تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۵۶۴۳
سرویس خبر : انرژی
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

دیدگاه نمایندگان درباره توافقنامه پاریس تغییر کرده است/فقط باید شرایط کشور خودمان را لحاظ کنیم

می متالز - سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره توافق‌نامه پاریس گفت: ما باید بررسی کنیم اگر این توافق‌نامه تصویب شود، با کاهش گازهای گلخانه‌ای چه مشکلاتی در بخش اشتغال ما ایجاد می‌شود؟ چه مسائلی برای تولید صنعتی ما به‌وجود می‌آید؟
دیدگاه نمایندگان درباره توافقنامه پاریس تغییر کرده است/فقط باید شرایط کشور خودمان را لحاظ کنیم

به گزارش می متالز، توافق تغییر اقلیم پاریس این روزها تبدیل به یکی از مسائل اصلی کشور شده است و پیوستن ایران به این توافق همچنان در دست بررسی در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. بسیاری از کارشناسان، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس نسبت به ابعاد مختلف علمی، اقتصادی، حقوقی و امنیتی که در این توافق وجود دارد، انتقاداتی وارد کرده‌اند. اخیراً رئیس‌جمهور نیز این توافق را دارای ایرادات جدی دانست و عنوان کرد که چنین مسائلی برای عدم توسعه کشور ما طراحی شده است.

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان متولی اصلی بررسی این طرح در کشور، ابعاد مطرح‌شده را مورد بررسی دقیق‌تر قرار داده و خواستار تغییرات جدی در این توافق شده است. نورمحمد تربتی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره وضعیت این توافقنامه در این کمیسیون و همچنین انتقادات اخیر رئیس‌جمهور به این توافقنامه درباره  گفت: این موضوع در یکی از جلسات کمیسیون کشاورزی با حضور نماینده شورای نگهبان مطرح و مقرر شد تا کمیته‌ای تشکیل شود و توافق‌نامه را مجدداً بررسی کند. این مسئله پس از آن صورت گرفت که شورای نگهبان خواستار پیوست‌های آن برای بررسی بیشتر شد. لذا در شرایط کنونی اگر اظهارات رئیس‌جمهور مورد قبول نمایندگان باشد، از آن حمایت می‌کنند در غیر این‌صورت، نمایندگان نظر خودشان را دارند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی درباره اشکالات محتوای این توافق‌نامه برای کشور گفت: درحال‌حاضر آمریکا از این توافق خارج شده است، چراکه رئیس جمهور این کشور اعلام کرد، پذیرش مفاد توافق‌نامه پاریس باعث می‌شود بیش از 6 میلیون نفر در بخش صنعت بیکار شوند. بنابراین ما هم باید براساس شرایط کشور، در خصوص پیوستن یا نپیوستن به آن تصمیم بگیریم و نباید بگوییم که چون بر فرض مثال کل جهان با آن موافق هستند، ما هم باید آن را قبول کنیم.

نماینده مردم گرگان در مجلس اضافه کرد: ما باید بررسی کنیم اگر این توافقتنامه تصویب شود، با کاهش گازهای گلخانه‌ای چه مشکلاتی در بخش اشتغال ما ایجاد می‌شود؟ چه مسائلی برای تولید صنعتی ما به‌وجود می‌آید؟ آیا در شرایطی که دشمن‏های قسم خورده ما کشور را مورد تحریم قرار داده‏اند، این به نفع ما هست یا خیر؟ واقعیت امر این است که وضعیت کشور ما نسبتاً فرق دارد، چون یک کشور انقلابی هستیم. اصولی برای خودمان داریم و باید مطابق با آن‌ها قوانین، لوایح و طرح‌ها را تصویب کنیم.

تربتی‌نژاد درنهایت تصریح کرد: بر این‌اساس با توجه به مسائلی که در موضوع تصویب این توافق‌نامه به‌وجود آمد، نظر من این است که برای رأی و تصمیم نهایی، فقط شرایط کشور خودمان را لحاظ کنیم و به رویکرد دیگر کشورها توجهی نداشته باشیم. لذا گمان می‌کنم اگر مجدداً لایحه به صحن برود، با توجه به وضعیت جدید، نظرات نسبت به قبل فرق کرده باشد و نمایندگان در راستای منافع ملی، یک‌سری فاکتورها را درنظر بگیرند.

عناوین برگزیده