تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۳۳
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۶۰۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
لطف‌الله سعیدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد:

معدنی ها ماشین بیشتری می خواهند

می متالز - با توجه به افزایش نرخ ارز فعالیت معادن رونق گرفته و تقاضای ماشین‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌معدنی در این بخش بیشتر شده است اما پاسخ به این تقاضا به دلیل تحریم‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و نیاز مضاعف به نقدینگی دشوار است.
معدنی ها ماشین بیشتری می خواهند

به گزارش می متالز، اکنون در بخش ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی شرایط سختی داریم. در مورد ماشین‌آلات راه‌سازی و معدن بیشتر به واردات متکی هستیم و سهم ساخت داخل کم است. در مقابل در زمینه ماشین‌آلات راه‌سازی بیشتر به سهم داخل متکی هستیم اما در مجموع سال 97 سال سختی برای هردوی این بخش‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوده است. دشواری این سال برای تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی به سختی خرید قطعات و یا دستگاه تکمیل‌شده بازمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد.

گشایش اعتبار امکان‌پذیر نیست و نیاز به نقدینگی فزاینده است. ظرفیت بازار پول برای تامین نیاز صنعت کافی نیست. از سوی دیگر با توجه به افزایش نرخ ارز فعالیت معادن رونق گرفته و تقاضای ماشین‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌معدنی در این بخش بیشتر شده است اما پاسخ به این تقاضا به دلیل تحریم‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و نیاز مضاعف به نقدینگی دشوار است. ماشین‌آلات کشاورزی اکنون در کشور وضعیت بهتری از ماشین‌آلات معدنی دارند به ویژه در نیمه اول سال بانک مرکزی رفتار متفاوتی در تامین نیازهای ارزی برای تهیه ماشین‌آلات کشاورزی از خود نشان داد. هرچند سهم ساخت داخل در تولید ماشین‌آلات کشاورزی به نسبت ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی بیشتر است اما بعید نیست که این بخش هم در نیمه دوم سال در تهیه ماشین‌آلات مورد نیاز دچار مشکل شود.

پیش بینی آینده نگر:

تولید صنعتی ماشین‌آلات معدنی، راه‌سازی و کشاورزی در کشور در آینده و با توجه به مشکلات مالی و  عمومی واحدهای تولیدی به سختی امکان‌پذیر خواهد بود. امکان گشایش اعتبار و خرید هر نوع تجهیزات برای این واحدها در ماه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آینده با توجه به تحریم دشوار است. از سوی دیگر نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی تشدید شده اما شبکه بانکی قادر به پاسخ‌گویی به تقاضای به‌وجودآمده نیست. باید دید دولت برای حمایت از این واحدها چه سیاست‌هایی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را در پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. آیا تجربه هپکو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دیگر بنگاه‌های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تولیدی را نجات دهد؟ در حوزه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تلاش دولت بیشتر معطوف به استفاده از توان داخل است هرچند در ابتدای سال جاری ارز لازم برای واردات این نوع ماشین‌ها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اختصاص داده شده است.

عناوین برگزیده