تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۲۷۹۴۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
یک کارشناس معدن و متالورژی مطرح کرد

ده‌ها میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در صورت تولید کک سبز در ایران

می متالز - قیمت جهانی هر تن کک سبز ۸۰ دلار است؛ اما به دلیل وضعیت ویژه ایران در جامعه جهانی، قیمت هر تن از این محصول برای صنعتگران ایرانی حدود ۲۸۰ تا ۲۹۰ دلار تمام می‌شود.
ده‌ها میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در صورت تولید کک سبز در ایران

به گزارش می متالز، علی‌اکبری، رئیس هیات‌مدیره شرکت آمیژه مواد آسیا، با اعلام این مطلب گفت: کک‌سبز گونه‌ای از مواد حاوی کربن با پایه نفتی است که با استحصال پسماندهای برج خلأ در پالایشگاه نفت حاصل می‌شود. با تلخیص کک‌سبز به روش معمول، خوراک صنایع فولاد، آلومینیوم، اکسید تیتانیوم، مواد نسوز همچنین برخی صنایع حرارتی تامین می‌شود. به‌علاوه با نوع خاصی از فرآوری کک سبز، ماده خام صنایع ساخت الکترود و گرافیت مصنوعی تحت‌عنوان کک سوزنی حاصل خواهد شد. وی افزود: نیاز کشور به این محصول ارزشمند (کک‌سبز)، عددی نزدیک به ۷۰۰ هزار تن در سال است که در آینده نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید. اگر تنها قیمت جهانی این محصول (۸۰ دلار برای هر تن) را معیار قرار دهیم، در حال‌حاضر ایران ۵۶ میلیون دلار در سال بابت محصولی که می‌تواند در داخل تولید کند، ارز از دست می‌دهد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت آمیژه مواد‌آسیا با اشاره به دلایل عدم تولید کک‌سبز در ایران، اعلام کرد: ایران ظرفیت تولید حداقل ۱۵ میلیون تن کک‌سبز در سال را دارد و با راه‌اندازی یک واحد ۲ میلیون تنی در کشور، علاوه بر رفع وابستگی، می‌توان به یک میلیون صادرات محصول خام یا مواد کلسینه‌شده دست پیدا کرد. همچنین اکبری گفت: معتقدم احساس مسوولیت اولین گام برای رهایی از وابستگی به واردات این محصول است. عدم پژوهش محور‌ی بسیاری از دانشگاه‌ها و فقدان یک انجمن مستقل کربن یا یک دپارتمان دانشگاهی برای این محصول، از دیگر موارد بنیادین برای توسعه، پیشرفت و تولید این محصول در داخل کشور است.

اکبری با بیان اینکه امکان‌سنجی، کنترل کیفیت، دانش بازاریابی و فروش، از جمله موارد چالش‌برانگیز در حوزه تولید کک‌های نفتی و کک‌سبز است، تصریح کرد: متاسفانه عدم راهبرد مشخص برای اقتصاد، ضربات سنگینی را بر اقتصاد ایران وارد آورده است. باید زمینه و بستری فراهم شود تا ضمن بروز خلاقیت مهندسان و متخصصان حوزه صنعت، صنایع کشور دانش‌محور شود. وی در پایان با اشاره به تاریخچه و زمینه فعالیت شرکت آمیژه مواد‌آسیا افزود: این شرکت در سال ۱۳۹۵ با ظرفیت اسمی ۶۰ هزار تن کک‌های نفتی کلسینه (ماده اولیه مورد نیاز برای تولید آلومینیوم و فولاد) شده در سال تاسیس شد. در ادامه مجموعه آمیژه مواد‌آسیا تبدیل به یک شرکت سرمایه‌گذار شد و ضمن همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه مواد و متالورژی، به توسعه فنی و دانشی تولید محصولات متالورژی در کشور نیز کمک کرد.

عناوین برگزیده