تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۱۹۷۷۱
سرویس خبر : انرژی
در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمک زدایی آب مطرح شد؛

چاره‌ای جز تامین آب شیرین از محل دریا نداریم/ تامین ۳۰ درصد آب مورد نیاز شهر‌های ساحلی جنوب از آب‌شیرین‌کن‌ها

می متالز - معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با وضعیت کنونی خشکسالی و تغییر اقلیم موجود، چاره‌ای جز رفتن به سمت تأمین آب شیرین از محل آب دریا نخواهیم داشت.
چاره‌ای جز تامین آب شیرین از محل دریا نداریم/ تامین ۳۰ درصد آب مورد نیاز شهر‌های ساحلی جنوب از آب‌شیرین‌کن‌ها

به گزارش می متالز به نقل از وزارت نیرو، نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت نمک زدایی آب با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی در صنعت آب، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران به ابتکار روابط عمومی وزارت نیرو و دفتر تحقیقات، توسعه فن آوری و ارتباط با صنعت آبفای کشور برگزار شد.

حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست هم اندیشی فعالان صنعت نمک زدایی آب در چهاردهمین نمایشگاه صنعت آب و فاضلاب اظهار کرد: تا افق سال ۱۴۰۰ تامین ۶۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه روز را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: مطالعاتی که وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام داده، به تصویب رسیده و ابلاغ شده این است که در فاز اول، آب مورد نیاز حاشیه یکصد کیلومتری جنوب کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر باید به طور کامل از آب دریا تامین شود و از آب‌های درون سرزمینی رفع نیاز شود.

معاون راهبری و نظارت بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه طبق برنامه ریزی انجام شده می‌بایست در آینده ۲ میلیون مترمکعب در شبانه روز آب‌شیرین کن داشته باشیم، اضافه کرد: هم اکنون ۴۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین کن درحال ساخت و بهره برداری داریم و درصددیم طی دو فاز با تامین ۳۰۰ هزار متر مکعب آب در شبانه روز بتوانیم به اهداف مورداشاره دست یابیم.

کشفی خاطرنشان کرد: نقطه عطف ما این است که دولت بتواند اعتبارات کافی را در ردیف خرید تضمینی آب و پساب در نظر بگیرد، تا سرمایه گذارانی که به وزارت نیرو اعتماد کرده و در حال سرمایه گذاری هستند، بتوانند مطالباتشان را از محل خرید تضمین آب پساب دریافت کنند.

وی، هدف اصلی دفتر تحقیقات و خودکفایی صنعتی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را ایجاد شبکه ارتباطی بین صنعت، دانشگاه و شرکت‌های آب و فاضلاب دانست و هدف اصلی این نشست و به طور کلی واتکس را ایجاد ارتباط بین سرمایه گذاران و تولیدکنندگان عنوان کرد.

۱۷ پروژه با ظرفیت ۷۰ میلیون مترمکعب در دست ساخت

"فریبا گلریزان"، مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و توسعه مشارکت آب و فاضلاب کشور نیز در این نشست گفت: در حال حاضر حدود ۷۳ آب شیرین کن با ظرفیت ۱۴۸ میلیون متر مکعب در سال و ۴۲۰ هزار متر مکعب در شبانه روز در سطح کشور داریم.
وی با بیان اینکه پروژه‌های آب شیرین کن در کشور به روش BOO ساخت، بهره برداری و مالکیت می‌شوند، افزود: از منابع پیش گفته، تعداد ۱۷ پروژه با ظرفیت ۷۰ میلیون مترمکعب در دست ساخت و تعداد ۵۶ پروژه با ظرفیت ۷۸ میلیون مترمکعب در حال بهره برداری است.

گلریزان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد آب شیرین کن‌ها از خارج کشور تامین می‌شود، به همین دلیل این جلسه به منظور ایجاد شبکه ارتباطی بین فعالان صنعت و دانشگاه و سرمایه گذاران تشکیل شد تا فعالان این بخش به ظرفیت‌ها و توان داخلی برای ساخت تجهیزات واقف شده و از ظرفیت داخلی بهره بگیرند.

تامین ۳۰ درصد از آب مورد نیاز شهر‌های ساحلی همجوار

همچنین احمد سیاحی، مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فن آوری و ارتباط با صنعت آبفای کشور با اشاره به اجرایی شدن ماده ۳۶ قانون برنامه ششم توسعه گفت: طبق این قانون وزارت نیرو باید ۳۰ درصد از آب مورد نیاز شهر‌های ساحلی همجوار با خایج فارس و دریای عمان را از طریق آب شیرین‌کن تامین کند.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون، باید حداقل ۷۰ درصد تجهیزات آب شیرین‌کن‌ها و انتقال دانش و فناوری آن به شرکت‌های داخلی انجام شود که البته با وجود کار‌های زیادی که در این باره انجام شده کماکان از برنامه عقب هستیم.

سیاحی با بیان اینکه بیش از یک سال از اجرای برنامه ششم گذشته، اما برنامه عملیاتی در این زمینه تدوین نشده است، ادامه داد: در نشست‌های گذشته نحوه تامین آب شرب و صنعت در عمق ۱۰۰ کیلومتری دریای جنوب انجام شده است، در این نشست باید بتوانیم برنامه زمان‌بندی عملیاتی را داشته باشیم تا نقشه راه تدوین شود.

وی تصریح کرد: عزم دولت در این زمینه جدی است و با توجه به تخصیص عمده منابع برای این طرح و حمایت جدی از تولیدکنندگان تجهیزات و کالا‌ها بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی در این طرح نهایت همکاری را داشته باشیم.

عناوین برگزیده