تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۲
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۵۳۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ تراورتن محلات ثبت جهانی شد

می متالز - رئیس صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: سنگ تراورتن شهرستان محلات با رایزنی های این سازمان و حمایت های وزارت ثبت جهانی شد.
سنگ تراورتن محلات ثبت جهانی شد

به گزارش می متالز، «محمدرضا حاجی پور» افزود: فرآیند ثبت جهانی سنگ تراورتن محلات با وجود شناخت جامعه جهانی از این محصول حدود یک و نیم سال به طول انجامید.

وی ادامه داد: سنگ تراورتن محلات کیفیت، مشخصات فنی و شاخصه‌های خاص منطقه خود را به همراه دارد که با سنگ دیگر مناطق ایران متفاوت است به همین علت در ثبت جهانی جغرافیای کالا درج شده و این محصول با عنوان «تراورتن محلات ایران» به ثبت رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: سند ثبت سنگ تراورتن محلات به تازگی به ایران ارسال و به همراه اسناد 18 محصول دیگر ثبتی دیگر در وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی شده است.

حاجی پور افزود: ثبت جهانی ماده معدنی و یا هر محصول دیگر افزون بر معرفی هر چه بیشتر و افزایش ظرفیت صادرات، ارزش افزوده محصول را نیز بهبود می دهد.

او یاد آور شد: علاوه بر سنگ تراورتن محلات، انار ساوه و فرش ساروق نیز از استان مرکزی ثبت جهانی شده است و انتظار می رود این اتفاق مهم نقش کلیدی در افزایش صادرات غیر نفتی استان داشته باشد.

شهرستان محلات قطب تولید سنگ های تزیینی شناخته می شود که 60 درصد سنگ های ساختمانی کشور در معادن این خطه تولید می شود.

این شهرستان با تولید سالانه 2.5 میلیون تن سنگ تراورتن کانون تولید سنگ نمای کشور نام گرفته و 12 درصد از تولید سنگ تراورتن جهان را به خود اختصاص داده است.

70 معدن تراورتن و 250 کارخانه فرآوری سنگ در محلات وجود دارد.

عناوین برگزیده