تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۹۹۳
کد خبر: ۲۰۶۷۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روند پیشرفت بزرگترین شهرک تخصصی آلومینیوم کشور

می متالز - از ابتدای سال 1397، رویداد مهمی در صنعت کشور در حال وقوع است و آن اینکه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صنعتی کشور که به‌ویژه در بخش خصوصی نمونه‌های کم نظیری از آن وجود دارد از ابتدای سال جاری به بهره‌برداری رسیده است. بزرگ‌ترین شهرک تخصصی آلومینیوم کشور، که تحت عنوان طرح توسعه شرکت صنایع آلومرول نوین احداث شده است، آغاز به‌کار کرده است و محصولات تولیدی آن روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شوند.
روند پیشرفت بزرگترین شهرک تخصصی آلومینیوم کشور

به گزارش می متالز، مطالعات این پروژه که از آن به‌عنوان «سایت بزرگ شرکت صنایع آلومرول نوین»  یاد می‌شود ، از 10 سال پیش آغاز شده و از 4 سال گذشته نیز کار بررسی ماشین‌آلات مورد نیاز و مذاکره و انتخاب سازندگان عملیاتی شده است. این پروژه در زمینی به مساحت 21.7 هکتار در شهرک صنعتی خیرآباد اراک احداث می شود و تاکنون از سازه های تولیدی 2 بلوک از فاز اول ساخته و نصب ماشین آلات در آنها انجام شده است که به مروز زمان به تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد.

«واحد ریخته‌گری بیلت آلومینیوم ، تکنولوژی روز اروپا، بی‌نظیر در ایران»

بلوک A در فاز اول مربوط به واحد ریخته‌گری و بلوک B واحد اکستروژن می‌باشد. واحد ریخته‌گری شامل ماشین آلات ذوب و نگهداری آلومینیوم به ظرفیت 30 و 50 تن است که عملیات ریخته‌گری بیلت آلومینیوم به روش Air Slip در قطرهای 7 و 8 اینچ تا طول 7.3 متر در آن صورت می‌پذیرد و البته به زودی توانایی تولید بیلت‌های 6 و 10 اینچ نیز به آن اضافه خواهد شد. در واحد ریخته‌گری همچنین سیستم هموژن و سیستم Stacker و DeStacker تمام اتوماتیک نیز نصب شده است.

شایان ذکر است که تمامی ماشین‌آلات تولیدی با تکنولوژی روز اروپا خریداری شده‌اند و از ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به بهره‌وری بالا همراه با مصرف بسیار پایین انرژی نام برد. علاوه بر این تمامی ماشین‌آلات مذکور با شرط انتقال تکنولوژی ساخت آن‌ها به داخل کشور خریداری شده است و طی قراردادهای منعقد شده با طرف اروپایی مقرر گردیده است که علاوه بر انتقال تکنولوژی دستگاه‌های بعدی مورد نیاز شرکت در داخل کشور و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی شرکت آلومرول نوین و با همکاری و نظارت طرف اروپایی ساخته شوند. در همین راستا هم اکنون طراحی و ساخت یک سیستم هموژن 40 تن در داخل کشور در جریان می‌باشد.

«واحد ماشین سازی صنایع آلومرول نوین ، بهره گیری از دانش بومی و توانایی متخصصین داخلی»

همچنین شرکت صنایع آلومرول نوین در راستای انجام سیاست های بومی سازی تکنولوژی های روز صنعت آلومینیوم  ، اقدام به راه اندازی واحد ماشین سازی کرده است که این واحد با بهره گیری از متخصصین حوزه طراحی صنعتی اقدام به تحقیق ، طراحی و ساخت ماشین آلات صنعتی می نماید.در نتیجه علاوه بر پایین آمدن بهای تمام شده ساخت ماشین آلات برای شرکت ، ایجاد اشتغال پایدار و نیز جلوگیری از خروج ارز از شرکت نیز از مزایای راه اندازی این واحد تخصصی می باشد.

«بلوک B ، واحد اکستروژن پروفیل آلومینیوم»

در بلوک B سایت بزرگ شرکت صنایع آلومرول نوین دستگاه های اکستروژن پروفیل آلومینیوم نصب شده است که مجهز به کوره های پیشگرم بیلت بلند به صورت کاملا اتوماتیک و سیستم هات شیرینگ ، کوره های قالب CNC ، دو خط اکستروژن بیلت های 7 و 8 و 10 اینچ ، میزهای اتوماتیک مجهز به دبل پولر و کوئیچینگ و نیز کوره ایجینگ به ظرفیت 18 تن با قابلیت عملیات حرارتی پروفیل تا طول 14 متر می باشد.

همانطور که اشاره شد بسیاری از ماشین آلات نصب شده توسط واحد ماشین سازی شرکت طراحی و ساخته شده اند که از جمله آن می توان به میز اتوماتیک پرس های اکستروژن اشاره کرد.

«بلوک C ، در حال احداث»

در فاز اول این پروژه بلوک C نیز احداث می شود که در این بلوک واحد آنادایزینگ آلومینیوم با ظرفیت 60 تن در روز ، واحد زیر ساز رنگ پودری با قابلیت آماده سازی روزانه 120 تن پروفیل آلومینیوم ، واحد رنگ پودری با ظرفیت 120 تن در روز ، واحد عملیات طرح چوب (دکورال) روی مقاطع آلومینیومی با ظرفیت 15 تن در روز و همچنینی ماشین آلات براشینگ و پولیشینگ ساخت اروپا نصب و به بهره برداری خواهند رسید. تمامی ماشین آلات فوق الذکر به صورت تمام اتوماتیک و با بهره گیری از تکنولوژی روز اروپا خریداری و راه اندازی خواهند شد.

همان طور که قبلا نیز اشاره شد یکی از ویژگی های این پروژه که در همه قراردادهای منعقد شده مورد تاکید مدیریت شرکت آلومرول نوین بوده است استفاده از توانایی فنی مجموعه در مذاکرات با تامین کنندگان اروپایی در جهت کسب امتیاز ساخت ماشین آلات در قالب قراردادهای همکاری مشترک می باشد که در نتیجه این مهم تکنولوژی ساخت و اطلاعات کامل این دستگاه ها به داخل کشور منتقل خواهد شد.

«تخصیص اعتبار ، تماما از سرمایه در گردش مجموعه»

در بخش تخصیص اعتبار نیز تاکنون بیش از 2000 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است که تماما از سرمایه درگردش شرکت بوده و پیش بینی می شود جهت تکمیل فاز اول 50 میلیون یورو و جهت تکمیل فاز دوم به 120 میلیون یورو اعتبار نیاز باشد. ضمن اینکه انشالله تا زمان راه اندازی فاز نهایی پروژه بالغ بر 1000  نفر نیروی کار ساده و متخصص جذب و در آن مشغول به کار خواهند شد.

«شرکت صنایع آلومرول نوین ، واحد نمونه کشوری و استانی در سال های متمادی»

شرکت صنایع آلومرول نوین در سال های گذشته همواره به عنوان واحد نمونه در سطح استان و کشور انتخاب شده است ، به عنوان نمونه در آخرین افتخار آفرینی این شرکت به عنوان واحد نمونه صنعتی کشور در سال 1396 انتخاب شد و مدیرعامل شرکت تندیس این افتخار را از دستان مهندس نعمت زاده وزیر وقت صنعت معدن و تجارت دریافت نمودند.

عناوین برگزیده