تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۸۲۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فصل بازگشت به سهام بنیادی

دیده‌بان بورس سه‌شنبه (۱۶ بهمن)

می متالز - شاخص کل بورس روز گذشته با صعود ملایم ۶۸۸ واحدی به کار خود پایان داد تا قسمتی از عقب‌نشینی بیش از ۲۵۰۰ واحدی خود در معاملات یکشنبه را جبران کند. همان‌گونه که انتظار می‌رفت نشانه‌های بیشتری از نزدیکی پایان جنگ تجاری امریکا و چین در حال ظهور است و این موضوع محرک قدرتمندی برای رشد سهام مربوط در بورس تهران را فراهم می‌کند. صعود قیمت فلزات پایه در معاملات امروز بازارهای جهانی، انتظار برای صعود بیش از پیش شاخص کل را به وجود آورده است.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (۱۶ بهمن)

به گزارش می متالز، در آخرین معاملات امروز بازار فلزات لندن، قیمت مس و روی به ترتیب در سطوح ۶۲۱۶ و ۲۸۰۳ دلار به ازای هر تن قرار گرفته‌اند. به گزارش کانال کامودیتی جزئیات مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و مدیرعامل شرکت Foxconn بر پیشروی مذاکرات دو سویه جنگ تجاری بر مسیری مطلوب اشاره دارد و این موضوع توانسته است علی‌رغم تعطیلات سال نو میلادی در چین، بازارهای جهانی را با رونق ملموس مواجه کند. به این ترتیب قیمت مس بر فراز سقف 2 ماهه قرار گرفته و روی نیز در اوج بیش از 6 ماهه خود قرار دارد.

در صورت تداوم روند مطلوب مذاکرات انتظار رشد قیمت در رابطه با دیگر محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی نیز وجود خواهد داشت. با این حال به دلیل مرجعیت بازارهای چین در رابطه با این محصولات تاخیر در مخابره این سیگنال‌ها به چشم می‌خورد.

همزمان با قرارگیری قیمت‌ها بر مدار صعود، برآوردها از قیمت محصولات در ادامه سال 2019 نیز با خوشبینی بیشتری همراه شده است.

فرصتی برای توجه به عوامل بنیادی

طی روزهای گذشته شاهد خروج ملایم نقدینگی از گروه‌های بانک و خودرو هستیم. معاملات روز گذشته نیز به نوبه خود از بازگشت محتاطانه توجهات به فلزات اساسی و دیگر نمادهای کالایی حکایت دارد. با این حال ارزش محدود 385 میلیارد تومانی معاملات در روز گذشته بر جنبه احتیاطی رویکرد معامله‌گران صحه می‌گذارد.

دنبال‌کردن روند تغییرات همزمان شاخص و ارزش معاملات امروز می‌تواند میزان اهمیت‌دهی به بهبود وضعیت بازارهای جهانی را روشن سازد. در صورت رشد ملموس ارزش معاملات می‌توان انتظار داشت که روند سهام در کوتاه‌مدت با رونق نسبی همراه باشد.

دامنه اهمیت رونق بازارهای جهانی

در شرایط تحریمی کشور، عملیات شرکت‌های کالایی در چندین قسمت تحت فشار قرار می‌گیرد: افت نرخ‌های فروش؛ همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی محدودیت‌های اعمال شده بر بنگاه‌های اقتصادی کشور سبب می‌شود تا شرکت‌ها برای تحقق فروش محصولات خود در بازارهای هدف اقدام به کاهش بیش از پیش نرخ‌ها کنند. افت نرخ‌های بازارهای جهانی که عمدتا از عقب‌نشینی تقاضا و مازاد عرضه نیز حکایت دارد راه را برای تحقق مقادیر پیش فرض فروش شرکت‌ها دشوارتر می‌سازد. در حقیقت عدم تخفیف‌دهی برجسته در فروش محصولات می‌تواند به افت مقداری فروش منجر شود. نکته دیگر نیز به امکان فراهم ساختن مواد اولیه و تکنولوژی‌های لازم برای پیشبرد تولید بر مدار مورد انتظار باز می‌گردد.

رونق بازارهای جهانی و قوت‌گیری تقاضا می‌تواند هر سه تاثیر فوق را تا حدود مناسبی بر طرف سازد. علاوه بر رشد نرخ‌های فروش، که عمدتا رشد حاشیه سود عملیاتی شرکت‌ها را نیز منجر می‌شود، اطمینان از بازارهای هدف می‌تواند دیدگاه میان‌مدت به وضعیت سودآوری شرکت‌ها را تقویت کند و از دیگر سو امکان تامین مواد لازم را نیز فراهم آورد.

بازگشت به ریل منطق

گروه‌هایی که طی هفته‌های پیش در کانون توجهات مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌ها بودند در روزهای اخیر رفته‌رفته با کاهش هیجان همراه شدند. بدین ترتیب گروه‌های بزرگ‌تری همچون بانک و خودرو از رشد ملموس قیمت‌ها جا ماندند و گروه‌های کوچکتری، که حجم نقدینگی کمتری را برای صعود می‌طلبند، به مسیر صعودی ادامه دادند.

در کنار فروکش هیجان افزایش سرمایه‌ها، وضعیت تقاضا در بورس‌های کالایی کشور نیز رو به بهبود است و عوامل بنیادی، چشم‌انداز آتی سهام را روشن‌تر ساخته است.

در صورتی که این گروه‌ها، که با رویکردهای نوسان‌گیری مورد توجه بازار قرار گرفتند، تحت تاثیر فشارهای هیجانی فروش قرار نگیرند می‌توان انتظار داشت که بتوانیم شاهد جریان مناسب نقدینگی به سمت گروه‌های بنیادی بازار باشیم. مجددا تاکید می‌شود که حجم نقدینگی جذب شده در این گروه‌ها طی ماه‌های اخیر کاملا قابل‌توجه بوده است و اوج‌گیری هیجان در این گروه‌ها می‌تواند فضای منفی را بار دیگر به کل سهام سرایت دهد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: اتحادیه اروپا دیشب در حالی بیانیه جمع‌بندی درباره ایران را در ۱۲ بند منتشر و بر حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرد که عباس عراقچی؛ معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان برای برگزاری ششمین دور گفت وگوهای سیاسی ایران و فرانسه، امروز عازم پاریس شد. در چهارچوب رایزنی های مستمر تهران-پاریس، ششمین دور گفت وگوهای سیاسی ایران و فرانسه امروز؛ سه شنبه 16 بهمن 1397 بین عراقچی و موریس گوردومونتاین؛ دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه برگزار می‌شود.

در همین حال دیروز در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ادامه حضور در عراق با هدف «کنترل ایران»، مقامات بغداد در اظهاراتی هماهنگ و یکپارچه، این سخنان را به شدت محکوم و تاکید کردند که «تهدید همسایگان عراق، تهدید امنیت ملی عراق» است. برهم صالح؛ رئیس‌جمهوری این کشور در همین ارتباط گفت: هدف حضور نیروهای آمریکایی در عراق، آموزش و مشاوره است، نه زیر نظر داشتن ایران.» رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: «آمریکا برای زیر نظر داشتن ایران، اجازه‌ای از بغداد نگرفته است.» او افزود: «منتظر توضیح واشنگتن هستیم تا درباره ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق، شفاف‌سازی کند.

در رویدادهای کلان داخل نیز، با تصویب طرح پرداخت علی‌الحساب سود و مالیات خرید و فروش ارز، بانک مرکزی در بیانیه‌ای کوتاه، اعلام کرد که هر گونه پرداخت براساس عملکرد صورت خواهد گرفت. از منظر کارشناسان این بیانیه کوتاه یک سکانس دیگر از دغدغه‌های کمبود منابع در دولت را پدیدار می‌کرد. به گفته برخی نمایندگان، طرحی که در مجلس تصویب شد، پاسخی به درخواست متولیان بودجه برای رفع کمبود منابع دولت بود. در ابتدا، مجلس درآمد ما‌به‌التفاوت ارزی را در بودجه سال‌جاری ذیل سرفصل مالیات و حقوق سهام بانک مرکزی قرار داد و در اصلاحات بعدی، بانک مرکزی از پرداخت یک دوازدهم این رقم معاف شد؛ اما پس از آشکارشدن تنگناهای پولی در قالب یک طرح یک فوریتی این معافیت نیز برداشته شد. در مقابل این تصمیم با واکنش مسوولان بانک مرکزی نیز روبه‌رو شد و آن را عاملی برای رشد پایه پولی و افزایش تورم معرفی کردند؛ اما در نهایت به‌دلیل تنگنای مالی دولت، به مرحله تصویب رسید. بیانیه بانک مرکزی مخاطب خاصی نداشت؛ اما بین سطور نشان می‌دهد نادیده گرفتن واقعیت‌های ارزی در بودجه و اصرار دولت بر عرضه ارز ارزان در ابتدای سال، یک مناقشه دلاری را میان بانک مرکزی و سازمان برنامه البته پشت طرح مجلس شکل داده است. طرحی که آثار آن نیز به بازار ارز سرریز شده است.

مهلت بازپرداخت و تسویه‌حساب بدهکاران ارزی بار دیگر از سوی دولت تمدید شد. براساس ابلاغیه اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، مهلت بازپرداخت بدهی بدهکاران ارزی سال‌های ۹۰ و ۹۱ تا پایان خرداد سال ۱۳۹۸ تمدید شده است. این امتیاز جدید از سوی سیاست‌گذار در حالی به بنگاه‌هایی که وضعیت بدهی‌‌شان تعیین تکلیف نشده اعطا شده است که پیش از این در دو نوبت زمان بازپرداخت بدهی آن‌ها تمدید شده بود، بنابراین در این دستورالعمل جدید که جزییات آن از سوی رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان تهران به اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های صنعت و معدن اعلام شده، سومین امتیاز و فرصت به این گروه از بدهکاران ارزی برای رفع تعهد‌شان داده شده است.

دولت در تکاپو برای تاثیرگذاری بر قیمت ارز است و بر همین دلیل فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد تاکید دارد ثبات ارز از کاهش نرخ ارز مهمتر است و دولت هم بر این اساس در چند ماه اخیر بر ثبات نرخ ارز متمرکز شد. البته وزیر اقتصاد همچنین تاکید می‌کند: طبق توافق‌های انجام شده در دو مرحله نقدینگی از ناحیه صندوق توسعه ملی به بورس تزریق می‌شود که البته رقم ان نیز قابل توجه هست اما فعلا عدد و رقم بیان نمی‌شود. در این میان دیروز سازمان امور مالیاتی اعلام کرد در راستای اعمال بخشودگی موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم، موارد تاییدی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، فرابورس و بورس کالا به سازمان بورس اوراق و بهادار ارسال شد.

در این میان البته با برنامه‌ریزی دولت در زمینه افزایش تسهیلات و هدف‌گذاری برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی، محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی تاکید دارد هدف و برنامه ما این است که قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهیم.

ب) صنایع: با دستور رئیس‌جمهوری و تبعیت بانک مرکزی از دیروز دور نخست پرداخت تسهیلات کمکی دولت به صنعت خودرو کلید خورد. در این باره البته جزییات چگونگی تزریق تسهیلات نیز اعلام شد. همچنین دیروز غلامرضا سلیمانی؛ رئیس بیمه مرکزی ضمن اشاره به برنامه ادغام بیمه‌ها از صدور بیمه‌نامه در قانون جدید به نام صاحب خودرو بنابر رفتار راننده و بخشودگی 100درصدی جرایم بیمه‌ای افراد درصورت اخذ بیمه‌ شخص‌ثالث تا 30 بهمن خبر داد.

 ج) شرکت‌ها: تیرآهن بال شیبدار 200 برای نخستین بار در کشور در ذوب آهن اصفهان طراحی و تولید شد. همچنین سیستم جدید کنترل اکسترودر واحد پلی اتیلن پتروشیمی تبریز برای نخستین بار در کشور طراحی و ساخت و پس از طی مراحل تست با موفقیت راه اندازی شد. در رویداد دیگری همچنین عنوان شده بهره‌برداری از شش پروژه گل‌ گهر با اعتبار ۳ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان از مهمترین افتتاح‌های دهه فجر امسال در سیرجان است.

عناوین برگزیده