تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۰۹
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۸۷۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در راستای افزایش مناسبات و مبادلات تجاری؛

هند و ایران روز چابهار را جشن می‌گیرند

می متالز - روزنامه اکونومیک تایمز نوشت هند و ایران قصد دارند به منظور نشان دادن پتانسیل‌های تجاری خود روز چابهار را جشن بگیرند.
هند و ایران روز چابهار را جشن می‌گیرند

به گزارش می متالز، اکونومیک تایمز نوشت: هند و ایران قصد دارند به منظور نشان دادن پتانسیل های تجاری خود روز چابهار را جشن بگیرند. این روزنامه هندی در پایگاه اینترنتی خود افزود: بندر چابهار یکی از ستون های اصلی راهبرد دهلی است که منطقه اوراسیا را به اقیانوس هند مرتبط می کند. 

هند و ایران قرار است در 26 فوریه(7 اسفند)، در مراسمی بزرگ که در بندر راهبردی ایران برگزار می شود، "روز چابهار" را جشن بگیرند. این مراسم که با برنامه ریزی مشترک دو کشور برگزار می شود، پتانسیل های تجاری بندر چابهار و این منطقه تجاری را نشان می دهد.
یک مقام ارشد هندی ریاست هیئت پرقدرت این کشور را که متشکل از هیئت های تجاری نیز است، برعهده خواهد داشت. در این مراسم یک روزه هیئت هایی از افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه نیز حضور خواهند داشت. ایران برای هیئت های شرکت کننده به تشریح چشم اندازهایی از این بندر خواهد پرداخت.
به گفته یک مقام ایرانی، این مراسم از نظر ایران فرصتی مناسب برای تجار، بازرگانان، شرکت های باربری و شرکت های حمل و نقل ملی و بین المللی از کشورهای مختلف محسوب می شود. وی یکی از اهداف اصلی برگزاری این مراسم را ایجاد امکان ورود برای شرکت های کشتیرانی بین المللی بزرگ به بندر توصیف کرد.
بندر چابهار که حلقه اتصال کلیدی هند به افغانستان و منطقه اوراسیاست، در پی امضای یک توافق سه جانبه بین هند، افغانستان و ایران برای انتقال کالا به کابل، فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت ایندیا پورتز گلوبال هند [India Ports Global Limited] که اداره پایانه شهید بهشتی را در اختیار دارد، در دسامبر سال گذشته دفتر خود را در این بندر افتتاح کرد.
در 24 دسامبر سال 2018 ایران، هند و افغانستان به طور مشترک این دفتر را افتتاح کردند. فعالیت تجاری منطقه آزاد چابهار با ورود یک کشتی قبرسی حامل 72 هزار و 458 تن ذرت بود، آغاز شد. هند همچنین در حال توسعه راه آهن 500 کیلومتری چابهار- زاهدان است که به جاده زرنج-دلارام افغانستان متصل می شود و ایران و افغانستان را به هم نزدیک تر می کند.

عناوین برگزیده