تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۲۹۰۰۸
سرویس خبر : زمین شناسی
برای نخستین بار در کشور با روش جدید صورت می‌گیرد:

آغاز تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی جزیره قشم در مقیاس یک پنجاه‌هزارم

می‌متالز - مدیریت زمین‌شناسی دریایی از آغاز تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی به همت کارشناسان این مدیریت از ابتدای زمستان سال جاری در جزیره قشم با مقیاس یک پنجاه هزارم خبر داد.
آغاز تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی جزیره قشم در مقیاس یک پنجاه‌هزارم

به گزارش می‌متالز، دکتر مسعود زمانی پدرام، با بیان این‌که نقشه‌های مورد نظر با روشی جدید تهیه خواهد شد، افزود: هدف از تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی دریایی تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی در شاخه‌های مختلف چینه‌شناسی، رسوب‌شناسی، زمین‌شناسی ساختمانی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوفیزیک دریایی در محدوده پهنه‌های خشکی-آبی است.

به گفته وی، در این نقشه‌ها علاوه بر مطالعه رسوبات عهد حاضر در جزایر ایرانی، دریاچه‌ها و نیز مناطق ساحلی و دریایی، برونزدهای سنگی موجود که تشکیل آنها به طور عمده مربوط به زمان‌های قبل از کواترنری و در بستر پهنه‌های آبی و یا خشکی برونزد دارند، جانمایی و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مدیرکل زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تاکید کرد: با تلفیق داده‌های زمین‌شناسی و ژئوفیزیک دریا در پهنه‌های خشکی-آبی جزیره قشم می‌توان به بررسی وضعیت ساختارهای زمین‌شناسی و لرزه زمین‌ساخت فعال منطقه، مطالعات چینه‌نگای لرزه‌ای و مطالعه تغییرات نسبی سطح آب پرداخت.

زمانی پدرام  با بیان این‌که ارائه برداشت‌های مورفولوژی بستر توسط ساید اسکن سونار، تهیه و ارائه نیمرخ لرزه‌ای در کنار نیمرخ زمین‌شناسی در این نقشه‌ها برای نخستین بار انجام خواهد شد، تصریح کرد: برای برداشت داده­های لرزه‌نگاری کم‌ژرفا با قدرت تفکیک بالا از دستگاه ساب‌باتم پروفایلر استفاده خواهد شد که قابلیت انطباق با برداشت‌های سطح‌الارضی داشته و می‌تواند برای مطالعات آینده راهگشای مطالعات زمین‌شناسی دریایی باشد.

عناوین برگزیده