تاریخ: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۵۳
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۲۲۸۸۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد
رئیس انجمن صنعت ریخته‌گری ایران:

نهادهای حکومتی با صاحبان صنایع صادق باشند/ ریخته گران وابستگی خود را به صنعت خودرو کم کنند

می متالز - رئیس انجمن صنعت ریخته‌گری ایران بابیان اینکه صداقت لازم بین عملکرد نهادهای حکومتی با صاحبان صنایع احساس نمی‌شود، گفت: امروز عمده مشکلات موجود در صنایع کشور را باید بیرون از واحدهای صنعتی و خارج از نحوه پیشرفت تکنولوژیکی در تولیدات آن‌ها جستجو کرد؛ چراکه اساساً موانع مختلف موجود در حوزه حمل‌ونقل، مسائل بانکی، مجوزهای سخت‌گیرانه وزارت صمت و مزاحمت آفرینی مقررات بانک مرکزی، رشد صنایع را مختل کرده است.
نهادهای حکومتی با صاحبان صنایع صادق باشند/ ریخته گران وابستگی خود را به صنعت خودرو کم کنند

به گزارش می متالز، نصرالله محمدحسین فلاح، رئیس انجمن صنعت ریخته‌گری ایران اظهار کرد: با توجه مناسبات موجود بین صنعت ریخته‌گری با دیگر صنایع به جهت تأمین قطعات آن‌ها، این صنعت تحت تاثیر سیاست گذاری ها، دچار نوسانات مختلفی می‌شود.

فلاح افزود: برخی از محصولات مانند لوله‌های آب مستقیماً بازار صادراتی دارند و بازار آن‌ها کمی رشد پیدا کرد اما آن‌ها نیز به دلیل مسائل حل‌نشده در حوزه حمل‌ونقل و همچنین نقل و انتقالات پولی با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

وی در ادامه تشریح کرد: به‌طورکلی سیاست‌های ارزی در همه حوزه‌های این صنعت خصوصاً در بخش صادرات اثر گذاشته اما آن دسته از صنایعی که با قطعات خودرو همکاری دارند، از فشار مضاعفی برخوردارند؛ چراکه صنایع خودروی کشور علی‌رغم حمایت‌های غیرمنطقی که از آن‌ها شده، نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به ریخته‌گرها همچنان کوتاهی می‌کنند. توصیه ما به آن‌ها این است که از وابستگی خود به صنایع خودرو کاهش داده و سعی در پیدا کردن بازارهای صادراتی باشند.

این فعال صنعتی در خصوص سطح کیفی محصولات ریخته‌گری در ایران گفت: صنایع ما ازنظر کیفیت چیزی کم ندارند و اگر عقب‌ماندگی‌هایی را در برخی حوزه‌ها احساس می‌کنیم، چندان به مسائل تکنولوژیکی آن‌ها برنمی‌گردد بلکه به انتخاب اشتباه در بازارهای هدف در این حوزه مربوط است.

وی افزود: در حال حاضر خیلی از شرکت‌ها نیاز بازارهایی را تأمین می‌کنند که خریدار کالاهای روز هستند و در حوزه کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی صادرات دارند.

رئیس انجمن صنعت ریخته‌گری ایران در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر این صنعت گفت: باید به این موضوع اعتراف کرد که سهم نهادهای داخلی در سوءتدبیر، تحمیل هزینه‌ها مازاد بر صنایع و تعمیق فساد بیش از تحریم‌ها است و نباید با فرافکنی همه مشکلات را بر گردن امریکا یا مسائل خارجی انداخت.

فلاح با اشاره به مانع‌تراشی‌های صورت گرفته در بخش صنعت گفت: هم‌زمان با برقرار شدن چتر گسترده تحریم در کشور، ناگهان سخت‌گیری‌هایی در حوزه گمرکات نیز آغاز می‌شود و بعد از رسوب کالا و بالا گرفتن فشارها با تصمیم سران سه قوه سعی در مرتفع کردن مشکلات داریم که تصمیمات این‌چنینی آسیب جدی به بخش صنعت کشور وارد خواهد کرد.

عناوین برگزیده