تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۰۹
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۱۶۲۶۰۳
سرویس خبر : انرژی

رونمایی شل از استراتژی «سبز»

می متالز - شرکت شل در حال همسو کردن تعهداتش با رقیب خود یعنی بریتیش پترولیوم است، چون تغییر در نوع تولیدات این گروه انگلیسی هلندی موجب شده تا انگشت اتهام به دلیل رفتار دوگانه این شرکت در رابطه با مسائل زیست‌محیطی، به‌سوی آن نشانه رود.
رونمایی شل از استراتژی «سبز»

به گزارش می متالز، به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها و به نقل از اخبار یاهو،  این غول انرژی هفته گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را پس از اوج تولید آن در سال ۲۰۱۹ کاهش داده است، زیرا برنامه‌های سبز خود را برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی، ترسیم کرده است. این شرکت به ثبت رسیده در بورس لندن، سالانه تا ۶‌میلیارد دلار در بخش‌هایی مانند بیوفسیل و شارژ خودروهای برقی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

شرکت شل می‌گوید سالانه یک تا ۲درصد از تولید نفت خود خواهد کاست. علاوه بر آن از میزان سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش تولید نفت نیز کم خواهد کرد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ تولید مواد آلاینده این شرکت به اوج خود رسید. از آنجا ‌که صنعت نفت جهانی به دلیل شیوع کرونا شدیدا متضرر شده است، به همین دلیل طرح‌های نفتی سریعا به سمت انرژی‌های سبز درحرکت هستند تا از میزان انتشار کربن کاسته شود، چراکه دنیا با ترس روزافزون از تغییرات اقلیمی مواجه است.  

آقای بن ون بوردن، مدیر اجرایی شل، روز پنج‌شنبه گفت: استراتژی شتاب ما باعث کاهش انتشار کربن می‌شود و ارزش سهامداران، مشتریان و جامعه ما را نیز حفظ می‌کند. ما باید به مشتریان خود محصولات و خدماتی ارائه دهیم که آنان تقاضا دارند. یعنی محصولاتی که پایین‌ترین آثار منفی زیست‌محیطی را داشته باشند. همزمان سعی داریم کسب‌وکاری داشته باشیم که آلایندگی آن در جامعه تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد.

مل اوانز، رئیس کمپین نفتی Greenpeace UK می‌گوید: شل بدون شرمندگی از کاهش تولید نفت طفره خواهد رفت و صرفا اجازه می‌دهند تولید نفت اندکی کاهش یابد و تعهدی نسبت به کاهش مطلق تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی ندارد، درنتیجه این استراتژی نمی‌تواند موفق شود، چون هنوز هم جدی گرفته نمی‌شود. تغییر در این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی درزمانی است که شرکت‌های نفتی بزرگ به دنبال ذخیره‌سازی قابل‌توجه سرمایه و بیکار کردن هزاران شاغل هستند.

شل اخیرا اعلام کرده که به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا برای نفت و همچنین افت چشمگیر قیمت آن در سال ۲۰۲۰، خسارت زیادی را متحمل شده است. پس از گسترش منع رفت‌وآمد در شهرها در اواخر سه‌ ماه نخست سال گذشته، قیمت نفت به‌ شدت افت کرد و حتی برای مدت کوتاهی منفی شد. اما قیمت‌ها به‌سرعت به اوج ۱۳ ماه خود بازگشتند که آخرین بار درست قبل از تسریع در همه‌گیری‌ها بود.

شل ۷/ ۲۱ میلیارد دلار در سال گذشته متضرر شد چون کارخانه‌ها بسته و طرح‌های صنعتی نیز زمین‌گیر شدند. در سال ۲۰۱۹ سود خالص شرکت به ۸/ ۱۵ میلیارد دلار رسید. شل در حال حاضر قصد دارد ۹ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند تا بتواند با این شرایط بحرانی مقابله کند. از طرف دیگر رقیب انگلیسی شل یعنی BP که ۱۰ هزار نفر را اخراج می‌کند اعلام کرده که در سال ۲۰۲۰ میزان ضرر دهی به ۳/ ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. اما ضرر دهی غول آمریکایی اکسون‌موبیل نیز در سال گذشته بالغ‌ بر ۴/ ۲۲ میلیارد دلار گزارش‌ شده است. رقیب فرانسوی یعنی توتال (توتال انرژی) نیز گزارش کرده که دیگر سوخت‌های فسیلی استخراج نمی‌کند. این شرکت می‌گوید: در سال ۲۰۲۰ حدود ۲/ ۷ میلیارد دلار متضرر شده است.

ضرردهی شرکت‌های نفتی در جهان موجب کمبود درآمد آنها و کاهش بودجه کشورهایشان شده است. کشورهای تولیدکننده نفت و گاز طی این دوران حدودا ۹ تریلیون دلار متضرر شده‌اند که همین امر موجب شده به سمت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند.

عناوین برگزیده