تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۱۷۲۹۹
سرویس خبر : انرژی
زنگنه در پاسخ به سوال دو نماینده:

تجهیزات نفتی استهلاک شدید دارد/ بیمه‌ها مسئول تامین امنیت پالایشگاه‌ها هستند

می متالز - وزیر نفت با بیان اینکه وزارتخانه تحت مدیریتش با استهلاک شدید تجهیزات نفتی روبه رو است، گفت: بیمه ها مسئول تامین امنیت پالایشگاه ها هستند.
تجهیزات نفتی استهلاک شدید دارد/ بیمه‌ها مسئول تامین امنیت پالایشگاه‌ها هستند

به گزارش می متالز، در نشست علنی مجلس بیژن نامدار زنگنه در جریان رسیدگی به سوال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران درباره علت حوادث زیاد آتش سوزی در پالایشگاه ها گفت: بخش مهمی از ایمنی مربوط به فرهنگ است.

زنگنه در ادامه افزود: صنعت نفت با همه عوامل خطرساز روبه رو است؛ چنانچه ما همواره با مواد آتش زا و سمی سروکار داشته و از موادی استفاده می کنیم که باید در فشار بالا عمل کنند.

وی با بیان اینکه جایگاه های فروش سوخت مایع در کشور روزانه به میلیون ها نفر خدمات می دهند و بیش از 27 میلیون مشترک گاز در کشور داریم، اظهار داشت: در کشور 60 پالایشگاه وجود داشته که 90 میلیون لیتر بنزین و 80 میلیون لیتر گازوئیل توزیع می کند، لذا کار مهمی انجام می شود و نسبت به حجم کار سطح ایمنی مطلوب است.

این عضو کابینه با بیان اینکه مسئول قانونی حفاظت کار، وزارت کار است، گفت: شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت مسئول هستند و سازمان استاندارد نیز در آن دخیل است و وزارت نفت صرفا از نظر مالکیت مسئول است.

زنگنه با اشاره به خصوصی سازی های بی حساب و کتاب، گفت: متاسفانه برای خصوصی سازی ساز و کار مرتبی وجود ندارد و افرادی که عهده دار مسئولیت می شوند یا تخصص ندارند و یا تعمیر پالایشگاه ها را به تاخیر می‌اندازند.

وی با بیان اینکه تجهیزات نفتی استهلاک شدیدی دارد، اظهار داشت: بیش از 55 سال از عمر برخی واحدهای نفتی می گذرد و حتی موارد 90 ساله ای داریم، در حالی که عمر نهایی آن ها 30 سال است.

زنگنه در ادامه افزود: ضمن اینکه تاسیسات جنوب کشور آنقدر مستهلک شده که لوله ها سوراخ می شود و منابعی برای تعمیر آن نداریم.

وزیر نفت در خصوص نقش موثر بیمه ها در ایمنی گفت: ایمنی باید از طریق بیمه ها انجام شود، اما متاسفانه شرکت های بیمه رفتار شرکت های بیمه شونده را نظارت نمی کنند که در این رابطه در جلساتی تاکید کردیم نسبت به بیمه شرکت های نفتی و پتروشیمی سخت گیری شود تا مقررات رعایت شود.

زنگنه با اشاره به مراحل تاسیس یک واحد نفتی اظهار داشت: طراحی واحد، تجهیز واحد، به روزرسانی ایمنی، آموزش استاندارد، اعطای گواهی صلاحیت حرفه ای و آمادگی حرفه ای میدانی برای مقابله با حوادث از جمله حوادثی است که هنگام تاسیس یک واحد باید رعایت شود.

وزیر نفت در پایان با اشاره به برخورد این وزارتخانه با متخلفان و اصلاح ایرادات گفت: شاخص حوادث، بهبودیافته و ضریب شدت حوادث نیز کاهش یافته است، ضمن اینکه تلاش داریم با آموزش و ابلاغ استانداردها و اصلاحات فنی از شدت حوادث بکاهیم.

نمایندگان تهران و ارومیه از پاسخ‌های وزیر نفت قانع شدند

نمایندگان تهران و ارومیه در مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت درباره‌ سوالی مبنی بر آتش‌سوزی پالایشگاه‌ها قانع شدند.

 در جلسه علنی مجلس سوال نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب از وزیر نفت درباره علت آتش‌سوزی‌های مکرر در پالایشگاه‌ها و ضرورت جلوگیری از وقوع آنها مطرح شد.

گفتنی است پس از ارائه توضیحات از سوی بیژن نامدار زنگنه، نمایندگان سوال کننده اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع شده اند و برهمین اساس سوال به رای مجلس گذاشته نشد.

عناوین برگزیده