تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۸
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۲۵۶۰۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی عملکرد یکساله نشان داد؛

کاهش ۲۳ درصدی قیمت شمش روی در سال ۲۰۱۸

می متالز - در سال ۲۰۱۷ قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن افزایشی بود و درمجموع، رشد ۱۷ درصدی داشت اما در سال ۲۰۱۸، قیمت شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن کاهش ۲۳ درصدی یافته و از حداقل قیمت سال ۲۰۱۷ نیز کمتر شد.
کاهش ۲۳ درصدی قیمت شمش روی در سال ۲۰۱۸

به گزارش می متالز، میانگین موجودی شمش روی انبارهای بورس فلزات لندن در اولین ماه سال ۲۰۱۷ (ژانویه) برابر ۴۱۶ هزار و ۹۴۳ تن بود، رشد تقاضا در این سال موجب ایجاد روند کاهشی در انبارهای بورس فلزات لندن در سال ۲۰۱۷ شد؛ به‌گونه‌ای که در ماه پایانی سال ۲۰۱۷ (دسامبر)، موجودی شمش روی به ۱۹۵ هزار و ۷۲۹ تن رسید. یعنی طی یک سال میانگین موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن، کاهش ۵۳ درصدی داشت.

میانگین ماهانه قیمت و موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن از ماه ژانویه ۲۰۱۷ تا ماه دسامبر ۲۰۱۸ نشان می دهد که طی ۲ سال اخیر میانگین موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن در مجموع روندی کاهشی داشته است.

در ۲ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ روند افزایشی موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن ادامه یافت و میانگین موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن به ۱۵۳ هزار و ۴۳۹ تن رسید. اما در ادامه این روند کاهشی ادامه نیافت. علت این امر از طرفی کاهش تقاضا و از طرف دیگر افزایش تولید شمش روی بود. روند افزایش موجودی تا ماه جولای ادامه یافت و عاملی برای تضعیف قیمت شمش روی نیز شد. در ادامه برخی از تولیدکنندگان چین تصمیم به کاهش تولید گرفتند و همین امر درکنار تضعیف دوره‌ای شاخص ارزش دلار که افزایش تقاضا را به دنبال داشت، عامل کاهش مجدد موجودی شمش روی در انبارهای بورس فلزات لندن شد، به‌گونه‌ای که میانگین موجودی شمش روی در ماه دسامبر ۲۰۱۸ به ۱۱۸ هزار و ۵۳۷ تن رسید.

روند میانگین قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن نشان می دهد در سال ۲۰۱۷ شمش روی روند صعودی قیمت را طی کرد و قیمت آن در ۴ ماه پایانی سال ۲۰۱۷ از مرز ۳۰۰۰ دلار به‌ازای هر تن عبور کرد. درمجموع میانگین قیمت شمش روی در سال ۲۰۱۷ رشد ۱۸ درصدی داشت.

با ورود به سال ۲۰۱۸ همچنان قیمت شمش روی بیش از ۳۰۰۰ دلار به‌ازای هرتن بود، اما روندی نزولی داشت. در هفتمین ماه از سال ۲۰۱۸، قیمت شمش روی به کمتر از ۳۰۰۰ دلار به‌ازای هر تن رسید و میانگین ماهانه قیمت شمش روی تا ۲ هزار و ۴۳۳ دلار به‌ازای هر تن در ماه سپتامبر نیز کاهش پیدا کرد. اما روند نزولی قیمت در ماه‌های پایانی سال ادامه نیافت و در نهایت میانگین جهانی قیمت شمش روی به ۲ هزار و ۶۴۹ دلار به‌ازای هر تن رسید. در مجموع، طی سال ۲۰۱۸ میانگین ماهانه قیمت شمش روی کاهش ۲۳ درصدی را تجربه کرد.

عناوین برگزیده