تاریخ: ۱۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۶۲۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تجارت جهانی و منطقه‌ای کرومیت (2)

چین؛ غول مصرف‌کننده کرومیت

می متالز - سه کشور آفریقای‌جنوبی، قزاقستان و هند بیشترین ذخایر مورد بهره‌برداری کرومیت دنیا را در اختیار دارند.
چین؛ غول مصرف‌کننده کرومیت

به گزارش می متالز، حدود 510 میلیون تن ذخایر کرومیت در دنیا شناسایی شده‌اند که حدود 430 میلیون تن در آن در 2 کشور آفریقا و قزاقستان قرار دارد. 90 درصد از مصرف کرومیت در صنایع متالورژیکی و تولید فروکروم است. روند تولید کرومیت در دنیا صعودی بوده و از سال 2008 تا کنون با سرعت رشد متوسط سالانه 3 درصد افزایش یافته است. در سال 2017 بیش از 30 میلیون تن کرومیت در دنیا از معادن برداشت شد و به طور میانگین بیش از 80 درصد از تجارت کرومیت دنیا به مقصد چین رهسپار شده است.

گسترش تقاضای مصرف کروم در صنایع مختلف، باعث افزایش اکتشاف و تولید این کانسار با ارزش در دنیا شده است. در 12 سال اخیر روند تولید کرومیت در دنیا تقریبا صعودی بوده و با سرعت رشد مرکب سالانه 3 درصد افزایش یافته است. تولید سال 2006 حدود 23 میلیون و سال 2017 بیش از 30 میلیون تن بود و کاهش تولید سال 2009 نیز در پی مشکلات فنی در معادن آفریقای جنوبی و افول بازارها به دلیل بحران جهانی اقتصاد رخ داد.

آفریقای جنوبی بیش از 50 درصد از تولید جهانی کنسانتره کرومیت را بر دوش دارد و معادن قزاقستان، هند، ترکیه نیز به ترتیب سهم‌‌های 14، 10 و 8 درصدی از تولید دارند. کشورهایی مانند آلبانی، استرالیا، برزیل، فنلاند، ایران و عمان در جمع سایر کشورهای تولیدکننده کرومیت قرار دارند. طبق گزارش‌های موجود، 95 درصد از ذخایر کرومیت دنیا به ترتیب در قزاقستان، آفریقای جنوبی و هند قرار دارد.

چین بزرگترین واردکننده کرومیت در دنیاست. به طور میانگین بیش از 80 درصد از تجارت کرومیت دنیا به مقصد چین رهسپار می‌شود. چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا، اصلی‌ترین مصرف‌کننده فروکروم و کرومیت در دنیاست. واردات روسیه نیز حدود 5 درصد از تجارت کرومیت را تشکیل می‌دهد. هند و آمریکا از دیگر واردکنندگان بزرگ کرومیت دنیا محسوب می‌شوند. در نمودار شماره 1، روند واردات جهانی کرومیت و سهم کشورهای بزرگ واردکننده نشان داده شده است.

ارزش متوسط صادرات هر تن فروکروم در سال 2017 حدود 1,121 دلار بر تن بود؛ در حالی که ارزش صادرات هر تن کرومیت حدود 188 دلار بر تن گزارش شده است. این اختلاف قیمت، تا حدودی می‌تواند مزیت تولید فروکروم در برابر فروش کنسانتره کرومیت را نشان ‌دهد. البته باید در نظر داشت که صنعت تولید فروآلیاژ به علت مصرف بالای انرژی در تولید و پروسه تولید نسبتا دقیق و پیچیده، صنعت هزینه‌بری است؛ اما به دلیل استراتژیک بودن و تقاضای مصرف بالا در صنعت مادر فولاد، حاشیه سود قابل قبولی دارد که از آن در برابر نوسانات قیمتی و نوسانات عرضه و تقاضا حمایت می‌کند. به همین جهت است که کشورهای تولیدکننده فولاد مانند چین، روسیه و آمریکا تمایل به خرید کنسانتره کرومیت و تولید فروکروم مورد نیاز در داخل کشور خود را دارند.

عناوین برگزیده