تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۲۶
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۷۶۵۴
سرویس خبر : انرژی

ماجرای تماس‌های مشکوک با خانواده شهدای سانچی چیست؟

می متالز - رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران، ماجرای تماس‌های مشکوک با گروهی از خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده بودن و به‌گروگان گرفته شدن خدمه کشتی را تشریح کرد.
ماجرای تماس‌های مشکوک با خانواده شهدای سانچی چیست؟

به گزارش می متالز، کاپیتان علیرضا نوذری امینی رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران در توضیح مساله تماس‌های مشکوک با گروهی از خانواده شهدای سانچی و ادعای زنده بودن و گروگان گرفته شدن خدمه کشتی گفت: اولا هدف گروگانگیری چه چیزی می تواند باشد؟ دوم اینکه چرا بعد از گذشت یک سال از سانحه هیچ خبر و نشانه و علائمی از گروگانگیران وجود ندارد و هیچ درخواستی عنوان نشده است؟ سوم اینکه مطابق بررسی‌های دقیق اطلاعات جعبه سیاه سانچی، جعبه سیاه کشتی کریستال و حتی جعبه‌های سیاه کشتی‌های اطراف سانحه و جستجوی وسیع محل سانحه تا ابعاد وسیع هیچ نشانه‌ای از خروج خدمه کشتی وجود ندارد، پس چگونه ممکن است این خدمه به گروگان گرفته شده باشند؟ نکته چهارم این است که چرا اکثر خانواده‌ها که با موضوع شهادت عزیزانشان کنار آمده اند این ادعا‌ها را مطرح نمی کنند و هیچ تماسی با آن‌ها گرفته نمی‌شود و این موضوع فقط از سوی چند خانواده مطرح می شود؟

کاپیتان نوذری امینی در عین حال بررسی موضوعات گروگانگیری و ابعاد امنیتی و پلیسی این مساله را به ارائه نظرات کارشناسی مراجع ذی صلاح امنیتی و انتظامی موکول کرده و گفت: طبیعی است که با این حجم از شایعاتی که در خصوص سانحه سانچی به وجود آمده بود، پرداختن به موضوعاتی از قبیل: گروگانگیری نیز باید با لحاظ کردن مسائل و ابعاد فنی و کارشناسی و استناد به شواهد موجود سانحه بررسی شود و اظهار نظر در این خصوص با توجه به مستنداتی که از روز‌های وقوع سانحه و ۸ روز سوختن کشتی در دمای ۹۰۰ درجه‌ای وجود دارد، انجام پذیرد.

وی در خصوص برگزاری جلسات کارشناسی و توجیهی برای خانواده‌های سانچی هم اضافه کرد: ما از روز‌های اول سانحه تا کنون مرتبا جلسات کارشناسی و اطلاع رسانی در زمینه پاسخ به سوالات خانواده‌ها را در دستور کار داشته و داریم. اکثر خانواد‌ها با توجه به توضیحات موجود و ارائه نتایج به دست آمده از تحقیقات، در این زمینه قانع شدند و فقط چند خانواده حاضر به پذیرش شهادت عزیزانشان نشدند.

نوذری اضافه کرد: آخرین جلسه‌ای که داشتیم همین دو ماه پیش بود که در آن همه ارگان ها، نهادها، افراد، تیمها، کارشناسان و مسئولان حاضر در سانحه سانچی و روز‌های وقوع و غرق شدن سانچی را گرد هم آوردیم و نشست جامعی در این زمینه برگزار کردیم. ما برای این نشست هیچ سقف زمانی قائل نشدیم و طی این جلسه ۱۰ ساعته به همه سوالات و ابهامات خانواده‌های محترم پاسخ گفته شد. در این جلسه صوت جعبه سیاه سانچی نیز به درخواست خود خانواده‌ها پخش شد.

نوذری در عین حال اعلام کرد: علی رغم دعوت گسترده و برگزاری این جلسه کارشناسی به صورت جامع، این چند خانواده که ادعای گروگان گرفته شدن خدمه سانچی را دارند حاضر به حضور در این نشست و دریافت پاسخ سوالات و ابهامات خود نشدند.

رئیس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش در خصوص موضوع غواصی و تفحص پیکر شهدا نیز تصریح کرد: ببینید ما از همان ساعات اولیه وقوع این سانحه، به تمام شرکت‌های معتبر دنیا اعلام کردیم که هر شرکتی که می تواند بحث غواصی و تفحص را انجام دهد ما بدون هیچ محدودیتی در هزینه با آن‌ها قرارداد خواهیم بست. با مجرب‌ترین تیم‌های داخلی و بین المللی قرارداد بستیم و کارشناسان سابق شرکت اسمیت به عنوان بهترین شرکت امداد و نجات دریایی دنیا را به استخدام خود در آوردیم.

نوذری افزود: تیم‌های غواصی و عملیات زیر آبی بیش از ۵۰ روز در محل سانحه به انجام عملیات غواصی و ارسال ربات زیر آبی به منظور تصویربرداری از لاشه کشتی و بررسی ابعاد مختلف مربوط به انجام عملیات تفحص شهدا، برش زدن کشتی، ورود به کشتی و.. پرداختند.

وی تصریح کرد: در نامه مکتوبی که از سوی "هانس وان رویج" و "جیکوب هاگن دراپ" اعضای سابق تیم عملیات شرکت اسمیت به شرکت ملی نفتکش ارسال شده است، پس از بررسی همه جانبه و انجام مطالعات تخصصی اعلام شده است که امکان انجام عملیات تفحص و یا بالا کشیدن لاشه کشتی سانچی وجود ندارد.

نوذری در پایان اشاره کرد: تیم‌های مجرب کارشناسی داخلی و بین المللی به ما اعلام کردند که طبق بررسی کلیه تصاویر دریافتی و با لحاظ تمام شرایط و جوانب حادثه و مدت ۸ روزی که سانچی در آتش با درجه حرارت بیش از ۹۰۰ درجه سانتیگراد سوخت و ذوب شدن آن بر اثر حرارت و فشار ناشی از غرق شدن، نمی‌توان به یافتن نشانه‌ای از پیکر شهدا امیدوار بود. به عبارت دیگر در شرایط فعلی این کشتی، احتمال موفقیت در یافتن نشانه‌ای پیکر شهدای سانچی غیرممکن است.

عناوین برگزیده