تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۰۳
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۲۵۷۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گریدر هپکو یا پراید سایپا؟! / حمایت واقعی ضامن بقای تولید در بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی

می متالز - احیای واحدهای صنعتی در شرایط جنگ اقتصادی که کشور در آن قرارگرفته، تصمیمی هوشمندانه و امیدوارکننده برای مدیریت و مقابله با فشارهای خارجی به نظر می‌رسد؛ هپکو این روزها در زمره این تصمیمات رونق‌بخش قرارگرفته و ازسرگیری فعالیت واحدهای تولیدی در این کارخانه پس از یک دوره رکود، رگه‌هایی از امید در این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی خاورمیانه ایجاد کرده است.
گریدر هپکو یا پراید سایپا؟! / حمایت واقعی ضامن بقای تولید در بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی

به گزارش می متالز، موضوع حائز اهمیتی که دراین‌بین نباید از آن غافل شد، فقدان یک برنامه جامع و عملیاتی برای تضمین تداوم تولید و ارتقاء سطح کیفی محصولات در این واحدها ازجمله هپکو است؛ آفتی که طی دهه‌های گذشته به جان صنعت افتاد و آسیب‌های جدی به بدنه صنعتی کشور به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین پایه‌های رشد و توسعه اقتصادی وارد کرده است.

کارشناسان معتقدند مؤلفه‌هایی ازجمله رفع سوءمدیریت ها، حمایت واقعی در حفظ تولید و اشتغال با ممنوعیت واردات و تضمین خرید محصولات داخلی، کمک به ارتقاء سطح کیفی تولیدات با تخصیص منابع و مشوق‌های تولیدی و صادراتی، تسهیل بازپرداخت وام‌های این بخش و ... ازجمله مهم‌ترین مواردی است که باید مدنظر دولت قرار گیرد و در غیراینصورت نمی‌توان به‌طور واقعی شاهد رشد و توسعه این صنایع کلیدی در کشور بود.

شنیده ها حاکی از این است که در حال حاضر شرکت از حالت بی‌سر و سامانی که به‌واسطه مشکلات مدیریتی، حقوق معوقه کارگران و نبود چشم‌انداز مشخص ایجادشده بود، خارج‌شده و امید به شرکت بازگشته است.

طبیعتاً تمام مشکلاتی که برای هپکو درگذشته اتفاق افتاد، منشأ درونی نداشته و از عوامل بیرونی نیز متأثر بوده است؛ ازاین‌رو امروز که بر روی بهبود اوضاع هپکو متمرکز شده ایم، مسئولان نیز باید همت کنند تا بتوان به آنچه انتظارش می رود دست یافت.

بر این اساس می توان گفت با توجه به ضرورت حفظ تولید و اشتغال برای پایداری وضعیت مطلوب فعلی، در وهله اول باید تمام تمرکز دست اندرکاران این بخش بر روی حمایت از تولیدات این شرکت گذاشته شود؛ برای مثال در شرایطی که هپکو قصد تولید یک محصول جدید را دارد، ارگان‌های دولتی باید نیاز خود به آن محصول را از طریق هپکو مرتفع کنند و نه با خرید از واردکننده‌های چینی.

در هپکو تولیداتی داریم که به لحاظ کیفیت قابل قیاس با مشابه چینی آن نیست، از این رو وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه ماشین‌آلات موردنیاز خود را با شرایطی که مدنظر دارند باید به هپکو سفارش داده و از خرید محصولات بی‌کیفیت چینی صرف‌نظر کنند.

همچنین نباید فراموش کرد که درگذشته فعالیت تولیدی در هپکو به طرز قابل‌توجهی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفت و در حال حاضر نیز با توجه اثرپذیری این صنعت از تحریم‌ها، همه مسئولان باید برای عبور از بحران نسبت به حمایت اصولی از این شرکت اقدام کنند.

به نظر می رسد اگر هپکو را در مقام قیاس با خودروسازان داخلی قرار دهیم بخش قابل توجهی از مشکلات آن مرتفع خواهد شد؛ در شرایط کنونی و با توجه به توان تولید و داخلی سازی در هپکو انتظار می‌رود همان‌طور که از محصولات خودروسازان حمایت می‌شود از تولیدات باکیفیت هپکو مانند گریدر که با کوماتسو و برندهای مطرح دنیا برابری می‌کند نیز حمایت شود.

عناوین برگزیده