تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۵۰
بازدید: ۳۶۶
کد خبر: ۲۹۰۰۶
سرویس خبر : زمین شناسی
مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب عنوان کرد:

حفظ و حراست از ثروت کشور به اندازه کشف و تولید آن اهمیت دارد

می‌متالز - مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب که به عنوان سخنران در آئین گشایش کارگاه آموزشی مدیریت بحران و مانور زلزله با حضور فرمانداران و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان‌های 26 گانه استان فارس شرکت داشت، با ذکر این مطلب، خواستار توجه فرمانداران و مدیران دستگاه‌ها به حفظ و نگهداری ثروت در قلمرو حکمرانی و مدیریتی مربوطه شد.
حفظ و حراست از ثروت کشور به اندازه کشف و تولید آن اهمیت دارد

به گزارش می‌متالز، دکتر طهمورث یوسفی، با ارائه آماری از وضعیت رخداد مخاطرات زمین‌شناختی در جهان و هزینه‌های صرف شده افزود: بیش از 15 درصد تولید ناخالص داخلی کشور صرف جبران خسارت‌های مخاطرات زمین‌شناختی می‌شود که رقم بسیار بالائی است و باید کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: عدم ساخت‌وساز به ویژه احداث ساختمان‌های مهم و حیاتی در کلانشهرها مانند بیمارستان و مدرسه‌و ... در محدوده گسل‌های مهم از اصول اولیه مقابله با بحران است که متاسفانه توسط بسیاری از دستگاه‌های اجرائی و مجریان طرح‌ها رعایت نمی‌شود.

این مقام مسئول،  نقشه‌های زمین‌شناسی تهیه شده در مقیاس‌های مختلف توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را حاوی اطلاعات مهم و پایه‌ای عنوان کرد و گفت: این نقشه‌ها که می‌تواند در مکان‌یابی پروژه‌های مهم و درجهت کاهش خسارات احتمالی  بسیار موثر واقع شود.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشفات‌معدنی منطقه جنوب کشور افزود: رویداد بیش از 20 درصد زلزله در استان، رتبه پنجم مخاطرات زمین‌شناختی در کشور و گستره وسیع استان فارس مسوولیت ما را در برابر شناسائی عوامل مخاطره‌آمیز و کاهش خسارت بیشتر می‌کند.

 یوسفی با انتقاد از عدم حضور مشاور زمین‌شناسی در سطوح ارشد مدیریتی استان‌ها، خواستار الزام تهیه پیوست زمین‌شناسی در پروژه‌های زیربنائی و مهم شد.

شایان ذکر است، در ابتدای این کارگاه آموزشی، مدیرکل مدیریت بحران استان فارس به اهمیت مدیریت در سوانح  و بحران‌ها پرداخت و خواستار صرف هزینه در پژوهش و شناخت مراحل مختلف سوانح و علمی نمودن مقابله با بحران شد.

 مهندس رحیم‌آزادی افزود: این کارگاه آموزشی و مانور زلزله به صورت 2 روزه  با هدف تمرین، نیازسنجی، تجهیز حداکثری شهرستان‌های معین، افزایش سطح آگاهی و آموزش، اصلاح فرایندهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری و در نهایت همسان‌سازی در مدیریت بحران در رخدادها طبیعی و انسان ساز انجام می‌شود.

گفتنی است، بخش دوم و مانور زلزله با به صدا درآمدن زنگ زلزله در نیمه شب آغاز و تا صبح ادامه داشت که  اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان‌ها با مسوولیت فرماندار شهرستان در زمان مربوطه نسبت به پاسخگوئی به سناریوهای طراحی شده اقدام کردند و در پایان ارزیابی توسط تیم داوری بر اساس پاسخ‌های مربوطه انجام شد تا 3 شهرستان برتر معرفی شوند

عناوین برگزیده