تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۵۰۸
کد خبر: ۲۵۲۰۶
سرویس خبر : انرژی

ایران، چهارمین کشور سازنده «شَفت توربو کمپرسور»

می متالز - مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق یزد گفت: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و با استفاده از شرایط تحریم ها، ایران به عنوان چهارمین کشور دنیا موفق به ساخت «شَفت توربو کمپرسور مولد کرافت» نیروگاه سیکل ترکیبی در این استان شد.
ایران، چهارمین کشور سازنده «شَفت توربو کمپرسور»

به گزارش می متالز، ابوالفضل اسدی روز جمعه 30 آذرماه 1397، در جریان بازدید از این دستگاه در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد اظهار داشت: تای راد (شَفت) مولد کرافت ساخته شده توسط متخصصان داخلی ، صرفه جویی 230 هزار یورویی به همراه داشته است.
وی افزود: شرکت تولید نیروی برق یزد توانست با خود باوری و اعتماد به تخصص، دانش فنی و مهارت مهندسان داخلی، اجرای پروژه ساخت این شفت توربین را با هدف حمایت از ساخت داخل و در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی به نتیجه برساند.
مدیرعامل شرکت تولید کننده برق یزد تصریح کرد: خرید این شفت توربین اگر قرار بود از خارج از کشور انجام شود برای واردات به کشور، زمان زیادی نیاز داشتیم ولی با تلاش متخصصان ایرانی و با توجه به هماهنگی های صورت گرفته بین شرکت فولاد آلیاژی اصفهان و شرکت توگا در مدت 9 ماه ساخته شده است.
اسدی درباره روند ساخت شَفت توربین مولد کرافت هم گفت: شفت توربین ساخته شده پس از نصب بر روی مولد G11 کرافت نیروگاه سیکل ترکیبی یزد از تاریخ 23 اردبیهشت ماه 97 مورد بهره برداری قرار گرفت و تاکنون چهار هزار ساعت کارکرد داشته است.
وی با اشاره به تقدیر وزیر نیرو از شرکت تولید برق یزد با اهدای لوح مکتوب به‌عنوان پروژه‌ برتر بخاطر ساخت این دستگاه خاطرنشان کرد: هم اکنون کشورهای آلمان، هلند و فرانسه سازنده شَفت توربین مولد کرافت در جهان هستند و ایران هم به تازگی صاحب این فناوری شده است.
وی با بیان اینکه نمونه شفت ساخته شده برای سایر نیروگاه های مشابه از جمله نیروگاه لوشان و شیراز قابل استفاده است، یادآور شد: در طول عملیات ساخت که با روش مهندسی معکوس و تهیه نقشه های ساخت انجام شد، شرکت تولید نیروی برق یزد به عنوان کارفرما و شرکت مدیریت تولید برق یزد به عنوان دستگاه ناظر، همکاری و نظارت مستمر و منظم داشتند.
این کارشناس صنعت برق در پایان تأکید کرد: در واقع این تلاش ها ناشی از اعتماد به نفس مهندسان و متخصصان داخلی است و نشان دادند در شرایط تحریم اقتصادی و محدودیت ها، بسیاری از فرصت ها و دستاوردهای ماندگار، نصیب ایران اسلامی خواهد شد.
کار توربین های گازی بر اساس آزاد سازی انرژی حاصل از گازهای داغ احتراق می باشد. در مولد های گازی کرافت، مجموعه ای از پره های ثابت و متحرک توربین و کمپرسور بر روی یک محوری به نام تای راد یا شفت توربو کمپرسور نصب شده اند که بر اثر برخورد گازهای داغ حاصل احتراق، این محور به حرکت درآمده و با سرعت 3000 دور بر دقیقه می چرخد تا محور ژنراتور را به حرکت درآورد و برق توسط ژنراتور تولید و به شبکه برق سراسری ارسال شود.
هم اکنون مولدهای نیروگاهی استان یزد شامل سیکل ترکیبی یزد به صورت دولتی و نیروگاه های تابان یزد، شیرکوه یزد، سرو اردکان و شهید زنبق یزد به صورت خصوصی زیرمجموعه این شرکت است.
میزان قدرت اسمی تولید برق واحدهای نیروگاهی استان یزد حدود 2 هزار و 700 مگاوات اعلام شده است.
سهم نیروگاه های کشور در تولید برق استان به ترتیب شامل نیروگاه سیکل ترکیبی یزد 37.5 درصد، نیروگاه ترکیبی سرو 18.1 درصد، نیروگاه های ترکیبی شیرکوه و تابان هر کدام 18 درصد، نیروگاه شهید زنبق 3.5 درصد و مابقی سهم سایر نیروگاه هاست.

عناوین برگزیده