تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۷۴۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکورد تولید محصولات ایزوسیانات شکسته شد

می متالز - مدیرعامل پتروشیمی کارون با بیان اینکه امسال برای نخستین بار سوخت و خوراک گازی پتروشیمی‌ها با افت فشار، محدودیت و قطعی روبرو نشده است اعلام کرد: با تجه به تامین کامل خوراک در 10 ماهه امسال رکودر تولید محصولات ایزوسیانات در پتروشیمی ایران شکسته شده است.
رکورد تولید محصولات ایزوسیانات شکسته شد

به گزارش می متالز، علیرضا صدیق‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 98.8 درصد سهام پتروشیمی کارون وابسته به پتروشیمی بندر امام است اظهار داشت: در سال 88 شرکت کماتور سوئد و هانزا شیمی آلمان زمانی که 50 تا 60 درصد این پروژه اجرایی شده بود به خاطر تحریم‌ها نتوانستند کار را با ما ادامه دهند و بنابراین ایران را ترک کردند در همان زمان پتروشیمی بندر امام سهام عمده این شرکت را از دو شرکت آلمانی و سوئدی خریداری کرده و پس از آن شرایط ثبات پیدا کرد.

وی افزود: در حال حاضر در پتروشیمی کارون دو محصول ایزوسیانات MDI و TDI تولید و به بازار عرضه می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی کارون با بیان اینکه بیشتر محصولات تولیدی ما داخلی است افزود: این محصولات کاربرد وسیعی دارد که از جمله آنها در عایق‌بندی، صنایع اتومبیل‌سازی، یخچال‌سازی، تجهیزات ساختمانی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه پتروشیمی کارون شرکتی خاص در سطح خاورمیانه است درباره صرفه‌جویی‌های انجام شده در این شرکت گفت: یکی از عمده‌ترین هزینه‌های ما تامین کاتالیست است از سال 95 بنا بر این شد که 50 تا 60 درصد کاتالیست بازیافت شده و به این ترتیب قیمت تمام شده پایین آمده به طوری که دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه تولید TDI صددرصد سهم خاورمیانه را ما تولید می‌کنیم به طوری که در سال 97 تمام نیاز بازار را تولید کردیم یعنی 50 درصد تولیدات ما صرف تامین نیازهای داخلی و 50 درصد به خاورمیانه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه تولید MDI سهم 30 درصدی داریم ابرازامیدواری کرد که در سال 98 این سهم به 60 تا 70 درصد و در سال 99 سهم صد در صدی داشته باشیم.

صدیق‌زاده با اشاره به اینکه تمامی ارزی را که از محصولات دریافت می‌کنیم به بازار تزریق می‌کنیم تصریح کرد: ما جزو شرکت‌هایی هستیم که نسبت کمی از محصولات ما صادر می‌شود و بیشتر نیازهای داخل را تامین می‌کنیم بنابراین درآمدهایمان ریالی است.

وی رقم درآمد پتروشیمی کارون را طی 10 ماهه سال 97 ، 15 تا 20 میلیون دلار اعلام کرد:

وی با اشاره به هماهنگی با بانک مرکزی به منظور انتقال ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به بازار نیما گفت: شرکت‌های پتروشیمی مطابق با سیاست‌های بانک مرکزی در تامین ارز بازار نیما هماهنگی کاملی داشته‌اند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به توقف صادرات محصول شیمیایی آنیلین تصریح کرد: با توجه به سقوط آزاد قیمت محصولات پایه نفتی در بازار جهانی از دو ماه پیش تاکنون صادرات آنیلین موقتا متوقف شده و این محصول را صرف تامین خوراک سایر محصولات زنجیره ایزو سیانات از جمله MDI می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با یادآوری اینکه 97 نخستین سالی در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران بوده که سوخت و خوراک گازی پتروشیمی‌ها قطع و یا با افت فشار روبرو نشده است بیان کرد: بر این اساس با توجه به تامین کامل خوراک در طول 10 ماهه نخست امسال برای نخستین بار موفق به تولید با 60 درصد ظرفیت اسمی در پتروشیمی کارون شده‌ایم.

صدیقی‌زاده با اشاره به ثبت رکورد جدید تولید محصولات زنجیره ایزوسیانات تاکید کرد: در طول 10 ماهه نخست امسال میزان خوراک دریافتی CO از پتروشیمی فناوران با توجه به برطرف شدن محدودیت گازرسانی به پتروشیمی‌ها رکورد دریافت خوراک CO از پتروشیمی فناوران شکسته شده است.

وی در پایان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت یک واحد جدید تولید خوراک CO در پتروشیمی کارون خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف بی‌نیاز کردن پتروشیمی کارون از واردات خوراک CO با سرمایه‌گذاری حدود 50 میلیون یورویی در دست ساخت است.

عناوین برگزیده