسینی یادآور شد: به همین منظور از شرکت‌های استارت‌آپی یا شتاب‌دهنده‌ها و شهرک‌های نوآوری که به رشد توسعه زیرمجموعه‌های غدیر یاری می‌رسانند حمایت می‌کنیم.

وی گفت: به طور مثال میز خودکفایی در هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی ‌تعریف شده است که خود در کاهش سهم واردات اقلام مهم مانند کاتالیست می‌تواند نقش‌آفرینی کند و از وابستگی پتروشیمی‌ها به کاتالیست خارجی بکاهد.

 

ایجاد قطب جدید فولادی از سوی غدیر

سرمایه‌گذاری غدیر سال‌ها پیش برای توسعه فعالیت هلدینگ معدن و صنایع معدنی به بخش‌های زیرساختی در معدن و صنایع معدنی ورود کرده است. سرمایه‌گذاری در معدن و بهره‌برداری از آن  جزو آن دسته از مواردی است  که به مدت زمان زیادی  برای مطالعه و گزارش تفصیلی نیاز دارد به ویژه در حوزه اکتشاف که شناسایی نقاط از طریق تصویربرداری هوایی، هزینه‌بر است.

به گفته مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر در این هلدینگ برنامه ورود به پهنه‌هایی که احتمال وجود عناصر نادر و کمیاب در آنها بیشتر است در دستور کار قرار دارد. اگر چه در قرن جدید، فرآوری این عناصر با تکیه بر تکنولوژی‌های به روز دنیا برنامه‌ریزی شده است. این به آن معناست که در آن دست از سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسک بالایی در بخش معدن می‌طلبد حاضر به ورود شده است.

این پهنه‌ها اغلب در نقاط مرزی و محروم کشور قرار دارند و با به ثمر نشستن نتایج اکتشافات، برآورد اشتغال‌زایی مدنظر مدیرعامل جدید به حصول نتیجه می‌رسد.

حسینی بر این باور است که یکی از اقداماتی که آینده سهامداران غدیر را تضمین می‌کند سرمایه‌گذاری در بخش معدن و فرآوری مواد معدنی است.

وی در این باره گفت: در حال انجام مذاکرات گسترده‌ای هستیم که قطب جدیدی را در صنعت فولاد به لحاظ ذخیره و خلوص عیار محصول با کیفیت در ایران مرکزی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به بهره‌گیری از روش‌های نوین معدنکاری در خصوص دستیابی به عناصر کمیاب به ویژه نیکل گفت: در آذربایجان یکی از بزرگ‌ترین این منابع معدنی  تخمین زده شده است که ماموریت جدی برای هلدینگ معدن و صنایع معدنی در این باره تعریف شده است. وی سرمایه‌گذاری در فلزات غیرآهنی را نیز از دیگر برنامه‌های هلدینگ معدن و صنایع معدنی دانست و تصریح کرد: سالکو با مشارکت شرکت‌های خارجی راه‌اندازی شد. این در حالی است که  سهم عمده تکنولوژی‌های به کار رفته در بخش اول وارداتی بود و می‌توان گفت با دانش بومی ‌در فاز توسعه آن گام برمی‌داریم.

وی از بهره‌برداری از کارخانه مس با ظرفیت تولید سالانه ۵ هزار تن در سال خبر داد و گفت: این کارخانه  تا پایان سال ۱۴۰۰ وارد مدار تولید می‌شود.

وی در حوزه فولاد نیز معتقد است این صنعت بدون در نظر داشتن تکمیل زنجیره ارزش ابتر است و پروژه‌های تکمیل زنجیره ارزش فولاد راهبرد اصلی غدیر است.

وی همچنین با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت این هلدینگ و با توجه به شرایط پذیرش در بورس، درج نماد این هلدینگ را تا قبل از پایان سال ۹۹ محتمل دانست.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مبنی بر فشار قیمتی وارده به تولیدکنندگان آهن اسفنجی خاطرنشان کرد: فولاد غدیر نی‌ریز در مقطعی با این مساله روبه‌رو بود و به همین دلیل بر اجرای طرح توسعه به سمت تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر تاکید داریم.

 

لابی هلدینگ سیمان برای رشد قیمت

هلدینگ سیمان غدیر که دارای شرکت‌های با سابقه در این عرصه است و در انجمن کارفرمایان صنعت سیمان نیز نقش بسزایی داشته است، در میان تامین‌کنندگان ارز کشور جای دارد. صادرات سیمان در هلدینگ سیمان غدیر تا پایان دی سال‌جاری بالغ بر ۹۶۰۰میلیارد ریال است که عدد قابل توجهی در شرایط تحریم‌هاست.

حسینی از ورود هلدینگ سیمان غدیر به بورس خبر داد و گفت: این هلدینگ یکی از چابک‌ترین هلدینگ‌های سیمان در کشور است که بزرگ‌ترین سهم تولید به صادرات  این محصول را در اختیار دارد.

وی گفت: نماد هلدینگ سیمان غدیر آماده عرضه است و عرضه آن تا پایان سال‌جاری با موافقت بورس محقق می‌شود.

وی در خصوص افزایش قیمت سیمان یادآور شد: این موضوع که در دسته قیمت‌گذاری‌های الزامی‌ جای دارد، از سوی سندیکا و نهادهای مختلف در حال پیگیری است. راه‌حل و پیشنهاد‌هایی نیز از سوی رابطان غدیر به آنها ارائه شده است، اما به طور کلی موفقیت در این صنعت منوط به توسعه صادرات محصولات سیمانی در حیطه بازارهای جدید است.

 

برگزاری مجمع سالانه در اسفندماه

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در ۲۵ اسفند ماه به استقبال سهامداران در مجمع عمومی‌ عادی سالانه منتهی به آذرماه ۹۹ می‌رود. مدیرعامل غدیر با اشاره به فعالیت غدیر در زنجیره ارزش، سود نقدی مطلوبی را نوید می‌دهد.

وی معتقد است: بازار سرمایه بازاری انتزاعی نیست و با عناصر متعددی اتصال دارد و در شرایط اقتصادی رخداد محوری، بازخوردهای متفاوتی انتظار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه احساسی برخورد کردن در بازار سرمایه خود به عنوان بزرگ‌ترین ریسک تلقی می‌شود، افزود: با توجه به تنوع سبد دارایی‌ها در غدیر، سبد دارایی‌های این شرکت از باثبات‌ترین‌هاست و هیچ نقطه تاریکی در مجموعه نیست و با اطمینان می‌توان به غدیر به عنوان یک هلدینگ اتکا کرد. وی تاکید کرد: با بازارگردانی‌های انجام شده در مقاطع مختلف، مانع از سفته‌بازی برخی سودجویان شدیم و این مساله تنها برای سهام «ساختمانی» نبود و از کوچک‌تر‌ها نیز غافل نشدیم.

حسینی گفت: از زمانی که سهامداران تازه‌وارد اقدام به فروش و خروج از بازار کردند، غدیر و سهامداران عمده این مجموعه، خود را در امر حمایت از بازار مکلف دانستند.

وی از تقویت هلدینگ مالی غدیر خبر داد و گفت: ماموریت واگذاری «ثنوین» بر عهده این هلدینگ است و با دارا بودن سبدگردان و تامین سرمایه به سمت توسعه بیشتر و استفاده از ابزارهای متنوع تامین مالی برای مجموعه هلدینگ‌ها هدایت می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال در راستای حفظ منافع سهامداران عرضه «ثنوین» برای خروج از بلوک این نماد محقق شود.

p28 (2)

عناوین برگزیده