تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۲۸۳۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحریم‌ها، مانعی برای بخش معدن نشد

می متالز - نگاهی به سیر تحولات صنعتی و معدنی در دوره پیش از انقلاب، نشان‌دهنده وابستگی زیاد در فناوری، ماشین‌آلات و حتی مواد اولیه بود، به طوری که با تاخیر در ورود ماشین‌آلات و قطعات یدکی مورد نیاز، بیشتر واحدهای تولیدی به حالت تعطیل درآمدند.
تحریم‌ها، مانعی برای بخش معدن نشد

به گزارش می متالز، این ‌در حالی است که به باور بسیاری از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران در تامین مواد معدنی به خودکفایی رسیده و توانسته بسیاری از ماشین‌آلات و قطعات مورد نیاز صنایع و معادن را در کشور تولید کند.

 

رتبه دهم ایران در تولید فولاد

در همین زمینه، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی، درباره پیشرفت‌های بخش معدن و صنایع معدنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: از سال ۵۷ تاکنون پیشرفت‌های ما در بخش معدن و صنایع معدنی، ‌نسبت به دیگر کشورهای معدنخیز قابل توجه بوده و ما توانستیم در این بازه زمانی به موفقیت‌های چشمگیرتری دست یابیم.
وی بابیان اینکه ایران دوره جنگ و تحریم‌های چندین ساله را پشت سر گذاشته، خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۲ کارخانه فولادسازی ـ ذوب آهن اصفهان و گروه ملی فولاد- با ظرفیت اسمی ۶۷۰هزار تن فعالیت می‌کردند اما درحال‌حاضر ۹۷ کارخانه فولادسازی در کشور با ظرفیت تولید ۴۷ میلیون تن در سال فعال هستند و این کارخانه‌ها ظرفیت تولید ۱۷ میلیون تن آهن و ورق و ۲۹ میلیون تن میلگرد، آهن مفتول و نبشی دارند.
امیری با اشاره به تولید فولاد در سال ۹۶، گفت: بیش از ۲۲ میلیون تن فولاد در سال ۹۶ تولید شده است. در سال ۵۷ تعداد شاغلان در حوزه فولاد ۷۰۰ نفر بوده است، در حالی‌که هم‌اکنون ۳۵ هزار نفر در این حوزه به‌طور مستقیم مشغول کار هستند. رتبه فولاد ایران در بازارهای جهانی نیز رشد چشمگیری داشته اما در ۲ سال گذشته با پیشی گرفتن از ایتالیا، اوکراین و تایوان، رتبه جهانی ما به ۱۰ رسیده است.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی، در ادامه بیان کرد: هدف در بخش فولاد خام، رسیدن به ۵۵ میلیون تن بود که این میزان تولید ما را به جایگاه هفتم در جهان رساند. تصور ما این است که در افق ۱۴۰۴ رتبه ایران در زمینه تولید فولاد اول شود اما آنگونه که پیش می‌رویم زودتر از تصورات به پیش‌بینی‌های خود دست خواهیم یافت.
امیری با اشاره به وضعیت سیمان، گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی، ۱۰ کارخانه اقدام به تولید سیمان و این کارخانه‌ها سالانه ۶ میلیون تن سیمان تولید می‌کردند. درحال‌حاضر تعداد کارخانه‌های تولید سیمان به ۷۶ رسیده و این کارخانه‌ها سالانه ۸۸ میلیون تن سیمان تولید می‌کنند. تولیدکنندگان سیمان علاوه ‌بر تامین نیاز داخلی، اقدام به صادرات این محصول نیز می‌کنند.
به گفته این مقام مسئول، درحال‌حاضر ایران توانایی تولید بیش از ۲۷ نوع سیمان خاکستری و سیمان بنایی و رنگی را دارد. این سیمان‌ها بر اساس استانداردهای روز تولید می‌کنند. کشور ما، با تولید ۵۵ میلیون تن سیمان رتبه ۷ را در جهان کسب کرده است.
وی با اشاره به پیشرفت‌ها در صنعت شیشه، آلومینیوم، مس و محصولات فلزی و غیرفلزی، گفت: پیشرفت‌ها در این زمینه‌ها نیز قابل توجه بوده و نمی‌توان موفقیت‌های صنایع معدنی را محدود به سیمان و فولاد کرد.
امیری ادامه داد: در سال ۵۷ در مجموع ۱۹۷ معدن در ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفتند اما هم‌اکنون این تعداد به ۱۰ هزار معدن رسیده است و این آمار بهترین گواه برای نشان دادن پیشرفت‌های ما در این زمینه است. امیدواریم در سال‌های آینده با رفع تحریم‌ها بتوانیم این صنعت را بیشتر به جلو هدایت کنیم.
به گفته وی، پیش از انقلاب اسلامی بسیاری از کالاهای مورد نیاز صنعت از خارج از این مرزو بوم وارد می‌شدند، در حالی که امروز واردات مواد معدنی، بسیار کاهش پیدا کرده و حتی می‌توان گفت به صفر رسیده است.
امیری با اشاره به کاهش خام‌فروشی در کشور، بیان کرد: بر اساس گفته‌های رهبری، به‌منظور حمایت از تولید داخل و تامین مواد مورد نیاز زنجیره تولید فولاد، از خام‌فروشی سنگ‌آهن جلوگیری کردیم. تا ۳ سال پیش سنگ‌آهن ایران به‌طور خام به کشورهای دیگر صادر می‌شد. از این‌رو وزارت صنعت، معدن و تجارت، به منظور افزایش ارزش افزوده و تکمیل زنجیره فولاد، شرایطی را ایجاد کرد که تعداد قابل توجهی از واحدهای کنسانتره و گندله‌سازی در کشور ایجاد شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: من انتظار روزی را دارم که تمام مواد معدنی خام در کشور فرآوری شوند یعنی مواد به ارزش واقعی خود برسند سپس اقدام به صادرات این محصولات کنیم.

 

معدنکاری پس از انقلاب، مدرن شد

همچنین در این زمینه، مجید پورمقدم، مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر مسئولان دولتی، آمار موفقیت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بدهند، این ذهنیت ایجاد می‌شود که آنها تلاش می‌کنند توفیق‌های اخیر را بزرگ جلوه دهند اما وقتی سازمان زمین‌شناسی امریکا اعلام می‌کند که ایران رتبه دوم تولید گچ جهان را از آن خود کرده است دیگر نمی‌توان در این آمار تردید کرد.
وی در ادامه، با اشاره به رتبه ۸ ایران در تولید کرومیت، بیان کرد: ایران در تولید کاشی و سرامیک رتبه سوم جهان را دارد. برای تولید این محصولات به خاک‌های صنعتی نیاز داریم و این آمار نشان می‌دهد که کشور در زمینه اکتشاف ذخایر صنعتی نیز قوی عمل کرده است که توانستیم مواد اولیه کارخانه‌های جانبی را تامین کنیم البته به نقاط آرمانی در زمینه اکتشاف دست نیافتیم، هرچند تلاش‌ها در زمینه شناسایی ذخایر پنهان آغاز شده است.
به گفته پورمقدم، پیشرفت‌های کشور در زمینه تولید سیمان، قابل ذکر است و ایران در زمینه سیمان جزو ۵ کشور برتر جهان است.
وی با بیان اینکه قوانین بخش معدن جهش قابل توجهی کردند، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین بار قانون معدن مورد بازنگری قرار گرفت و بازنگری قانون برای رفع موانع تولید و حمایت از بخش خصوصی بوده است. همچنین پس از انقلاب اسلامی، معادن مجهز شدند و معدنکاری سنتی جای خود را به معدنکاری مدرن داد.
این مقام مسئول با بیان اینکه ۷۰ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از این مواد به‌طور خام خرید و فروش می‌شوند چراکه هنوز دانش فنی برای فرآوری آنها را در کشور نداریم. تمام تلاش ما در معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، معطوف به ایجاد کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی است تا در سایه آن بتوانیم علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، برای تعداد قابل توجهی از نیروی کار ایجاد اشتغال کنیم.
پورمقدم در ادامه با اشاره به موفقیت‌های دولت تدبیر و امید در بخش معدن و صنایع معدنی، گفت: واگذاری شورای‌عالی معادن به استان‌ها از دیگر موفقیت‌های دولت دوازدهم است. با هدف روان‌تر شدن کار در بخش معدن، اختیار شورای‌عالی معادن به استان‌ها تفویض شد. در این صورت تصمیم‌های کلی مربوط به معادن در استان‌ها گرفته می‌شوند.
مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: تشکیل کارگروه تعامل فعالیت‌های معدنی با محیط‌زیست و منابع طبیعی، دیگر اقدام مهم دولت تدبیر و امید برای رونق فعالیت معدنی در کشور است.
بسیاری از بهره‌برداران معادن، پیش یا پس از فعالیت با سازمان محیط‌زیست با مشکل روبه‌رو می‌شوند و هدف تشکیل این کارگروه، رفع این موانع و هموار کردن فعالیت معدنکاری در کشور است.
وی در پایان تصریح کرد: در دولت دوازدهم، تعداد قابل توجهی از معادن کوچک و متوسط فعال شدند و این مسئله می‌تواند در راستای ایجاد اشتغال و افزایش تولید بسیار تاثیرگذار باشد. از این‌رو در مجموع عملکرد دولت در بخش معادن را مثبت ارزیابی می‌کنم.

عناوین برگزیده