تاریخ: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۴۵۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تاملی در صنعت سیمان سبز

می متالز - بر اساس مطالعات انجام شده و آمار منتشره تا سال ۲۰۲۰، سیزده درصد از تولید جهانی سیمان، در قالب «سیمان سبز» تولید و عرضه خواهد شد.
تاملی در صنعت سیمان سبز

به گزارش می متالز، بنا به اتفاقات یکسال اخیر و حجم گسترده تحریم های روز افزون بر کشور و به خصوص اثرگذاری مستقیم بر صنایع تولیدی و مولد داخلی، به وضوح شاهد فشارهای مضاعف بر صنعت سیمان کشور نیز می باشیم که می بایست با استفاده از آلترناتیوهای مختلف تولید، در راستای بهینه سازی پروسه تولید سیمان و نیز پائین آوردن هزینه های تولیدی گامهای محکمی برداشته شود که بنا به مطالعات انجام شده در زمینه پروسه و نحوه تولید سیمان در کشورهای توسعه یافته، نگاه عمیقی به تولید ” سیمان سبز ” یا Green Cement دوخته شده است که ما نیز می توانیم با مطالعات دقیق و اعمال پروژه های کاربردی جهت رسیدن به یافته های علمی تولید سیمان سبز بیش از پیش همت گمارده و تولید اکسیر آبادانی را، اما با بکار بستن روشی نوین در دستور کار خود قرارداده تا گسترش پروسه ایجاد شده را  به جای فرآوری سنتی شاهد باشیم .

در همین راستا و بر اساس آمار منتشره تا سال ۲۰۲۰ ، سیزده درصد از تولید جهانی سیمان در قالب «سیمان سبز» تولید و عرضه خواهد شد.

آنچه که از مطالعات انجام شده بدست آمده ، در کمتر از ۱۰ سال آینده در سطح جهان تولید سیمان سبز به ترازی حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد خواهد رسید که لزوماً جهت مشارکت و حضور در آمار جهانی می بایست با ایجاد بستری مناسب در خطوط تولیدی کارخانجات، زمینه ای مساعد به منظور کم کردن آلاینده های زیست محیطی و در نهایت پائین آوردن هزینه های انرژی و همچنین تولید سیمانی مقاوم تر، اقدامات موثری صورت پذیرد .

همچنین در خصوص مباحث عمده مطرح و پیاده سازی شده در خطوط تولید کارخانجات سیمان در کشور های توسعه یافته میتوان به مواردی به شرح ذیل اشاره نمود:

  • استفاده از سوخت های جایگزین .
  • استفاده از سرباره های کارخانجات تولیدآهن .
  •  استفاده از ژئوپلیمرهای معدنی. ( سیمان تولیدی از ژئوپلیمرها ، ترکیبی از مصالح طبیعی سیلیکات و آلومینا است که از این جهت بنام سیمان ژئوپلیمر یا ” طبیعت دوست ” نامیده می شود که پس از تولید محصول بدست آمده نیز به رنگ «سبز» می باشد )
عناوین برگزیده