تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۲۲۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تقریباً یک چهارم از نیازهای انرژی شرکت معدنکاری مس آنتوفاگاستا با انرژی های تجدید پذیر تأمین می شود

می متالز - یک قرن پس از آنکه بسیاری از معادن شیلی در منطقه خشک شمالی این کشور برای نخستین بار راه اندازی شدند، اکتشاف مس، یا لیتیوم، یا طلا یا نقره به آسانی روزگاران گذشته نیست. تمرکز مواد معدنی در دل زمین کاهش می یابد چنانکه شرکتهای معدنکاری وادار به حفاریهای عمیق تر می شوند و این بدین معناست که این شرکتها باید برای دستیابی به مقدار پیشین فلزات سنگ معدن بیشتری را مورد فراوری قرار دهند—که فرایندی شلوغ و بسیار آلاینده است.
تقریباً یک چهارم از نیازهای انرژی شرکت معدنکاری مس آنتوفاگاستا با انرژی های تجدید پذیر تأمین می شود

به گزارش می متالز، آنها برای این حجم از استخراج و فراوری نیاز به مقادیر هنگفتی از انرژی هستند. شرکت معدنکاری شیلیایی آنتوفاگاستا به خوبی با این مسئله آشناست و در تلاش برای انطباق خود با قانون جدیدی ست که در 2013 وضع شد، قانونی که شرکتهای معدنکاری را ملزم به پاسخ به حدود 20 درصد از نیازهای انرژی شان از منابع انرژیهای تجدید پذیر تا 2025 می کند.  مدیر عامل آنتوفاگاستا، ایوان آریاگادا، در هفته جاری در کنفرانس بین المللی معدنکاری و منابع در ملبورن استرالیا گفت،"قیمتهای انرژیهای تجدید پذیر در شیلی بسیار رقابتی شده اند، بنابراین روی آوردن به این انرژیها هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ زیست محیطی توجیه پذیر است." او گفت،"در حال حاضر حدود 21 درصد از تمام برق مورد نیاز ما از منابع انرژیهای تجدید پذیر تأمین می شود، و این رقم در محل اصلی معدن مس لُس پلامبره س ما به بیش از 50 درصد افزایش می یابد." پیشتر در سال جاری، آنتوفاگاستا توافقنامه ای را با تولید کننده برق کولبون اس آ برای چرخاندن معدن مس زلدیوار ، پروژه مشترک این شرکت و شرکت بارریک گلد، انحصاراً با انرژیهای تجدید پذیر شامل انرژیهای بادی و خورشیدی و آبی تا 2020 به امضاء رساند. آریاگادا گفت،"در شمال شیلی، ما ناحیه ای را پیدا کردیم که بهترین تشعشعات خورشیدی در مقیاس جهانی را در سراسر سال دارد، و بنابراین فرصت عظیمی برای استفاده از انرژیهای تجدید پذیر برای تولید مس در طول زمان وجود دارد، که همزمان باعث صرفه جویی اقتصادی و آلایندگی کمتر خواهد شد." شیلی هم اکنون در حال تولید مقداری از ارزان ترین انرژی ها در جهان است که به این امید دامن می زند که این کشور نمونه خورشیدی عربستان سعودی خواهد شد. به گفته مدیر عامل آنتوفاگاستا،  این کشور غنی از مس پس از پیوستن به 10 بازار انرژی تجدید پذیر در جهان شامل مکزیک و برزیل در حال رهبری جریان انتقال انرژی پاک در آمریکای لاتین، جایی که سرمایه گذاری در تجدید پذیر ها  در آن در طول دهه گذشته دو برابر نرخ جهانی بوده است. تغییر جهت به سمت انرژی پاک آلاینده هایی معادل 350 هزار تن از گازهای گلخانه ای را از میان خواهد برد. آریاگادا گفت،"مهمتر از این درصد و این مقدار این است که ما فکر می کنیم تغییر آب و هوا حائز اهمیت است و ما باید بخشی از راه حل آن باشیم."

مصرف آب

علاوه بر کاستن از حجم آلاینده ها، این شرکت در حال انجام اقداماتی برای پایین آوردن زیانهای معدنکاری اش به منابع آبی ست. آریاگادا خاطر نشان کرد،"آب برای معدنکاری، بویژه در شمال شیلی، بسیار مهم است. حدود 45 درصد از آب مورد نیاز ما در تمام عملیاتهایمان از منابع آب دریا تأمین می شود." در حالیکه استفاده صنعت معدنکاری از آب دریا رو به افزایش است، مدیر عامل آنتوفاگاستا در آسان دانستن این راه حل برای مسئله دشوار کم آبی ابراز تردید کرد. او گفت،"ما معتقدیم که مواردی از معادن کوچکتر وجود دارند که استفاده از آب دریا برای آنها عملی و مقرون به صرفه نیست. در مواردی که استفاده از آب دریا دارای توجیه اقتصادی و زیست محیطی ست تصمیم گیری در مورد آن باید بر اساس واقعیات و با پشتوانه علمی ، و نه بر مبنای ایدئولوژی، صورت بگیرد." این شرکتف که اکثریت سهام آن  به یکی از ثروتمند ترین خانواده های  شیلیایی به نام خانواده لوکسیک تعلق دارد، اخیراً راهنمای تولید 2018 خود را از 705 تا 740 هزار تن پیشین به 705 هزار تا 725 هزار تن مس تنزل داد، اما برآورد هزینه نقدی قبلی 1.35 دلاری برای تولید هر پوند از این فلز را حفظ کرد.

عناوین برگزیده