تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۲۶۰۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی خبر داد:

احتمال کاهش نرخ کارمزد بیمه‌نامه‌های معدنی

می متالز - مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی گفت: در صورت نیاز نرخ‌ کارمزد بیمه‌نامه‌های معدنی را کاهش خواهیم داد.
احتمال کاهش نرخ کارمزد بیمه‌نامه‌های معدنی

به گزارش می متالز، صبح امروز نشست خبری مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی با حضور رییس هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی و رییس خانه معدن ایران برگزار شد.

فرید دهقانی در این نشست از صدور ۱۷۰۰ بیمه‌نامه به مبلغ ۶۷۴ میلیارد تومان برای معادن کوچک و متوسط خبر داد و گفت: از این تعداد مبلغ ۵۹۲ میلیارد تومان بیمه‌نامه اعتباری و ۱۰۲۵ بیمه‌نامه برای اکتشاف از محل وجوه اداره شده صادر شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی افزود: سال گذشته آنچه در کمیته فنی برای صدور بیمه‌نامه به تصویب رسیده حدود ۴۰۹ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با آمار تجمعی صدور بیمه‌نامه از سال ۸۰ تا ۹۷، نویدبخش حرکت جدید و گفتمانی نو بین صندوق و بخش خصوصی است. علاوه بر این تحرکی نیز در بخش معادن کوچک و متوسط در نهضت فرآوری، اکتشاف و استخراج ایجاد شده که در آن بخشی از صدور بیمه‌نامه‌های ما مربوط به فرآوری است.

دهقانی تصریح کرد: در بخش پذیرش نیز در سال جاری ۳۳۹ پرونده دریافت شده که جهش جدی را نشان می‌دهد ضمن اینکه در بخش وصول مطالبات نیز نسبت به سال گذشته بدون انجام هرگونه اقدام قضایی و صدور اجراییه، صرفا با مذاکره و اعتماد بین صندوق و معدنکاران رشد ۴۳ درصدی در وصول مطالبات را شاهد هستیم.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر تغییر در صدور کارمزد بیمه‌نامه‌های بخش معدن خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کارمزد خدمات ما ۱.۵ تا ۳ درصد است که البته هزینه‌های اخذ وام و دسترسی به منابع مالی در ایران بسیار بالاست اما به هر حال کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم تا مجددا کارمزد بیمه‌نامه‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز، نرخ‌ها را کاهش دهیم. اما ما بررسی مجدد را روی نرخ کارمزد خدمات صندوق صورت خواهیم داد که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی اظهار کرد: در حال حاضر متوسط زمان درخواست تا صدور بیمه‌نامه مشروط به تکمیل مدارک، ۴۰ روز است و کل فرایند از سوی مشتریان قابل ردیابی است، این در شرایطی است که یکی از بزرگترین موانع معدنکاران مراجعه برای تکمیل پرونده‌ها بود که با توجه به راه‌اندازی سامانه‌ای برای این موضوع، این مدت زمان به شدت کاهش یافته است چرا که معدنکاران برای ثبت درخواست پذیرش بررسی و صدور بیمه‌نامه می‌توانند به صورت آنلاین پرونده‌های خود را رصد کنند.

وی افزود: یکی از زیرساختهایی که برای جذب منابع بیشتر و افزایش خدمات‌رسانی به معدنکاران مورد نیاز بود راه‌اندازی همین سامانه بود که امیدواریم بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن درخواست متقاضیان را بررسی و در مورد آن اعمال نظر کند. تا سال 1392 سرمایه این صندوق ۱۰ میلیارد تومان بود و امروز این رقم به ۱۴۳ میلیارد تومان رسیده که هنوز هم پاسخگوی معدنکاران نیست و تقاضای ما افزایش سرمایه به هزار میلیارد تومان است. البته طبق ماده ۴۳ و ۳۱ قانون معادن باید بخشی از درآمدهای معدنی به صندوق برگردد تا بتوان از آن در جهت حمایت از معدنکاران استفاده کرد.

دهقانی ریسک فعالیت صندوق بیمه معادن را در حال حاضر نیم درصد اعلام کرد و گفت: بخش معدن جزو یکی از بخشهای مزیت‌دار کشور است که امیدواریم با حمایتهایی که صورت می‌دهیم این بخش رونق گیرد. این در شرایطی است که برگشت سرمایه در معادن بالا است اگرچه معدن از صندوق توسعه ملی کمترین سهم را دارد.

در این نشست همچنین محمدرضا بهرامن - رییس هیات مدیره صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیتهای معدنی و رییس خانه معدن ایران - نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آمار رشد معدن و چشم‌اندازهای آتی این بخش خاطرنشان کرد: ما نیز آمار شفافی از رشد بخش معدن نداریم و البته با توجه به عضویت خانه معدن در سازمان بین‌المللی معدن (WMC) گزارشی را در دست تهیه داریم تا آمار تولید را به تفکیک در بخشهای معدنی استخراج کنیم. این آمار را به تفکیک از بخشهای تخصصی تولید و گمرکات اخذ خواهیم کرد.

وی با اشاره به تدوین نقشه راه معدن خاطرنشان کرد: نقشه راه بخش معدن اکنون کاملا مشخص است و هدف‌گذاری‌ها برای بخش‌های فلزی و غیرفلزی در آن دیده شده است این در شرایطی است که دولت باید خود را از تصدی‌گری دور کند و تنها به مدیریت بپردازد. در این میان صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی یک ابزار توسعه‌ای است که اگر بخواهیم واحدهای کوچک و متوسط را احیا کنیم نیازمند تزریق نقدینگی بر اساس نقشه راه معدن به آنها هستیم.

بهرامن اظهار کرد: بر این اساس به دنبال این هستیم سرمایه صندوق را حداقل تا پایان سال جاری به ۳۰۰ میلیارد تومان برسانیم که امیدواریم دولت نیز مساعدت لازم را در این زمینه صورت دهد. همچنین مطابق با نقشه راه بخش معدن تمام بخشهای مختلف اهداف مشخصی دارند و سهم سازمان زمین شناسی نیز مشخص شده که در انتهای این برنامه باید به کجا برسد چرا که این سازمان یک منبع اطلاعاتی در بخش معدن است و باید اثرگذار باشد.

وی از انعقاد تفاهمنامه‌ای با ایمیدرو خبر داد که در قالب آن معادن کوچک و متوسط احیاء خواهند شد.

منبع: ایسنا
عناوین برگزیده