تاریخ: ۲۰ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۶۳۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

میزان تولید انواع مواد معدنی در سال ۹۶ چقدر بود؟

می متالز - سهم معدن از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۹۶ از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۲۱.۷ و ۴.۶ درصد بوده که در صورت تجمیع با صنایع معدنی به ۴۳.۵ و ۱۸درصد افزایش می‌یابد.
میزان تولید انواع مواد معدنی در سال ۹۶ چقدر بود؟

به گزارش می متالز، براساس آمار سازمان برنامه و بودجه، بخش معدن در تحقق رشد و توسعه اقتصادی پایدار کشور در برنامه ششم توسعه نقش مهمی را ایفا می‌کند و رشد سالانه ۸.۸ درصد برای آن در نظر گرفته شده است.

در سال ۹۶ مقدار ۲۸۸۰۸.۸ هزار تن به ارزش ۲۱۵۹.۴ میلیون دلار انواع مواد معدنی صادر شده که در مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲.۸ درصد کاهش و از نظر ارزش ۵۷درصد افزایش پیدا کرده است.

در خصوص صنایع معدنی میزان صادرات وزنی افزایش ۱۹درصدی نشان می‌دهد و از لحاظ ارزش نیز ۲۴.۳۵ درصد رشد داشته است. این امر نشان می‌دهد کاهش خام‌فروشی و افزایش صنایع معدنی با ارزش افزوده بالا است.

سیمان و فولاد به ترتیب با صادرات ۱۵.۹ و ۹.۴۸میلیون تن رتبه اول و دوم را در صادرات این حوزه داشته‌اند.

سهم معدن از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۹۶ از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۲۱.۷ و ۴.۶ درصد بوده که در صورت تجمیع با صنایع معدنی به ۴۳.۵ و ۱۸درصد افزایش می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید: در سال ۹۶ ظرفیت تولید مس ۳۲۰ هزار تن هدف‌گذاری شده که ۲۸۷ هزار و ۱۰۰ تن از آن محقق شده است. براین اساس ۸۹.۷۲درصد از ظرفیت تولید مس در برنامه اول ششم توسعه محقق شده است.

همچنین  در سال ۹۶ ظرفیت تولید فولاد خام ۳۲میلیون تن هدف‌گذاری شده که از این رقم ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن یعنی ۹۵.۳۱درصد تحقق یافته است. علت عدم تحقق بخشی از آن مشکلات در اخذ تسهیلات از بانک‌ها و یا صندوق توسعه ملی و گشایش اعتبار اسنادی گزارش شده است.

براساس این گزارش سازمان برنامه و بودجه،  در سال ۹۶ ظرفیت تولید آلومینیوم ۴۸۰ هزار تن هدف‌گذاری شده که از این میزان صددرصد تولید محقق شده است. این در حالی است که در سال ۹۵ نیز ۴۸۰ هزار تن آلومینیوم در کشور تولید شده بود.

براساس اهداف کمی قانون برنامه ششم توسعه در سال ۹۶ برای تولید ۵۴۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک هدف‌گذاری شده که عملکرد در این بخش ۵۶۶ میلیون متر مربع بوده است. بنابراین ۱۰۴.۸۱درصد از هدف محقق شده است.

عناوین برگزیده