تاریخ: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۲۴۴۶۲
سرویس خبر : انرژی
سرپرست شرکت آب نیرو

احداث سدهای غول پیکر متوقف شد

می متالز - سرپرست شرکت آب نیرو گفت: از این پس برنامه ما روی احداث سدهای جریانی و تلمبه ذخیره‌ای خواهد بود، ساخت سدهای بزرگ به جز سد بختیاری را در دستور کار نداریم.
احداث سدهای غول پیکر متوقف شد

به گزارش می متالز، بهروز مرادی درباره برنامه‌های آتی سدسازی اظهار داشت: از این پس برنامه ما روی احداث سدهای جریانی و تلمبه ذخیره‌ای خواهد بود، سدهای بزرگ به جز سد بختیاری در دستور کار نخواهیم داشت، چون ظرفیت تکمیل شده و نیاز نداریم که سدهای بزرگ و غول پیکر بسازیم.

وی با بیان اینکه ما روی سدهای جریانی متمرکز شده‌ایم، افزود: این سدها فقط آب را گذردهی می‌کنند و می‌توانیم برق زیادی از این سدها بگیریم، مثلا فقط کارون 2 و گتوند را توسعه می‌دهیم، سایر سدها تلمبه ذخیره‌ای بوده و نیازی به آب زیادی ندارند و فقط بین دو مخزن بالادست و پایین دست آب را چرخش می‌دهند و آبی مصرف نمی‌شود.

سرپرست شرکت آب نیرو تصریح کرد: سدهای جریانی فقط گذردهی آب را انجام می‌دهند و مخزن در بالادست وجود دارد، مثل مسجد سلیمان می‌تواند 300 میلیون متر مکعب آب ذخیره کند، هر میزان آب که بیاید، رها کرده و برق تولید می‌کند.

توان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در سال گذشته را 9300 هزار مگاوات بوده و میزان ذخیره سدهای بزرگ دارای نیروگاه برق‌آبی به حدود چهار میلیارد مترمکعب رسید، ولی میزان ذخیره امسال سدهای تولید کننده به 2.3 میلیارد مترمکعب کاهش یافته بود.

بر این اساس برای تابستان سال جاری بیش از چهار هزار و 500 مگاوات امکان تولید در واحدهای برق‌آبی وجود نداشت و آب موجود در مخازن سدها بایستی برای تامین آب شرب تا پایان تابستان و آغاز بارش‌های فصل پاییز نگهداری می‌شد.

عناوین برگزیده