تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۳۶
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۸۱۷۴
سرویس خبر : انرژی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد:

احتمال تعیین تکلیف توافق‌نامه پاریس در مجلس تا یک ماه آینده

می متالز - دبیر کمیته محیط ‌زیست کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارتخانه‌های نفت، نیرو و امور خارجه بر تصویب شدن لایحه الحاق ایران در توافقنامه آب‎وهوایی پاریس تأکید دارند و احتمالاً تا یک ماه آینده تکلیف این توافق‎نامه در مجلس مشخص می‎شود.
احتمال تعیین تکلیف توافق‌نامه پاریس در مجلس تا یک ماه آینده

به گزارش می متالز، شمس الله شریعت نژاد دبیر کمیته محیط‌زیست کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه عضویت ایران در توافق‌نامه آب و هوایی پاریس در این کمیسون گفت: در جلسه سه شنبه هفته گذشته کمیسیون کشاورزی، این توافق‌نامه با حضور عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، سوادکوهی عضو حقوقدان شورای نگهبان و افراد صاحب‌نظری از وزارتخانه‌های نفت، نیرو، امور خارجه و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس موردبحث و بررسی قرار گرفت.

شریعت نژاد افزود: در این جلسه، مقرر شد سازمان محیط‌زیست طی 10 روز آینده با مشورت دستگاه‌های مختلف، تعهداتی که ایران در قالب برنامه مشارکت ملی (NDC) می‌تواند ارائه دهد را تنظیم و برای بررسی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و مرکز پژوهش‌ها نیز 10 روز فرصت دارد تا توانایی کشور در اجرای این تعهدات را ارزیابی کند.

شریعت نژاد در مورد سند پیوست توافق‌نامه پاریس نیز اظهار داشت: مسئولان سازمان محیط ‌زیست اعتقاد دارند که این توافق‌نامه پیوستی ندارد و همه مسائل را به COP21 ارجاع داده‌شده است و مقرر شد تا این مسئله به‌صورت کتبی و با امضای آقای کلانتری به مجلس و شورای نگهبان اعلام شود. البته طبق اعلام سازمان محیط زیست این تعهدات داوطلبانه و قابل‌تغییر هستند.

دبیر کمیته محیط‌ زیست کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، امورخارجه، نفت و سازمان محیط زیست که در جلسه حضور داشتند، موافقت خود را با پیوستن به توافق پاریس اعلام کردند. علاوه بر این، نمایندگان وزارتخانه‌های نفت و نیرو با توجه به اقدامات انجام شده در این وزراتخانه‌ها که هم راستا با توافق پاریس بوده بر عملیاتی شدن این توافقنامه تاکید داشتند.

شریعت نژاد در پایان اظهار داشت: وزارتخانه‌های نفت، نیرو و امور خارجه بر تصویب شدن توافق پاریس تأکید دارند و در این راستا احتمالاً تا یک ماه آینده، تکلیف این توافق‎نامه در مجلس مشخص می‎شود.

توافق تغییر اقلیم پاریس در بیست و یکمین اجلاس کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP21) مورد تائید اولیه کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس قرار گرفت. مطابق این توافق، کشورهای عضو باید در راستای جلوگیری از افزایش بیش از 2 درجه‌ای دمای کره زمین که آن را حاصل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای بعد از انقلاب صنعتی در اروپا می‌داند، کاهش دهند. ایران نیز به‌عنوان یکی از کشورهای عضو کنوانسیون فوق در اجلاس 21، این توافق را مورد تائید قرار داده است؛ اما این توافق‌نامه باگذشت حدود 3 سال هنوز در داخل کشور به تصویب نرسیده است. لایحه الحاق ایران به این توافق‌نامه پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارجاع شد که به دلیل ارائه نشدن سند تعهدات ایران (NDC)، شورای نگهبان این توافق‌نامه را دوباره به مجلس بازگرداند. در حال حاضر نیز این توافق‌نامه در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. خاطر نشان می گردد اصرار دولت بر پیوستن ایران به توافق تغییر اقلیم پاریس در حالی صورت می گیرد که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این توافق‌نامه آسیب‌های بسیار جدی می‌تواند برای اقتصاد کشور به وجود بیاورد.

عناوین برگزیده