تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۵۸
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۸۸۴۹
سرویس خبر : انرژی
مدیر عامل پتروشیمی کارون

صنعت پتروشیمی باید در صنایع پایین دست وارد شود/ تحریم‌ها ما را متوقف نمی‌کند/ از دنیا جا نمی‌مانیم

می متالز - مدیر عامل پتروشیمی کارون گفت: در حوزه رقابت به صورت طبیعی هر تولیدکننده جدیدی که وارد می‌شود می‌تواند خطری برای تولید کننده قبلی باشداما ما سعی کردیم سبد تولیدمان به گونه‌ای تنظیم شود که اگر هر محصولی وارد بازار شد ما را درگیر و نگران نکند.
صنعت پتروشیمی باید در صنایع پایین دست وارد شود/ تحریم‌ها ما را متوقف نمی‌کند/ از دنیا جا نمی‌مانیم

به گزارش می متالز، آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است تا سال ۲۰۴۰ پتروشیمی از همه بخش‌های دیگر برای تزریق تقاضا به بازار نفت اهمیت بیشتری دارد، به عبارتی تولید محصولات با ارزش بالاتر جایگزین خام فروشی می‌شود و شاید نفت بیش از گذشته در حاشیه قرار گیرد. عربستان به عنوان رقیبی سرسخت برای کشورمان که بیشترین وابستگی را به درآمدهای نفتی دارد اکنون به دنبال تغییر پارادایم به سمت صنایع پایین‌دست است. در همین ارتباط دو شرکت آرامکو و سابیک عربستان سعودی که در دو بخش بالادستی و پایین دستی مشغول فعالیت هستند، دو برنامه مجزای تبدیل مستقیم نفت به محصولات شیمیایی را در دستور کار خویش قرار داده‌اند. این دو شرکت در نظر دارند تا با سرمایه گذاری مشترک، یک واحد تجاری تولید مستقیم محصولات شیمیایی از نفت خام را طراحی و اجرا کنند. آرامکو به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت دنیا در راستای تحقق دورنمای ترسیم شده سال‎ ‎‌2030 ‎ میلادی، در نظر دارد تا با افزایش نقش آفرینی شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدکننده محصولات پتروشیمی، راه دسترسی به اهداف خود را هموار کند و امیدوار است تا در دورنمای فعالیت‌های خود به شرکتی پیشرو و منسجم در دو بخش انرژی و محصولات پتروشیمی تبدیل شود.

در همین ارتباط علیرضا صدیق‌زاده درباره توان رقابتی تولیدات پتروشیمی با شرکت‌های دیگر دنیا اظهار داشت: در حوزه رقابت به صورت طبیعی هر تولیدکننده جدیدی که وارد می‌شود می‌تواند خطری برای تولید کننده قبلی باشد اما مهم این است که ما چه سیاستی در مقابل آن اتخاذ کنیم. 

وی با بیان اینکه تحریم‌ها ما را متوقف نمی‌کند، افزود: به طور طبیعی باید نگاه کنیم آنها چه ندارند و ما چه داریم. واقعیت این است که ما در پتروشیمی کارون آنقدر سبد محصولی‌مان را متنوع کردیم که اگر آنها در زمینه تولید TDI وارد شوند ما MTD تولید می‌کنیم، در غیر این صورت آنیلین می‌فروشیم در حقیقت سعی کردیم سبد تولیدمان به گونه‌ای تنظیم شود که اگر هر محصولی وارد بازار شد ما را درگیر و نگران نکند.

مدیر عامل پتروشیمی کارون تصریح کرد: تاکنون در حوزه ایزوسیانات که عمده‌ترین محصول تولیدی ما است به مشکل برنخوردیم و در صورت بروز مشکل هم راه حل پیدا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در هر حال چیزی که نیاز است باید روی صنایع پایین دست و کارخانه‌های تولید محصول ثانویه کار کنیم. ما در گذشته کارخانه‌های بزرگ در حوزه‌های مختلف ایجاد کردیم که مواد خام تولید می‌کنند و هنوز وابسته به صادرات هستند زیرا امکان اینکه مستقیم کالا را به دست مشتری برسانند، نداریم چون صنایع پایین دست مصرف کننده این مواد را نداریم و این در حالی است که ارزش افزوده اصلی در صنایع پایین دست است بنابراین اگر صنعت پتروشیمی در صنایع پایین دست وارد شود قطعا آینده خوبی برای این صنعت در کشورمان متصور است.

عناوین برگزیده