تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۸۳۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بیتابی نقدینگی در کسب سود

نقشه نیمروز بورس (چهارشنبه 17 بهمن)

می متالز - آخرین جلسه معاملاتی هفته، مطابق با انتظارات قبلی با محور احتیاط پیش رفت. نیم ساعت مانده به پایان داد و ستدها ارزش معاملات خرد بورس کمتر از 340 میلیارد تومان و تغییرات شاخص کل حدود 285 واحد در مسیر صعود بوده است. واکنش محتاطانه نمادهای کالایی به تغییرات قیمت در بازارهای جهانی کاملا مشهود است و این موضوع بار دیگر شیوع روند‌های نوسان‌گیرانه در گروه‌های خودرو و دیگر گروه‌های کوچکتر را سبب شده است.
نقشه نیمروز بورس (چهارشنبه 17 بهمن)

به گزارش می متالز، واکنش‌های آنی به تغییرات قیمت جهانی فلزات پایه در معاملات 2 روز اخیر بورس کاملا مشهود است. نمادهای گروه روی که روز گذشته را به واسطه صعود روی به سطوح بالاتر از 2800 دلار با صف خرید سپری کردند امروز عموما در محدوده منفی معامله می‌شوند و همزمان با ادامه رشد نسبی قیمت مس، «فملی» بیشترین اثر مثبت را بر تغییرات شاخص کل داشته است.

روز گذشته در گزارشی عنوان شد که در آستانه سال نوی قمری در چین، چشم بازارهای جهانی به بازگشت چینی‌ها دوخته شده است؛ چین بزرگترین مصرف‌کننده کامودیتی‌ها در دنیاست و سیگنال‌ بازارهای آن نقشی تعیین‌کننده در روند بازارهای جهانی دارد. بازارهای مالی چین کار خود را دوشنبه هفته آتی از سر خواهند گرفت و انتظار می‌رود تا آن موقع روند تغییر قیمت‌ در سایر بازارها محتاطانه‌تر دنبال شود. از دیگر سو پیشرفت مذاکرات چین و آمریکا با تعطیلات این کشور همزمان شده و انتظار برای واکنش از سوی این بازارها در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.

با این حال در آخرین جلسه هفته عدم سمت و سوگیری مشخص بازارهای جهانی نقدینگی پرعطش را به خروج از گروه‌های کالایی ترغیب کرده و رویکردهای نوسانی را بار دیگر تقویت کرده است.

رخوت بزرگان؛ توجه به کوچکتر‌ها

شاخص هم‌وزن در جلسه امروز بار دیگر بر مدار صعود قرار گرفته و رشد 173 واحدی را تجربه می‌کند. با این وجود تغییر جهت‌ها در معاملات امروز جلب توجه می‌کند. در گروه نمادهای سیمانی و خودروسازان خروج از محدوده منفی و رنج‌های مثبت تا نزدیکی سقف قیمتی متعدد است.

بیتابی نقدینگی و عطش برای کسب سودهای کوتاه‌مدت سبب می‌شود تا بار دیگر نمادهای کوچکتر در کانون توجه قرار گیرند. در این میان موج سازی از کف‌های قیمتی و خروج در محدوده مثبت رویکرد پرتکراری به نظر می‌رسد.

نامشخص بودن جهت‌گیری بازار در هفته آینده (و واکنش بازارهای جهانی) سبب می‌شود تا روند‌های قیمتی این گروه‌ها به چشم رویه ادامه‌دار دیده نشود. در این میان کسانی که بازی نوسان‌گیرانه را به درستی تشخیص ندهند ممکن است در قیمت‌های بالا در سمت تقاضا قرار گیرند و پیش از آن که معاملات هفته آینده برسیم شاهد بازگشت روند قیمتی باشند. امری که در رابطه نمادهای زیادی در معاملات امروز قابل مشاهده است.

در روزهای اخیر تکیه بر اخبار مرتبط با روند عملیاتی و سودآوری مجددا بر حاشیه‌های تجدید ارزیابی چربیده است. با این حال تمام این اخبار و توضیحات بیشتر حالت پسینی دارد و بعد از شکل‌گیری روندها مورد تاکید قرار می‌گیرند.

روز متعادل بانکی‌ها

وضعیت نمادهای گروه بانکی امروز نیز متعادل پیگیری شد. تغییرات قیمت پایانی این نمادها اکثرا محدود بود؛ تنها نماد «دی» تغییرات بیش از 3 درصد را در قیمت پایانی به ثبت رساند. افت بیش از 15 درصدی قیمت سهم طی 4 جلسه معاملاتی، رشد حداکثری قیمت این سهم را در جلسه اخیر در پی داشته است.

نماد «وبملت» امروز کار خود را با رشد ملموس قیمت سهم آغاز کرد؛ با این حال دامنه رشد آن با نزدیک شدن با ساعات پایانی بازار محدود شد. با این حال این نماد تا انتهای بازار در فهرست نمادهای موثر در رشد شاخص ماندگار شد.

شاخص گروه بانک‌ها امروز 0.44 درصد رشد کرد؛ با این حال همچنان خالص تغییر مالکیت امروز این گروه باز هم به سمت حقوقی‌های بازار سنگینی می‌کرد. روند تغییر مالکیت‌های این گروه در روزهای اخیر نشان از آن دارد که انگیزه سهامداران حقیقی برای خروج از این گروه ملایم‌تر شده و نمادهای این گروه فشارهای عرضه کمتری را از این سمت تجربه می‌کنند. تغییر مولفه‌های بنیادی و قیمت‌های جهانی در ابتدای هفته دیگر می‌تواند سمت و سوگیری این نمادها را دادوستدهای جلسه پیش رو تحت تاثیر قرار دهد.

وضعیت دیگر گروه‌های بازار

در معاملات امروز روندهای دو گروه سیمان و خودرو تصویر مناسبی از انگیزه‌های نوسان‌گیرانه به دست می‌دهد. طی این جلسه ابتدا تعداد زیادی از نمادهای گروه سیمان و بعد از نماداهی خودرویی از محدوده‌های منفی تا سقف مجاز روانه صعود کردند. با این حال ماندگاری در سطوح بالای قیمت برای اکثر این نمادها صادق نبود و قبل از پایان جلسه روند عرضه‌ها شدت بیشتری گرفت.

بعد از ناکامی گروه‌های بزرگ بازار در تعیین رویه محسوس، انگیزه کسب سود از این گروه‌ها تقویت شد. در گروه نمادهای سیمانی «سخزر» و «سشرق» پیشتاز این روند قیمتی بودند و البته در حفظ سطوح بالاتر قیمتی موفق‌تر بودند.

در گروه خودروسازان نیز، چرخش قیمتی در نماد «خودرو» توانست سایر نمادهای هم‌گروه را با خود همراه سازد. با این حال افت و خیز قیمت‌ها در معاملات پایانی «خودرو» نیز مشهود بود. نهایتا شاخص گروه سیمان کار خود را با رشد 0.94 درصدی و شاخص گروه خودرو با رشد 1.45 درصدی به پایان برد.

نکته مهمی که باز هم بر آن تاکید می‌شود آن است که تداوم روندها در چنین گروه‌هایی بیش از آن که بسته به واقعیت‌های مربوط به این گروه‌ها باشد از فضای عمومی و روند گروه‌های بزرگتر بازار تاثیر می‌گیرد. به همین منظور برای حضور در معاملات چنین گروه‌هایی آگاهی از زمین بازی برای سهامداران ضروری است.

عناوین برگزیده