خبر
ماشین آلات و تجهیزات معدنی  

گریدر هپکو یا پراید سایپا؟! / حمایت واقعی ضامن بقای تولید در بزرگ‌ترین تولیدکننده ماشین‌آلات راه‌سازی

می متالز - احیای واحدهای صنعتی در شرایط جنگ اقتصادی که کشور در آن قرارگرفته، تصمیمی هوشمندانه و امیدوارکننده برای مدیریت و مقابله با فشارهای خارجی به نظر می‌رسد؛ هپکو این روزها در زمره این تصمیمات رونق‌بخش قرارگرفته و ازسرگیری فعالیت واحدهای تولیدی در این کارخانه پس از یک دوره رکود، رگه‌هایی از امید در این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی خاورمیانه ایجاد کرده است.

به گزارش می متالز، موضوع حائز اهمیتی که دراین‌بین نباید از آن غافل شد، فقدان یک برنامه جامع و عملیاتی برای تضمین تداوم تولید و ارتقاء سطح کیفی محصولات در این واحدها ازجمله هپکو است؛ آفتی که طی دهه‌های گذشته به جان صنعت افتاد و آسیب‌های جدی به بدنه صنعتی کشور به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین پایه‌های رشد و توسعه اقتصادی وارد کرده است.

کارشناسان معتقدند مؤلفه‌هایی ازجمله رفع سوءمدیریت ها، حمایت واقعی در حفظ تولید و اشتغال با ممنوعیت واردات و تضمین خرید محصولات داخلی، کمک به ارتقاء سطح کیفی تولیدات با تخصیص منابع و مشوق‌های تولیدی و صادراتی، تسهیل بازپرداخت وام‌های این بخش و ... ازجمله مهم‌ترین مواردی است که باید مدنظر دولت قرار گیرد و در غیراینصورت نمی‌توان به‌طور واقعی شاهد رشد و توسعه این صنایع کلیدی در کشور بود.

شنیده ها حاکی از این است که در حال حاضر شرکت از حالت بی‌سر و سامانی که به‌واسطه مشکلات مدیریتی، حقوق معوقه کارگران و نبود چشم‌انداز مشخص ایجادشده بود، خارج‌شده و امید به شرکت بازگشته است.

طبیعتاً تمام مشکلاتی که برای هپکو درگذشته اتفاق افتاد، منشأ درونی نداشته و از عوامل بیرونی نیز متأثر بوده است؛ ازاین‌رو امروز که بر روی بهبود اوضاع هپکو متمرکز شده ایم، مسئولان نیز باید همت کنند تا بتوان به آنچه انتظارش می رود دست یافت.

بر این اساس می توان گفت با توجه به ضرورت حفظ تولید و اشتغال برای پایداری وضعیت مطلوب فعلی، در وهله اول باید تمام تمرکز دست اندرکاران این بخش بر روی حمایت از تولیدات این شرکت گذاشته شود؛ برای مثال در شرایطی که هپکو قصد تولید یک محصول جدید را دارد، ارگان‌های دولتی باید نیاز خود به آن محصول را از طریق هپکو مرتفع کنند و نه با خرید از واردکننده‌های چینی.

در هپکو تولیداتی داریم که به لحاظ کیفیت قابل قیاس با مشابه چینی آن نیست، از این رو وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه ماشین‌آلات موردنیاز خود را با شرایطی که مدنظر دارند باید به هپکو سفارش داده و از خرید محصولات بی‌کیفیت چینی صرف‌نظر کنند.

همچنین نباید فراموش کرد که درگذشته فعالیت تولیدی در هپکو به طرز قابل‌توجهی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفت و در حال حاضر نیز با توجه اثرپذیری این صنعت از تحریم‌ها، همه مسئولان باید برای عبور از بحران نسبت به حمایت اصولی از این شرکت اقدام کنند.

به نظر می رسد اگر هپکو را در مقام قیاس با خودروسازان داخلی قرار دهیم بخش قابل توجهی از مشکلات آن مرتفع خواهد شد؛ در شرایط کنونی و با توجه به توان تولید و داخلی سازی در هپکو انتظار می‌رود همان‌طور که از محصولات خودروسازان حمایت می‌شود از تولیدات باکیفیت هپکو مانند گریدر که با کوماتسو و برندهای مطرح دنیا برابری می‌کند نیز حمایت شود.

نظرات:

نظر خود را اینجا بنویسید:

   
   
   
 بعد از ۳.۶ سال:

مدیرعامل زیرمجموعه مهم سایپا تغییر کرد و یک کارگزار سکاندار" ورنا" شد

می متالز - با تصمیم مدیرعامل سایپا، مدیرعامل سرمایه گذاری رنا بعد از ۳.۶ سال تغییر کرد تا مدیرعامل یک کارگزای وابسته به بانک سکاندار یکی از زیرمجموعه های مهم سایپا شود.
 پیام تبریک نوروزی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا:

پیروزی بر مشکلات با رونق تولید/ سال ۹۸، سال تحول سایپا خواهد بود

می متالز - نام‌گذاری سال جدید با عنوان رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین تاکید رئیس جمهور محترم بر تولید و اشتغال برای جوانان، انگیزه‌ای مضاعف به جهادگران سنگر تولید در گروه خودروسازی سایپا خواهد بخشید تا در سایه تعهد و تخصص، «تحول» را نیز به «رونق» افزوده و در مسیر توسعه، باشتاب بیشتری گام بردارند و سالی متفاوت برای سایپا رقم بزنند.
 تحریم‌ها سبب رفتن شرکای خارجی شدند

ابرپروژه اسقاط خودرو پشت دروازه تولید/تیراژ تجاری‌سازان کشور در ۱۱ ماه امسال ۳۴ درصد کاهش یافت

می متالز - آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد تولید خودروهای تجاری در کشور همچنان روندی نزولی دارد و تجاری‌سازان زیر ظرفیت اسمی خود به تولید مشغولند.
 

ثبت رکورد تولید و تحویل محصول‌های سایپا

می متالز - مدیران سایپا مدعی‌اند تحولات ناشی از تغییر مدیریت ارشد این گروه و رویکرد‌های سازمانی، موجب شده رکورد تولید و تحویل خودرو در اسفند را به نام سایپا ثبت شود.
 

فروش اوراق سایپا در کمتر از دو ساعت

می متالز - ۷۰۰۰ میلیارد ریال اوراق بدهی سایپا در کمتر از ۲ ساعت در بورس تهران فروخته شده است.
 

تصمیم اخیر بانک مرکزی، با مخالفت قطعه سازان روبرو شد

می متالز - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، گفت: به دنبال تخصیص تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی به قطعه‌سازان، اعلام بانک مرکزی برای پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر به صورت یورویی با بازپرداخت ۹ ماهه و به قیمت روز، برای این انجمن قابل قبول نیست.
آخرین رویدادها
انتشارات
 معادن و فلزات

ماین اند بیزینس تودی

 قراضه و بازیافت

آهنگان

همکاران ما