تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۱۸
بازدید: ۳۱۸
کد خبر: ۲۵۸۸۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
پایان رؤیای چند هزار ساله کیمیاگران:

دانشمندان چینی، مس را به طلا تبدیل کردند

می متالز - دانشمندان چینی توانستند رویایی را که کیمیاگران قرن‌ها در انجام آن ناتوان بوده‌اند، به ثمر رسانده و مس را طی فرآیندی شیمیایی به ماده بسیار شبیه طلا تبدیل کنند.
دانشمندان چینی، مس را به طلا تبدیل کردند

به گزارش می متالز، دانشمندان چینی توانستند رویایی را که کیمیاگران قرن‌ها در انجام آن ناتوان بوده‌اند، به ثمر رسانده و مس را طی فرآیندی شیمیایی به ماده بسیار شبیه طلا تبدیل کنند.

دانشمندان چینی اعلام کردند که موفق شدند مس را به طلا تبدیل کنند. آن‌ها در فرآیندی که طی آن مس با گاز آرگون انباشته‌شده، ذراتی با خواص مشابه طلا ایجاد کردند. قابل‌توجه است که مواد جدید را نمی‌توان به سکه‌های جعلی تبدیل کرد، اما با استفاده از آن، می‌توان استفاده از فلزات گران‌بها در تولید سکه‌ها را کاهش داد.

فلز مس مانند طلا در برنامه‌های کاربردی صنعتی به کار نمی‌رود چراکه الکترون‌های (ذرات درون اتمی با بار منفی) آن که در اطراف هسته وجود دارند، کم‌تر از طلا هستند. این الکترون‌ها نیز نسبتاً ناپایدار هستند، بنابراین مس تمایل به واکنش با ترکیبات شیمیایی دیگر را دارد. در این روش مقدار زیادی انرژی به اتم‌های مس تزریق‌شده و باعث شد تا الکترون‌های آن متراکم‌تر و پایدار شوند. ماده جدید تولیدشده می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا، اکسیداسیون و فرسایش مقاومت داشته باشد.

یک تیم از محققان و دانشمندان چینی توانستند، مس ارزان‌قیمت را به یک ماده جدید و تقریباً یکسان با طلا تبدیل کنند. این کشف به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش استفاده از فلزات کمیاب و گران‌قیمت در کارخانه‌ها خواهد شد.

پروفسور سان جیان (Sun Jian) و همکارانش در موسسه فیزیک - شیمی دالیان (Dalian) در آکادمی علوم چین واقع در لیائونینگ (Liaoning) مس را با یک جت داغ و به‌طور الکتریکی به گاز آرگون شلیک کردند. ذرات یونیزه‌ای که سریع حرکت می‌کنند، اتم مس را از هدف خارج کردند. اتم‌ها روی سطح دستگاه فشرده‌ و خنک شده و یک‌لایه نازک از ماسه تولید می‌کنند. هر دانه ماسه دارای قطر تنها چند نانومتر یا یک‌هزارم اندازه باکتری است.

محققان مواد را در یک اتاق واکنش قرار داده و از آن به‌عنوان یک کاتالیزور برای تبدیل زغال‌سنگ به الکل استفاده کردند، یک فرایند شیمیایی پیچیده‌ای که می‌تواند فقط برای فلزات گران‌بها به کار می‌رود.

پروفسور جیان و همکارانش در بیانیه‌ای که در وب‌سایت آکادمی منتشر شد، اعلام کردند؛ «ذرات نانوی مس با عملکرد کاتالیستیک به ماده‌ای تبدیل می‌شوند که بسیار شبیه به طلا یا نقره هستند. نتایج نشان می‌دهد که پس از پردازش، فلز مس می‌تواند همانند رسیدن به کمال یک مرغ، به ققنوس را طی کرده و به طلا تبدیل شود.»

لازم به ذکر است که مس دارای وزن و ظاهر مشابه با طلا است. برای قرن‌ها، کیمیاگران تلاش کردند تا این فلز را به طلا تبدیل کرده و بتوانند ثروت زیادی را برای خود تولید کنند. این ماده در آزمایشگاه پروفسور جیان ساخته شد. البته این ماده نمی‌تواند برای ساختن طلای جعلی مورداستفاده قرار گیرد.

به گفته محققان، این روند می‌تواند سودآور باشد و به صنایع چینی ارتقاء چشمگیری ببخشد چراکه فلزات گران‌بها در اقتصاد مدرن بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، اجزای دستگاه‌های الکترونیکی حاوی مقدار زیادی از طلا، نقره و پلاتین هستند. تخمین زده‌شده، طلایی که برای ۴۰ گوشی تلفن همراه به‌کاربرده می‌شود، می‌تواند همان میزان طلایی باشد که از یک‌تن سنگ طلای معدنی استخراج می‌شود.

فلز مس مانند طلا در برنامه‌های کاربردی صنعتی به کار نمی‌رود چراکه الکترون‌های (ذرات درون اتمی با بار منفی) آن که در اطراف هسته آن وجود دارند، کم‌تر از طلا هستند. این الکترون‌ها نیز نسبتاً ناپایدار هستند، بنابراین مس تمایل به واکنش با ترکیبات شیمیایی دیگر را دارد.

به گفته تیم پروفسور جیان، در این روش مقدار زیادی انرژی به اتم‌های مس تزریق‌شده و باعث شد تا الکترون‌های آن متراکم‌تر و پایدار شوند. ماده جدید تولیدشده می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا، اکسیداسیون و فرسایش مقاومت داشته باشد. پروفسور جیان این فرآیند را به یک جنگجو با زره طلایی در میدان جنگ تشبیه کرده که قادر به مقاومت در برابر هر حمله دشمن است.

عناوین برگزیده