تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۱۶۳۲۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم ۸۰ درصدی گمرک باشماق در صادرات

می متالز -رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در ۹ ماه نخست امسال ۸۰ درصد از صادرات صورت گرفته از طریق گمرک باشماق مریوان انجام شده است.
سهم ۸۰ درصدی گمرک باشماق در صادرات

  سهم ۸۰ درصدی گمرک باشماق در صادرات

به گزارش می متالز، محمد دره‌وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کردستان، گفت: امسال تا پایان آذر ماه در سه گمرک رسمی سیرانبند بانه، سنندج و باشماق مریوان یک میلیون و ۲۲۲ تن کالا به ارزش ۵۴۹ میلیون دلار اظهار و به کشور‌های مقصد صادر شده است.

او با بیان اینکه از نظر ارزش ارزی و وزنی این میزان صادرات به ترتیب ۸ و ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است، افزود: ۸۰ درصد از صادرات صورت گرفته از طریق گمرک باشماق مریوان انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان کشور‌های عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه و بلغارستان را مقاصد صادراتی گمرکات کردستان عنوان کرد و ادامه داد: از مجموع ۵۴۹ میلیون دلار کالای صادراتی از طریق گمرکات کردستان ۱۶۹ میلیون دلار مربوط به تولیدات داخل استان بوده که ۳۱ درصد کل صادرات را شامل می‌شود.

دره‌وزمی یادآور شد: ۱۸۶ میلیون دلار از صادرات صورت گرفته در حوزه صنعت، ۳۰۴ میلیون دلار در حوزه کشاورزی و ۵۰ میلیون دلار نیز در حوزه معدن و صنایع معدنی بوده و ۹۹ درصد صادرات نیز به اقلیم کردستان عراق صورت گرفته است.

او با بیان اینکه برنامه امسال استان برای صادرات ۵۱۰ میلیون دلار بوده، بیان کرد: تا امروز ۵۴۹ میلیون دلار صادرات صورت گرفته که نشان از تحقق ۱۰۸ درصدی برنامه پیش‌بینی شده دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه سهم صادرات استان از صادرات کل کشور ۲.۱۸ درصد از نظر ارزی و ۱.۴۴ درصد از نظر وزنی است، گفت: میزان صادراتی که در سایر گمرکات کشور اظهار شده و از طریق مرز‌های کردستان از کشور خارج شده نیز ۵۳۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در این حوزه نیز رشد ۱۳ درصدی را شاهد هستیم.

دره‌وزمی در ادامه سخنان خود به میزان حجم واردات کالا از طریق گمرکات کردستان اشاره کرد و اظهار کرد: واردات کالا تنها از طریق دو گمرک باشماق مریوان و سنندج انجام شده و در این مدت ۹ ماهه ۳۵ میلیون دلار واردات داشته ایم.

او با بیان اینکه عراق، ترکیه، آلمان، سوریه و چین کشور‌هایی بوده‌اند که مبدا واردات کالا‌های ما هستند، افزود: ۵۳ درصد از حجم واردات صورت گرفته از اقلیم کردستان عراق بوده است و همچنین سهم استان از واردات کل کشور تنها یک دهم درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: همچنین در حوزه ترانزیت یک هزار و ۱۲۳ تن کالا از طریق گمرکات کردستان ترانزیت شده که ارزش دلاری آن به ۲ میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار می‌رسد این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد کاهش داشته است.

دره‌وزمی یادآور شد: در مجموع میزان مبادلات تجاری که از طریق گمرکات استان و مرز‌های رسمی استان انجام شده ۳ هزار و ۷۱۹ تن بوده که سه میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار ارزش ارزی داشته است.

عناوین برگزیده