تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۲۸۵۷۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تکرار تراژدی سیمان این‌بار برای سنگ در بازار عراق/ امیدی به رونق بازار مسکن نداریم/ صادرات سنگ‌های درجه یک به بازار اروپا

می متالز - دبیر کل انجمن سنگ ایران گفت: عمده بازار سنگ‌های فرآوری شده ما عراق است که سنگ‌های متوسط به آنجا صادر می‌شود و سنگ‌های خوب و درجه یک به بازار اروپا و کشورهای پیشرفته می‌رود ضمن آنکه ۹۰ درصد سنگ بلوک که جزئی از مواد اولیه سنگ محسوب می‌شود به چین صادر می شود.
تکرار تراژدی سیمان این‌بار برای سنگ در بازار عراق/ امیدی به رونق بازار مسکن نداریم/ صادرات سنگ‌های درجه یک به بازار اروپا

به گزارش می متالز، احمد شریفی دبیر کل انجمن سنگ ایران در خصوص میزان صادرات سنگ در ۹ ماهه سال جاری گفت: صادرات صنعت سنگ به دلیل شرایط خاص خودش با دیگر حوزه‌ها متفاوت است و اگر بخواهیم وضعیت امسال را بررسی کنیم از لحاظ حجمی صادرات قابل قبول بوده است و در بخش سنگ کوپ و فرآوری شده توانستیم صادرات بیشتری نسبت به سنگ‌های ساده داشته باشیم.

وی ادامه داد: اما این میزان صادرات نسبت به ظرفیت تولید کشور بسیار پایین است در حالی‌که تولید ما دارای ظرفیت ۱۸۰ میلیون متر در سال است. امسال ما ۵۰ میلیون متر مربع تولید داشتیم که ۱۰ میلیون متر آن صادر شده است یعنی واحدهای فعال در این حوزه با یک سوم ظرفیت خود کار کردند و بسیاری از واحدها به دلیل عدم امکان فروش محصولات خود تعطیل شدند اگر ما می‌خواهیم این صنعت سرپا بماند و بتواند به فعالیت خود ادامه دهد باید بازارهای صادراتی خود را گسترش بدهیم.

شریفی ادامه داد: واحدهای فرآوری ما عمدتاً سنتی هستند از ۶ هزار واحد، تنها ۳۰۰ واحد توان تولید سنگ‌هایی با کیفیت صادراتی را دارد که از آن تعداد نیز تنها ۱۵۰ واحد امروز مشغول به کار هستند. ما باید به واحدهایی که هنوز با فناوری قدیمی کار می کنند کمک کنیم تا خود را به روز کنند و برای آنها بازارهای صادراتی پیدا کنیم.

وی در خصوص وضعیت مصرف داخل کشور گفت: در سال ۹۱ و ۹۲ که اوج رونق ساخت و ساز در کشور بود مساحت زیر بنا ۱۴۰ میلیون متر مربع بود اما الان این عدد به کمتر از نصف یعنی ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مربع رسیده است و امیدی نداریم که در آینده وضعیت بهتر شود این را باید قبول کرد که سال آینده در ساخت و ساز رونق نخواهیم داشت.

شریفی تصریح کرد: به رغم همه مشکلات و مکانیسم‌هایی که به خاطر تحریم به وجود آمده فعالان این حوزه توانستند پول حاصل از صادرات خود را به کشور برگردانند ما به صورت رسمی نمی‌توانیم پول را برگردانیم اما صرفا صرافی‌هایی وجود دارد که این کار را می‌کنند. در ماه‌های اخیر افرادی به انجمن مراجعه کردند و برای بازگشت پول کمک می‌خواستند و ما تا آنجایی که توانستیم به آنها کمک کردیم که در خارج دلار تحویل بگیریم و در اینجا به آنها ریال بدهیم.

وی در خصوص بازار عراق گفت: عمده بازار سنگ‌های فرآوری شده ما عراق است که سنگ‌های متوسط به آنجا صادر می‌شود و سنگ‌های خوب و درجه یک به بازار اروپا و کشورهای پیشرفته می‌رود ضمن آنکه ۹۰ درصد سنگ بلوک که جزئی از مواد اولیه سنگ محسوب می‌شود به چین صادر می شود.

شریفی تصریح کرد: از ۱۰ میلیون متر سنگ صادراتی حدود ۷ میلیون متر به بازار عراق می‌رود اما مشکلی که الان ما در آنجا داریم این است که سنگی که به این کشور می‌رود به لحاظ کیفیت خوب نیست و این موضوع به صنعت سنگ ما و اعتبار ما ضربه می‌زند. باید انجمن و دولت با همفکری یکدیگر به این وضعیت سر و سامان بدهند اکنون سنگی که به این کشور صادر می‌شود متری کمتر از ۱۰ دلار است، این یعنی اتفاقی مانند سیمان صادراتی به عراق در حال رخ دادن است و خودمان بازار را نابود می‌کنیم این تراژدی اکنون در حال وقوع است و باید برای حل آن زودتر فکری کرد.

 دبیرکل انجمن تولید کنندگان سنگ تصریح کرد: واحدهای ما به دلیل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش، سنگ خود را به کمترین قیمت به دلال‌های عراقی می‌دهند و آنها نیز آن را به داخل عراق می‌برند. تحریم‌ها باعث شده که ما مجبور شویم برای حمل و نقل و جابه‌جایی، هزینه‌های اضافه تر پرداخت کنیم و هزینه برگشت پول برای صرافی‌ها چند درصد از سود ما را کم کرده است.

عناوین برگزیده